• tahira

Dator som inte kommer igång utan bara startar om gång på gång på gång?

Min sons dator, en stationär PC, går inte att starta!

Jag stängde av den manuellt efter att den hängt sig och nu när vi försöker starta den så bara startar den om sig hela tiden!

Den piper till, börjar starta, laddas, man kommer till en sida där det står "press any key to continue" och så kommer man vidare, och så till en sida där man kan välja mellan att starta Windows i Safe Mode eller vanligt, och vi har testat alla alternativ. Sedan börjar den starta upp som vanligt men plötsligt bara stängs den av, piper till, och allt börjar igen.

Jag håller på att bli tokig. Jag är Mac-användare sedan barnsben och har absolut ingen koll , är det någon som kan hjälpa mig?
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Svar på tråden Dator som inte kommer igång utan bara startar om gång på gång på gång?
  • Wolfclaw

Pipet du talar om, är det normalt? Alltså, har det alltid pipit när datorn startas? Annars brukar det kunna tyda på hårdvarufel, ofta minnet. Vidare säger du att man kommer till en sida där det står "press any key to continue". Står det något felmeddelande där?

Att stänga av en dator manuellt brukar inte vara någon fara men det finns alltid en liten risk att något skiter sig när man gör det. Om inga av startalternativen fungerar kan du trycka (eller hålla in) F8 under uppstarten för att få fram ännu fler uppstartsalternativ.

Fungerar inte det skulle jag säga att en ominstallation av hela datorn vore det enklaste.

• tahira

Ja, det är ett helt vanligt pip, som alltid kommer när jag startar datorn.

Jag skall testa att starta datorn imorgon igen och skriva ner lite mer detaljerat vad som står på de olika sidorna. 

Tack för hjälpen! 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • slazh

Jag föreslår att du formaterar hårddisken och installerar om Windows. Är det ett mjukvarufel så löser det problemet i annat fall får du börja felsöka hårdvaran efter det.

Svar på tråden Dator som inte kommer igång utan bara startar om gång på gång på gång?