• Mellanmjölkens land

Lär sig barn att sova under täcke?

Ni vars barn inte gillat att sova under täcke som små, har de ändrat sig med tiden?

Dottern fyller 2 nu i dagarna och oftast är det helt omöjligt att lägga något över hennes ben när hon sover. Ska hon somna skriker hon som en stucken gris om man försöker lägga över en filt eller ett täcke.

Som det är just nu känns det inte direkt motiverat att köpa ett nytt täcke till henne nu när hon ska byta från spjälsängen.

• Svar på tråden Lär sig barn att sova under täcke?
  • Harmagedon

Min numera fyraåring vägrade täcke från födseln men sover nu med täcke för det mesta. Minns inte riktigt när han började vilja ha täcke.

Du behöver inte köpa ett riktigt täcke åt henne. Stoppa en filt i ett påslakan eller ha bara filt/ påslakan tills hon börjar vilja ha täcke.

• Alexi

Japp, absolut. Dottern sov typ utan någonting eller max en filt första åren, sen plötsligt började hon vilja ha täcke och har det sen dess upp till hakan. Vet inte om hon var typ två eller ännu äldre. Sonen är snart 2,5 och har väl haft täcke på allvar den här vintern. Men inte innan dess.

• FrökenLöken

Min dotter har alltid bångvägrat, hon är nu lite mer än två år och ber ytterst sällan om täcke. När hon gör det är det (nog) bara för att hon ser att jag har det, hon är lite av en härmapa just nu. Hon är dock inte alls lika frusen som jag är, så det bekommer mig inte att hon inte vill ha täcke. Fryser hon tar hon på sig det, tror jag.

• Eleonor01

Sonen fyller två om en månad å har nu för någon månad sedan börjat vilja ha täcke. Har haft filt å varma pyjamaser till nu. Jag hat alltid filt i soffan å det har han börjat snappa upp sen ville han ha täcke när jag har det i sängen. Han sparkar dock ofta av det men då brukar jag passa på att bädda ner honom igen när han får nappen. Då somnar han snabbt igen jämfört med när han låg utan :) börja m filt o soffan e ett tips från mig iaf. Vi har dessutom haft filt på benen i bilen nu på vintern å bara åkt i jacka. Kanske e därför han gillar filten mer nu ?!!!?

• nirakanna2

Vår son vägrade både filt och täcke när han blev stor nog att sparka av sig, så han sov i fleeceställ över pyamasen och trivdes förträffligt. När han fick en påslakanset med glada dinosarier på till den stora sängen (jag ville ha något fint att bädda med iaf) blev han plötsligt en riktig täck-kille (var nog typ 3 år)

• Mellanmjölkens land

Varken filt, täcke eller lakan funkar. Jag tror att hon vaknar av att hon inte har full rörelsefrihet i benen.

Hon är varm av sig så det är inget större problem men ibland vore det skönt att kunna ha fönstret öppet i rummet utan att behöva fundera på om det inte blir lite väl kallt för henne.

• Eke

Min son vill varken ha täcke eller pyjamas, han har aldrig velat ha täcke men när han var yngre hade han iallafall pyjamas. Han har precis fyllt 7 år.

Svar på tråden Lär sig barn att sova under täcke?