Jenny 993 skrev 2013-04-16 08:14:16 följande:
jag upplevde att han inte hölls sig mätt specillt länge typ 1 -2 timmar å jag har pratat med bvc om detta å de gjorde ett matschema till oss å det funkar suveränt... så nu äteer han var 3-4 timme på dagen...
Låter som att det låg andra problem bakom, högst troligt mjölkallergi/överkänslighet, vilket väldigt ofta resulterar i att de vill äta oftare - de får ju ont i magen, och en reflex för bebisar är att suga när de har ont (amning är smärtlindrande). Led han inte också av förstoppning?
Jag har full förståelse för att ni hittat en lösning som fungerat för er,
varför det fungerade däremot är en annan sak. Det jag vänder mig emot är att du tror att det handlade om att han inte blev
mätt på bröstmjölken/ersättningen, och dessutom sprider en sådan direkt felaktighet vidare i flertalet trådar! Klart att han blev mätt, han åt ju inte ens upp det han fick! Men det är ett förväntat beteende att de vill äta ofta om de tex har reflux, eller är förstoppade och har ont/obehag på något sätt. Mjölköverkänslighet ger ofta just ett sådant beteende.
Så istället för att ordna en adekvat lösning där bebisen får fortsätta äta lämplig föda fast utan då tex komjölksprotein så började ni istället med fast föda på tok för tidigt. Enligt din egen tråd så är det mycket uppenbart att bebisen inte alls är redo för större mängder fast föda.