• Heffaklumpen 1

smakportioner och barnmat

Hej!

Jag har inte riktigt kommit igång med smakportioner ännu. Har en liten en på 5,5 månader som inte är speciellt intresserad av smakportioner. Ni som börjat eller har erfarenhet;

- Hur fort har ni trappat upp smakportionerna, med vad för mat , hur mycket och hur ofta?

- Hur mycket äter era 5,5 - 6 månaders?

Hoppas på några kloka erfarenheter

• Svar på tråden smakportioner och barnmat
  • Natulcien

Vid 5,5 månader så helammade vi fortfarande.

Vi började med smakportioner vid 6 månader, enligt Livsmedelsverkets rekommendation. Och vi tog det väldigt försiktigt. Fortsatte amma ca varannan timme på dagtid, och så fick han smakportion av hemalagad mat runt lunchtid. Ökade väldigt sakta. Var väl upp i ett par matskedar efter en månad.
    Vid 7 månader började vi även med smakportion av gröt på kvällen, men ammade fortfarande ca varannan timme.

Han var väl runt 9 månader då vi bytte ut lunchmålet till enbart mat och middagsålet till enbart gröt.

Om din lilla inte är så intresserad så är det bättre att vänta lite till, tycker jag. Det är ingen brådska.

• PetraD

Jag har fryst in puré (tex potatis, äpple...) i iskubslådor och tagit en kub första dagen, nästa dag två kuber osv i fem dagar och sen bytt livsmedel

• FruEmma2011

Jag började också efter 6 månader (hon blir 7 månader till helgen)
    Vi tar det långsamt ammar som vanligt men lagt in lite däremellan. Provat gröt med fruktpuré (typ nån tesked) mospuré, banan, kexrån. Än så länge är hon väldigt kräsen vad gäller konstistens klumpar ger kräkreflex, men tror det löser sig med tiden. Men det går mixa det mesta till slät puré  

• skogsvitter

I den åldern rekommenderas det ju att de fortfarande helammas (eller får ersättning). Så är hon inte intresserad ser jag absolut inte varför du stressar? När vi introducerade mat till andra dottern så var det hon som styrde, inte jag. Dvs det är inte du som ska välja när hon ska börja eller trappa upp maten och styra hur mycket hon ska äta eller inte äta. Det där löser sig helt av sig självt, om man låter bebisen ta det i sin egen takt.

Vi erbjöd plockmat, det har blivit en väldigt populär metod när det gäller att börja med fast föda och kallas BLW. Då fick hon äta bitar av det som nu fanns på bordet, i lämplig storlek så att hon själv kunde hålla och föra maten till munnen. Inga speciella livsmedel, men det som brukar vara lämpligt att börja med är sånt som är lite mjukare och mildare i sin konsistens. Kokta stavar av rotfrukter, blomkål, broccoli, kyckling, fisk, köttbullar, potatis, frukter som banan, päron, melon, mango osv brukar vara vanligt att börja med.

Med äldsta dottern gjorde vi dock alla missar som går att göra gällande maten, och började tidigt truga fast hon inte alls var mogen eller ville ha. Det resulterade ju också i mycket långvariga problem, både med magen och med matvägran.

• Jenny 993

jag slutade amma när in son va ca 3månader pga att mitt sinnade ut då jag åkte på magsjuka.....så   började vi med ersättning men tyckte inte att han höll sig mätt specillt länge på det trots att han inte åt upp det han fick så i sam råd med bvc när han va 3,5 månad så började vi ersätta kvällsflaskan med gröt blandat med fruktpure som jag gör själv..... sen när han va 4 månader började vi med små smakpotioner.....jag gjorde fler olika saker bla morötter, broccoli, men även frukt å bärpurer..... bla päron, äpple....

å just päron å äpple e jättelätt att göra då jag rivit det på det finaste på rivjärnet då blir det som mos.... banan mosade jag bara med en gaffel ..... 

• skogsvitter
    Jenny 993 skrev 2013-04-15 11:00:52 följande:
    jag slutade amma när in son va ca 3månader pga att mitt sinnade ut då jag åkte på magsjuka.....så   började vi med ersättning men tyckte inte att han höll sig mätt specillt länge på det trots att han inte åt upp det han fick så i sam råd med bvc när han va 3,5 månad så började vi ersätta kvällsflaskan med gröt blandat med fruktpure som jag gör själv..... sen när han va 4 månader började vi med små smakpotioner.....jag gjorde fler olika saker bla morötter, broccoli, men även frukt å bärpurer..... bla päron, äpple....

å just päron å äpple e jättelätt att göra då jag rivit det på det finaste på rivjärnet då blir det som mos.... banan mosade jag bara med en gaffel ..... 
    Hur kunde du få för dig att han inte blev mätt fast han inte ens åt upp det han fick?
  • Jenny 993
    skogsvitter skrev 2013-04-15 16:01:59 följande:
    Hur kunde du få för dig att han inte blev mätt fast han inte ens åt upp det han fick?

jag upplevde att han inte hölls sig mätt specillt länge typ 1 -2 timmar å jag har pratat med bvc om detta å de gjorde ett matschema till oss å det funkar suveränt... så nu äteer han var 3-4 timme på dagen...
  • kaffeamanda

Min första var inte intresserad av smakisar förrän hon var 7 månader, och då i vääldigt små portioner och vi trappade inte upp riktigt på ett par månader. Min andra började äta smakisar när hon var fyra månader, nu är hon snart sex månader och äter lite frukost + ersättning, lunch och middag äter hon vanlig mat utan något tillägg, sen får hon ersättning utöver det två gånger.

Är inte ditt barn intresserad så tycker jag inte att du behöver stressa, blir du orolig så känner barnet det. 

• skogsvitter
    Jenny 993 skrev 2013-04-16 08:14:16 följande:

jag upplevde att han inte hölls sig mätt specillt länge typ 1 -2 timmar å jag har pratat med bvc om detta å de gjorde ett matschema till oss å det funkar suveränt... så nu äteer han var 3-4 timme på dagen...
    Låter som att det låg andra problem bakom, högst troligt mjölkallergi/överkänslighet, vilket väldigt ofta resulterar i att de vill äta oftare - de får ju ont i magen, och en reflex för bebisar är att suga när de har ont (amning är smärtlindrande). Led han inte också av förstoppning?

Jag har full förståelse för att ni hittat en lösning som fungerat för er, varför det fungerade däremot är en annan sak. Det jag vänder mig emot är att du tror att det handlade om att han inte blev mätt på bröstmjölken/ersättningen, och dessutom sprider en sådan direkt felaktighet vidare i flertalet trådar! Klart att han blev mätt, han åt ju inte ens upp det han fick! Men det är ett förväntat beteende att de vill äta ofta om de tex har reflux, eller är förstoppade och har ont/obehag på något sätt. Mjölköverkänslighet ger ofta just ett sådant beteende.

Så istället för att ordna en adekvat lösning där bebisen får fortsätta äta lämplig föda fast utan då tex komjölksprotein så började ni istället med fast föda på tok för tidigt. Enligt din egen tråd så är det mycket uppenbart att bebisen inte alls är redo för större mängder fast föda.
  • Jenny 993
    skogsvitter skrev 2013-04-16 09:45:28 följande:
    Låter som att det låg andra problem bakom, högst troligt mjölkallergi/överkänslighet, vilket väldigt ofta resulterar i att de vill äta oftare - de får ju ont i magen, och en reflex för bebisar är att suga när de har ont (amning är smärtlindrande). Led han inte också av förstoppning?

Jag har full förståelse för att ni hittat en lösning som fungerat för er, varför det fungerade däremot är en annan sak. Det jag vänder mig emot är att du tror att det handlade om att han inte blev mätt på bröstmjölken/ersättningen, och dessutom sprider en sådan direkt felaktighet vidare i flertalet trådar! Klart att han blev mätt, han åt ju inte ens upp det han fick! Men det är ett förväntat beteende att de vill äta ofta om de tex har reflux, eller är förstoppade och har ont/obehag på något sätt. Mjölköverkänslighet ger ofta just ett sådant beteende.

Så istället för att ordna en adekvat lösning där bebisen får fortsätta äta lämplig föda fast utan då tex komjölksprotein så började ni istället med fast föda på tok för tidigt. Enligt din egen tråd så är det mycket uppenbart att bebisen inte alls är redo för större mängder fast föda.

mätt blev han ju men jag å bvc tyckte att han skulle hålla sig mätt längre än vad han gjorde.... dessutom så fick jag börja med ersättningen tvär då min mjölk sinade ut pga magsjuka.......

den vanligaste anledningen till att de blir förstoppade e att i ersättningen e det inte lika mkt vätska som det e i bröstmjlken å det va detta de sa til mig på barnakuten....å jag tror på det för nu när han äter mindre ersättning å mer fast föda så försvann förstoppningen  
Svar på tråden smakportioner och barnmat