• Anonym (behovsanställd)

"Behovsanställning", får chefen göra så här?

I förra veckan fick jag hem ett arbetsgivarintyg som jag bett om för att skicka in till försäkringskassan. Råkade se att chefen kryssat i att anställningsformen är "intermittent, behovsanställning" och att arbetstiden är varierande. Jag hade ingen aning om detta. Jag har arbetat på arbetsplatsen i över fem år och tidigare på heltid, gick ner i tid för två år sedan för att studera. Har sedan dess varit schemalagd med fem fasta tider i månaden samt jobbat extra under sommaren och vid enstaka tillfällen. Har chefen rätt att ha mig som "behovsanställd"? Vad innebär detta för mig? Hur påverkar det sjukpenning, föräldrapenning och liknande? Kan jag bli uppsagd när som helst? 

Just det, jag har aldrig skrivit på något papper, hade skrivit på om heltiden förut och när jag sedan gick ner i tid kom vi bara överens muntligt, han nämnde dock ingenting om någon behovsanställning.

Hjälp. 

• Svar på tråden "Behovsanställning", får chefen göra så här?
  • 040kille

Jag kan inte svara på hur du påverkas. Men anställningsformen Behovsanställd finns inte. Antingen är du fast-, visstids-, vikarie- eller projektanställd.

Du ska ha rätt att begära ett nytt arbetsgivareintyg med motiveringen felaktigt ifyllt. Kontakta facket för de har bra pejl på sånt här. 

Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet

Nej jag googlade på detta "intermittent anställning" och såg bland annat på Lawline att anställningsformen inte är reglerad i lag som t.ex. tillsvidareanställning. Mycket märkligt att den dykt upp på mitt anställningsbevis.
    Jag är inte medlem i facket (tyvärr känner jag nu) men ska ringa och fråga, hoppas de kan svara ändå.  

• rockaroll

Facket brukar inte svara på frågor om man inte är medlem. Prata med din arbetsgivare och ställ de frågor du har.

• 040kille

Kollade upp det, det är ett annat namn för timanställning. Där missade jag.

Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • Kjell2

TS: just nu verkar det som du jobbar som timanställd. Du och din chef kommer överrens om när du ska jobba och du får betalt per timme.

Det intressant här är del hur ditt ursprungliga avtal ser ut och hur förändringen gick till när du gick från heltid  till ledig för studier. Sökte du t ex tjänstledighet?

Hur som helst bör du försöka fixa ett nytt anställningavtal.  

När jag googlar på timanställning så får jag upp liknande svar, att det inte är en riktig anställningsform osv. Läste också att arbetsgivaren har rätt att avsluta anställningen när som helst om det "inte finns något behov", det känns ju helt fel, jag har ju jobbat där hur länge som helst! Om jag nu begär ett nytt intyg och hävdar att det är fel ifyllt, kan inte chefen bara vägra? Känns som att jag behöver ha mer kött på benen innan jag tar upp detta med chefen, han är en lurig jävel. Hur ser t.ex. banker på den här typen av anställningsform, det kan ju inte kännas tryggt för dem att bevilja bolån när man kan bli uppsagd imorgon bara hur som helst?

Kjell2 skrev 2013-04-08 15:37:45 följande:

TS: just nu verkar det som du jobbar som timanställd. Du och din chef kommer överrens om när du ska jobba och du får betalt per timme.

Det intressant här är del hur ditt ursprungliga avtal ser ut och hur förändringen gick till när du gick från heltid  till ledig för studier. Sökte du t ex tjänstledighet?

Hur som helst bör du försöka fixa ett nytt anställningavtal.  

Mitt ursprungliga avtal såg ut så att jag var tillsvidareanställd på heltid, det kontraktet är helt i sin ordning och underskrivet av båda parter. När jag gick från heltid gick det till så att jag sa att jag skulle börja studera och ville arbeta deltid (de schemalagda timmar som jag nu har) och har gjort så sedan dess. Tjänsteledighet ansökte jag inte om. 
    Jag tog för givet att jag var tillsvidareanställd med timlön, det känns som det mest logiska då jag alltid har samma arbetstider och det har varit så nu under lång tid. Timanställning verkar vara något helt annat, mer som att man blir inringd vid behov och kan bli utan arbetspass om det inte finns något ledigt.
  • Kjell2
    Anonym (behovsanställd) skrev 2013-04-08 15:46:37 följande:
    Mitt ursprungliga avtal såg ut så att jag var tillsvidareanställd på heltid, det kontraktet är helt i sin ordning och underskrivet av båda parter. När jag gick från heltid gick det till så att jag sa att jag skulle börja studera och ville arbeta deltid (de schemalagda timmar som jag nu har) och har gjort så sedan dess. Tjänsteledighet ansökte jag inte om. 
    Jag tog för givet att jag var tillsvidareanställd med timlön, det känns som det mest logiska då jag alltid har samma arbetstider och det har varit så nu under lång tid. Timanställning verkar vara något helt annat, mer som att man blir inringd vid behov och kan bli utan arbetspass om det inte finns något ledigt.

Du är ute på ett stort träsk och gungar just nu. Det kan mycket väl anses att när du begärde att gå ner på deltid sa du upp din tillsvidareanställnig och övergick till timanställning/behov. Men då inga papper finns är det vågar inte jag säga mer än att det är lurigt.
  • Gladskit
    Kjell2 skrev 2013-04-08 16:04:20 följande:

Du är ute på ett stort träsk och gungar just nu. Det kan mycket väl anses att när du begärde att gå ner på deltid sa du upp din tillsvidareanställnig och övergick till timanställning/behov. Men då inga papper finns är det vågar inte jag säga mer än att det är lurigt.
    Jag håller med dig. Samtidigt är det ju inte riktigt ok för en AG att ha behovsanställda som har ett rullande schema i flera år på det viset som TS verkar ha. Kan man lämna ut fasta pass till en person så finns ett uppebart behov och då ska man ha den personen tillsvidare anställd med en rimlig sysselsättningsgrad, inte som behovsanställd.
    Kjell2 skrev 2013-04-08 16:04:20 följande:

Jo, det känns lite gungigt.. Jag uppfattar reglerna som att en timanställning är när man blir tillfrågad om arbete innan varje tillfälle och har rätt att tacka ja/nej, jag har ju haft mitt schema om varit tvungen att ansöka om ledigt i god tid ifall jag skulle vilja vara det, precis som man gör vid en vanlig anställning. Jag har dessutom aldrig fått frågan "vill/kan du jobba denna helg", utan det har som sagt varit schemalagt. Lurigt är ordet ja, ska ta kontakt med chefen imorgon, vem vet jag kanske blir uppsagd på direkten. 
Svar på tråden "Behovsanställning", får chefen göra så här?