ruuu skrev 2013-04-10 18:41:47 följande:
Om han knarkar så får du nog tyvärr lov att acceptera det. Det är oerhört svårt att sluta, särskilt med heroin, som är den tyngsta drogen av alla och absolut svårast att lägga av med. Har han inte ens provat att tända av så har du högst troligt några år av missbruk kvar att se fram emot(där han ev. kommer sjunka ännu djupare och börja injicera, som är ungefär sju svåra år värre än "bara" rökheroin). Det är något han inte kan styra helt enkelt, som en sjukdom, även om han säkert VILL vara nykter så KAN han inte, varken psykiskt eller fysiskt. Att be honom lägga av med det är ungefär som att be nån sluta andras(om han är fysiskt beroende också).
Och då ska du vara medveten om att livet med en missbrukare är väldigt väldigt jobbigt och krävande för både den som missbrukar och den andre partnern. Han kommer troligtvis göra dig ledsen och dra ner dig i skiten även om han kanske menar väl, men förr eller senare kommer det troligtvis hända.
Heroin är också en drog(besläktad med morfin och andra smärtstillande) som man kan "gå på" utan att det märks för omgivningen. Han kan verka helt nykter för ruset blir kortare och kortare(under ruset blir man lugn och sitter och halvsomnar, "noddar") men efter ett tag avtar effekten och det märks inte på andra att man är påverkad. Man kan även bli sugen på socker, opiatmissbrukare blir sockerråttor.
Dock om han verkligen vill sluta och du vill vara tillsammans med honom så behöver ni tänka på några saker. Dels så är avgiftningen den "enkla" biten. Det är jobbigt att tända av och ligga på rehab, men den verkligen kampen kommer ske när han är ute ur behandlingshemmet och ska klara av att leva nyktert. Han behöver bryta helt med sina gamla kontakter och fokusera på sitt nya liv; slänga alla telefonnummer osv.
Sen behöver han nåt att fokusera på föratt få tankarna bort från heroinet(och det bör du då acceptera och inte gnälla på om det är en hobby du tycker tar för lång tid av honom eller dylikt, för han behöver få bort tankarna från sin verklighetsflykt. Han behöver det). Det är jättebra att han har dig iaf, såatt du kan hjälpa och stötta honom när han tycker det är jobbigt. Var absolut inte kränkande emot honom och se ner på honom föratt han är knarkare - missbruk är oerhört skamligt och han skäms säkerligen över att vara en "knarkare". Du måste acceptera denna bit av hans liv.
Det är också jättebra om han börjar träna fysiskt, för heroin ersätter kroppens produktion av lyckohormoner och han behöver få igång endorfinproduktionen i kroppen igen mha träning. Kanske ni kan träna tillsammans?
Har han ett jobb? Det är oerhört viktigt att han får tankarna på annat och jobba, sitta hemma och deppa är absolut inte bra.
Han bör ju söka sig till en beroendemottagning där jag kan tipsa om substitutionsprogram, dessa är utformade föratt heroinister ska kunna leva ett normalt och okriminellt liv igen. De medicinerna, subutex och metadon, tar bort drogsuget men är inte utformade att ge något rus. Många som går de programmen kan gå tillbaka till ett helt vanligt liv efter att ha levt "i skiten" sas. Det är nämligen vissa som inte får igång endorfinproduktionen igen efter ett tungt heroinmissbruk men med substitiotionsbehandling blir de helt återställda. Det är väldigt framgångsrikt måste jag säga.
Jag gillar även BASTAS arbete(googla), det är en organisation för f.d missbrukare och kriminella som hjälper de som vill bli nyktra tillbaka till ett nyktert liv. De erbjuder rehalibitering och arbete för f.d missbrukare i en miljö med andra människor som "vet vad det handlar om", där de kan känna sig hemma och jobba med sådant de gillar. Kan rekommendera dem men det finns fler organisationer också. Så hjälpen finns att få, om han är villig att ta den(kan även tipsa om tv5s serie "nybyggarna" som följde just detta, tillnyktrande missbrukare, du kanske kan se den på tv5play så får du en bild av hur det är).
Tänk också på att sluta med opiater tar tid. Ett år är inte ens särskilt lång tid när det handlar om opiatmissbruk eftersom drogen är så otroligt stark och har ett så otroligt stort sug. Du ska vara medveten om att det är hög risk att han tar återfall, men inte heller det ska du skuldbelägga utan ta det som det är och stötta honom istället, för han vill inte leva med detta helvete(tro mig!).
Skriv gärna hur det går och lyckatill TS! Hoppas det går bra för killen, en positiv sak är ju att inte verkar ha injicerat iaf!
Har du frågor så skriv bara så kanske jag kan hjälpa dig!
/en som lever med en fdheroinmissbrukande kille som hållit sig nykter utan återfall i 10 års tid på metadonprogrammet.
Tack för ditt inlägg!
Han har provat att tända av några gånger på egen hand.
Längsta uppehållet varade i 6 veckor, och det var i höstas.
Jag är mycket medveten om att man inte ska skuldbelägga för att han skäms redan som det är, och jag ser inte ner på honom för att han knarkar, annars hade jag inte varit med honom nu när jag fått veta. Han är en människa som jag, bara med större problem.
Nej han har aldrig provat att injicera, (tack & lov) Han är emot det säger han.
Jag har läst om just rökheroin, de står att de flesta som rökar heroin tar till nålen till slut. Jag hoppas & önskar att han kan sluta innan det händer.