• pcb

fäller - byta kattfoder?

hej.

Har en vanlig bondkatt i lgh, alltså ingen utekatt.
    hon äter nu royal canin "kitten" http://www. zooplus . com /shop /cats /dry_cat_food/royal_canin/kitten/126963, men jag tycker att hon fäller väldigt mkt nu.. 

fick blötmat ngr ggr i veckan innnan, kmr dock ej på märket nu då hon slutade att äta det, provade med flera olika märken/smaker, bara såsåen som åts..

ska man byta foder? läst där kan vara mkt spannmål i det fodert? 

är glansig i pälsen osv och är frisk i övrigt.. hon är cirka 6-7 månader gammal.. 

• Svar på tråden fäller - byta kattfoder?
  • Whitetrash86

Innekatt eller inte. ALLA djur fäller vinter/sommar päls. Glad
    Hur mycket beror på katten och rasen. Har 2 bondkatter. Honan fäller sjukt mycket medans hennes bror knappt fäller alls. 

• Mollan85

Dom tappar päls nu, samma här hemma just nu!

• Östlund

Ja, det har ingenting med maten att göra, bara det att du bytte foder på en vinterpälsfällande tid.. våren är ju på väg och det är nu katter släpper sin tunga, tjocka vinterpäls.. ;)

• pcb

hur länge byter dom päls då?? 

har ej haft katt innan så!

Men finns där ngt annat foder som är bättre eller det är det bästa?

• nemo1

RC är inget bra foder. Katten ska väl kastreras nu snarast så du inte får felkissningar hemma och då kan du även successivt byta till ett vuxenfoder om du vill. Ett foder som är bra och lätt att få tag i är Eukanuba. Prova ICA:s portionspåsar om du inte gjort det då blötmat är mycket bättre än torrfoder. Tänk på att nya torrfodret ska fasas in väldigt väldigt långsamt, flera veckor med några kulor i taget.

• T4bb3
    nemo1 skrev 2013-04-08 21:07:58 följande:
    RC är inget bra foder. Katten ska väl kastreras nu snarast så du inte får felkissningar hemma och då kan du även successivt byta till ett vuxenfoder om du vill. Ett foder som är bra och lätt att få tag i är Eukanuba. Prova ICA:s portionspåsar om du inte gjort det då blötmat är mycket bättre än torrfoder. Tänk på att nya torrfodret ska fasas in väldigt väldigt långsamt, flera veckor med några kulor i taget.
    Vad baserar du det på?

Skillnaden på blötmaten och torrfoder brukar vara marginell, men du får däremot betala en hel del pengar för vatten. 
    Egenföretagare, hundägare och jägare!
  • nemo1
    T4bb3 skrev 2013-04-08 22:19:54 följande:
    Vad baserar du det på?

Skillnaden på blötmaten och torrfoder brukar vara marginell, men du får däremot betala en hel del pengar för vatten. 
    Läs på!  RC innehåller massor med spannmål som gör katten tjock och sjuk. Blötmat innehåller enbart animaliskt protein och ca 70% vatten, precis som deras naturliga föda. Vattnet ser till att urinvägar och blåsa ständigt spolas igenom och minskar därmed risken för sjukdom så som tex urinsten. En katt som enbart äter torrfoder behöver dricka massor med vatten och de flesta katter dricker alldeles för lite för att det ska räcka.

T4bb3, läs gärna kattstatus.se så får du lära dig kattens behov och beteende. 
  • IceJossan
    T4bb3 skrev 2013-04-08 22:19:54 följande:
    Vad baserar du det på?

Blötmat, till exempel toppklassmärken som Mjau och Bozita, innehåller enbart det en katt behöver: "Kött- och köttbiprodukter, mineraler". Det innehåller 82% vatten vilket i bästa möjliga mån håller urinvägarna friska och fina. Kattens naturliga bytesdjur, vad "består" det av? Kött, inälvor, ben, brosk osv. Ett djur består av ca 70% vatten. Och vegetabilier? Javisst, det yttepyttelilla som finns innuti bytesdjurets mage, vilken katten inte äter upp varje gång ens. Blötmatssorter som Royal Canin och andra "märkesfoder" har ofta ett förhållandevis dåligt innehåll - animaliska biprodukter (knappt ej ätbara, nermalda delar av slaktavfallet) istället för köttbiprodukter (slaktrester, senor, inälvor m.m.), spannmål och socker. Djuraffärsblötmaten är både dyr och betydligt sämre än t.ex. Mjau, Whiskas m.fl.

Vad innehåller de flesta torrfodersorterna? Läs på innehållsförteckningarna :) Här är Royal Canin Kitten 36. 

Köttmjöl (fågel), ris, vegetabiliskt proteinisolat[1], animaliska fetter, majs, majsgluten, hydrolyserade animaliska proteiner, vegetabilisk fiber, L-lysin, fiskolja, jäst, sojaolja, äggpulver, hydrolyserad jäst (källa till mannan-oligosackarider), taurin, DL-methionin, tagetesextrakt (rikt på lutein), L-karnitin, betfiber, mineraler, natriumfosfat, frukto-oligosackarider.

Ris? Majs? Vegetabiliskt fiber? Majsgluten? Vegetabiliskt proteinisolat? De två sistnämnda är sådant som höjer proteinvärdet på fodret så att folk tror att det är mycket protein=mycket kött, men det stämmer inte för det är ju vegetabiliskt protein och alltså helt fel för katten.

Nej det är inte särskilt bra med torrfoder. Ska man ge torrfoder så bör man ge ett med i alla fall 80% kött och minst 20% fett. Fettet bör vara animaliskt, men det är inte heller lätt att veta hur mycket av det som är animaliskt och hur mycket som är vegetabiliskt. Spannmålsfritt bör det vara. Och man bör ge blötmat varje dag också, inte som godis utan helst som huvudföda eftersom det är överlägset bättre än torrfoder. Jag har 4 katter, en av dem äter enbart blötmat, två av dem äter mest blötmat och en äter nästan bara torrfoder. En bekant till mig har 4 katter som enbart äter blötmat. När de åt torrfoder så var de fina i pälsen, mådde bra och så men de fällde ju en del. Sen de slutat äta torrfoder och enbart fått blötmat så har katterna blivit fantastiska i pälsen och mer alerta. När de får torrfoder ibland, eftersom ena katten plötsligt matvägrar om han får samma slags mat "för länge", så börjar de fälla enorma mängder päls.

Det har ett klart samband mellan foder och pälskvalité! Blötmat ÄR bättre innehållsmässigt, men det finns de katter som inte klarar det av en eller annan anledning - sjukdom, fel i tarmarna, irriterade tarmar, för snabbt foderbyte etc.

• pcb

Va rek ni för torrfoder samt blötmat då? Hon är rätt kräsen vid blötmaten nu..

• IceJossan

De bästa blötmatssorterna är Mjau och Bozita. De har samma tillverkare (Doggy) - Mjau finns i mataffärer, Bozita i djuraffärer. Båda finns på Granngården. Tetrorna är utan konserveringsmedel. Whiskas och Pussi är också bra, dock inte riktigt lika för de innehåller spannmål och/eller socker, förutom en viss/vissa Whiskassorter som inte innehåller varken socker eller spannmål :) Icas portionspåsar ska också vara bra. Jag tittar alltid efter "kött och köttbiprodukter" istället för "animaliska biprodukter", samt att det helst ska vara socker- och spannmålsfritt.

Jag ger dessa sorter. Just nu provar jag enbart Mjaus tetror med smak av nötkött för att se om det kan lugna ena kattens oroliga mage. Annars kör jag som sagt även Pussi, Whiskas och Bozita.

Till det så får de även Orijen torrfoder. 80% kött, över 20% fett, inget spannmål. Applaws ska också vara bra, men på sistone verkar en del katter ha blivit sjuka av det (För snabbt foderbyte? Nåt i innehållet de inte tål?), men innehållet verkar bra. Carnia Lynx är också bra, bortsett från en hel del gaser vid själva foderbytet, men jag fick byta bort det då mina katter (alla eller några?) åt så dåligt av det så jag bytte till ett "säkrare kort" - Orijen, som funkar fint. ZiwiPeak är skitbra, men dyrt och ratas av många missar, antagligen eftersom det är enbart kött och inte smakämnen påsprayade. Porta 21 Sensible har bra innehåll bortsett från potatisen. Det har jag också kört med, funkade bra tyckte jag. Många blir fisiga i magen av det, dock inget jag upplevt på de sammanlagt 9 katter/jourkatter jag haft som ätit det.

• Mollan85

har helt plötsligt märkt att mina hona, bonnkatt börjat fälla som in iiii!! Tänker nu att de kanske kan ha me att göra att hon äter av min lillas katt foder ? Som är för junior ? Inte för att jag ger henne de, utanför att hon tar hans mat! Eller är de att hon fäller så mycke för de är den årstiden? De har verkligen ökat sista veckan o de är sista veckan hon ätit lite av den andra maten.

• Feltryck01

När vi ändå är inne på foder här, hur ska jag få lillkattan här att käka mer blötfoder? Vill helst att hon ska äta av både torr och blötfoder, för jag har hört att torrfoder är bättre för tänderna?
    När hon var yngre käkade hon lite RC blöt, men sen enbart torrfoder en period med lite färsk kött en gång varannan vecka ungefär. Nyligen köpte jag ett par tetra på en djurbutik, det var något som Doggy tillverkade kommer jag ihåg, men då slickade hon bara i sig gelén och sen fick jag ge bort resten för att det inte skulle gå åt. Jag tog bort torrfodret under tiden men det gjorde ingen skillnad. Någon som har mer tips utöver att testa nya varianter? 

Why don't you show me a little bit of spine you've been saving for his mattress?
  • IceJossan
    Feltryck01 skrev 2013-04-10 00:29:06 följande:
    När vi ändå är inne på foder här, hur ska jag få lillkattan här att käka mer blötfoder? Vill helst att hon ska äta av både torr och blötfoder, för jag har hört att torrfoder är bättre för tänderna? När hon var yngre käkade hon lite RC blöt, men sen enbart torrfoder en period med lite färsk kött en gång varannan vecka ungefär. Nyligen köpte jag ett par tetra på en djurbutik, det var något som Doggy tillverkade kommer jag ihåg, men då slickade hon bara i sig gelén och sen fick jag ge bort resten för att det inte skulle gå åt. Jag tog bort torrfodret under tiden men det gjorde ingen skillnad. Någon som har mer tips utöver att testa nya varianter? 
    Why don't you show me a little bit of spine you've been saving for his mattress?

Hunger är bästa kryddan! "Svält" katten genom att ta bort skålen och när hon är riktigt hungrig så ger du liiite torrfoder med blötmatssås på eller med blötmatsbitar iblandat/imosat. Låt övergången gå långsamt och blanda sen i mer och mer blötmat och mindre och mindre torrfoder varje gång tills det bara är blötmat. Det ska vara så små portioner att hon måste äta allt om hon ska slippa gå hungrig, och ju mindre portionerna är desto mindre behöver du slänga.
  • Feltryck01
    IceJossan skrev 2013-04-10 16:59:45 följande:

Hunger är bästa kryddan! "Svält" katten genom att ta bort skålen och när hon är riktigt hungrig så ger du liiite torrfoder med blötmatssås på eller med blötmatsbitar iblandat/imosat. Låt övergången gå långsamt och blanda sen i mer och mer blötmat och mindre och mindre torrfoder varje gång tills det bara är blötmat. Det ska vara så små portioner att hon måste äta allt om hon ska slippa gå hungrig, och ju mindre portionerna är desto mindre behöver du slänga.
    Tack så mycket! Jag var iväg redan idag faktiskt och köpte ett par burkar som jag ska testa, kör på paté nu, för jag tror det är lite av bitarna hon inte är helt okej med, men sakta men säkert så kanske... Glad
Svar på tråden fäller - byta kattfoder?