Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Vad kan ni berätta om heroin?

Känt en kille ytligt i flera år, ändå sen vi var yngre. Vi börja träffas för ett halv år sen. Gillar han jättemycket, hans personlighet klickar med mig osv..

Han har öppnat upp sig och berättat att han sysslar med heroin( röka), vilket han har lyckats dölja väldigt bra för mig, jag hade ingen aning om det. Jag är väldigt chockad för att jag aldrig har märkt att han skulle vara hög.

Han säger att han vill sluta, vill åka in på behandling, han vill bli ren men han tycker det är svårt.

Jag vet mycket lite om droger bara att det är farligt och man sysslar inte med sånt, och jag kommer aldrig i hela mitt liv röra sånt skit.

Jag vill vara där för han och försöka få honom att sluta men jag har också sagt, att om han inte tar tag i det inom närmaste veckorna så kommer jag sluta träffa han.

och alla ni moralmänniskor som säger lämna, behöver inte ens skriva. Man är ingen dålig människa för man hamnat snett i livet, alla förtjänar en chans. Va han ingen bra människa hade jag aldrig ens träffat han från första början. Jag föll för hans personlighet.

Jag vill bara veta hur man ska bete sig mot såna som tar sånt skit? ska man vara mjuk eller ska man vara "hård"
    Hur ska jag vara för att vara bästa stödet?

• Svar på tråden Vad kan ni berätta om heroin?
  • Anonym (TS)
    Queenie70 skrev 2013-04-08 21:51:58 följande:
    En relation med en aktiv heroinmussbrukare kan helt enkelt inte gå bra. Att bli fri från ett heroinberoende är obeskrivligt svårt . De flesta går under av drogen om de ej kommer in i ett substitutionprogram och får metadon eller sub som medicinering. En försvinnande liten andel kan sluta av sig själv. Han kan säkert vars trevlig och rar så länge han har sin drog , men den dagen han inte har pengar att skaffa sin drog kommer ha ont både i kropp och psyke, desperat. Och i det läget kan han gå över lik för att få sin drog. Moral och sunt förnuft är då inte länge med i spelet och då kan han bli farlig. Jag vet så pass mycket om
    Missbruket och dess mekanismer att jag aldrig aldrig aldrig skulle inleda en relation med nån som har denna problematik innan han varit stadigt ren i mins tio år.
    Jag förstår va ni säger.. Jag är bara så "inne" i vårat förhållande så jag har så svårt att tänka mig att drogen är hans allt, även om jag vet att det tydligen är så, heroin är ju en jättefarlig drog.

Jag vill inte välja att vara blind men just nu känns det som att jag bara vill hjälpa en människa från ett sånt elände oavsett om det är nån jag tycker om med kärlekskänslor eller bara en vän. Förstår ni? Leker jag med elden? :(
  • Anonym (TS)

Ja, han är både beroende och en missbrukare eftersom han röker heroin flera gånger varje dag i 4 års tid.
    Röker han inte det så blir han dålig...

Jag har inte sett något av detta eftersom jag sagt jag tar avstånd från droger, jag bara vet det han berättat.

Låt oss bara säga att han dolde vem han var för mig, och det känns inte bra att man ljugit om en sån sak + massa andra saker. Men han har varit ärlig med allt nu och man ser skammen i ansiktet på honom.

Han säger han vill sluta, men som sagt, allt är upp till missbrukaren själv, det är han som måste ta första steget och vilja sluta, det är lätt att det kan bli mycket prat men lite verksta.
    Jag kan bara vara ett stöd, och händer det inget inom ett par veckor så kan jag inte vara kvar.

Tack för era svar!

• Anonym (TS)

Jag vet inget om mängd eller så. Vet bara han använder folie till att röka heroin. Har aldrig varit med honom och han vet va jag tycker om droger och han skulle aldrig få för sig att röka framför mig.

Men kort, nej han lever inget skötsamt liv har det kommit fram  Rynkar på näsan

• Anonym (TS)
    Anonym (Säger bara NEJ.) skrev 2013-04-09 19:33:22 följande:
    Ja han har berättat att han använder heroin ja.
    Ja, Efter 5 månader tillsammans, har han berättat allt, säger han. Hans kriminalitet osv och det är inga trevligheter. Det är allt som jag någonsin har varit emot, och det är inte nånstans "coolt" eller "spännande"
    jag accepterar inte sånt, och tycker inte det är spännande nåt av det.

Min bild av den mjuka, fina, rättvisa ,romantiska killen kvarstår.
    Han kunde ha fortsatt ljugit och undanhålla saker länge om han verkligen ville,
    men han valde berätta för en anledning, för att han vill förändra sitt liv, bli ren & skötsam.

Kalla mig dum eller va ni vill men jag tror på att alla människor förtjänar en chans till att få lov att ställa saker till rätta, även om det tar tid. Bara att han valde att berätta till mig, gör att jag tror på honom ännu mera.

Men jag har även ställt ultimatum händer det inget inom några veckors tid så har jag inget mer att säga. 
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2013-04-09 19:53:55 följande:
    Sånt innebär att man ska starta ett nytt liv, för att komma bort från dåligt inflytande.
    Har han på något sätt visat att han lagt det dåliga livet bakom sig?  
    Nej... än så länge är det prat men inge verksta om man säger så... Han erkänner och säger själv att han vill leva med den samtidigt som han inte vill leva med den.

Det är svårt, jag vet inte hur jag ska bete mig eller vad jag ska säga eftersom jag aldrig varit i närheten av sånt. Rynkar på näsan
    men jag är mycket väl medveten om att det är han som måste ta tag i det, det kan jag inte göra åt honom hur mycket jag än påpekar och pratar med honom.

Något som jag reagerar starkt på är att han nekar att han är en missbrukare, han säger att han är beroende men inte missbrukare. Jag håller inte med!

Om man är beroende av något som man tar varje dag, flera gånger i flera års tid då är man ju en missbrukare?

• Anonym (TS)
    greenpower skrev 2013-04-09 20:08:37 följande:
    du har en tr¨åd som nu är över 100 inlägg lång där det mesta av tråden handlar om just kriterier man måste uppfylla för att kunna fasttäla diagnosen men du kör på samma stuk som dom övriga här, du håller inte med punkt, han måste missbruka bara för att?
    Kan du vara gullig och delge hela storyn här? vad menas med " Hans kriminalitet osv och det är inga trevligheter"

Men NEJ MAN ÄR INGEN MISSBRUKARE FÖR ATT MAN INTAR EN SUBSTANS FLERA GÅNGER OM DAGEN UNDER FLERA ÅR
    Det krävs aning mer för att kunna bli kallad för missbrukare, om själva substans intaget och frekvensen av det Skulle vara nock så skulle man med lätthet döma ut halva befolkningen som koffeinmissbrukare.
    du ser det orimliga i det hela hoppas jag?

"det krävs en aning mer för att kunna bli kallad för missbrukare"

När ska man bli kallad missbrukare?
    När man sitter sovandes med nålen i armen? när man tar livet av sig för man inte "är sig själv" pg av drogerna?

När ska man bli kallad missbrukare?  Förklara för mig då, du som verkar ha koll på det!

Vad krävs det för att man ska få lov att bli kallad missbrukare? tråden är din en stund, varsågod.
  • Anonym (TS)
    AndersFl skrev 2013-04-09 20:13:55 följande:
    Ja min uppfattning är att man ska vara hård! Jag har själv varit i missbruk (dock aldrig heroin) och vet hur jävla egotrippad man blir. Jag lyckades krascha 2 förhållanden pga mitt missbruk, för att de jag var tillsammans med ställde ultimatum på mig att välja mellan flaskan/drogerna och dem. Jag valde flaskan/haschpipan.

Daltar du med en missbrukare kommer det bara att bli ännu värre. Det är den bistra sanningen. Man tror att man är snäll och vill väl men det enda man gör är att få missbrukaren att tycka ännu mer synd om sig själv och ju mer sympati du känner desto mer krävande blir missbrukaren. Till sist kan han knappt torka sig i arslet ens utan din hjälp.

Så ja det är det enda att vara hård.
    Tack så mycket för du delade med dig. Ska ha det i tankarna!
  • Anonym (TS)
    MikNis skrev 2013-04-09 20:31:49 följande:
    Ville du diskutera om det ska kallas missbruk,beroende ...

Eller ville du hjälpa din kille att sluta med heroinen? 
    Nej jag vill inte diskutera det.

Jag vill hjälpa han, inget annat.
  • Anonym (TS)
    ruuu skrev 2013-04-10 18:41:47 följande:
    Om han knarkar så får du nog tyvärr lov att acceptera det. Det är oerhört svårt att sluta, särskilt med heroin, som är den tyngsta drogen av alla och absolut svårast att lägga av med. Har han inte ens provat att tända av så har du högst troligt några år av missbruk kvar att se fram emot(där han ev. kommer sjunka ännu djupare och börja injicera, som är ungefär sju svåra år värre än "bara" rökheroin). Det är något han inte kan styra helt enkelt, som en sjukdom, även om han säkert VILL vara nykter så KAN han inte, varken psykiskt eller fysiskt. Att be honom lägga av med det är ungefär som att be nån sluta andras(om han är fysiskt beroende också). 
    Och då ska du vara medveten om att livet med en missbrukare är väldigt väldigt jobbigt och krävande för både den som missbrukar och den andre partnern. Han kommer troligtvis göra dig ledsen och dra ner dig i skiten även om han kanske menar väl, men förr eller senare kommer det troligtvis hända.

Heroin är också en drog(besläktad med morfin och andra smärtstillande) som man kan "gå på" utan att det märks för omgivningen. Han kan verka helt nykter för ruset blir kortare och kortare(under ruset blir man lugn och sitter och halvsomnar, "noddar") men efter ett tag avtar effekten och det märks inte på andra att man är påverkad. Man kan även bli sugen på socker, opiatmissbrukare blir sockerråttor. 

Dock om han verkligen vill sluta och du vill vara tillsammans med honom så behöver ni tänka på några saker. Dels så är avgiftningen den "enkla" biten. Det är jobbigt att tända av och ligga på rehab, men den verkligen kampen kommer ske när han är ute ur behandlingshemmet och ska klara av att leva nyktert. Han behöver bryta helt med sina gamla kontakter och fokusera på sitt nya liv; slänga alla telefonnummer osv.
    Sen behöver han nåt att fokusera på föratt få tankarna bort från heroinet(och det bör du då acceptera och inte gnälla på om det är en hobby du tycker tar för lång tid av honom eller dylikt, för han behöver få bort tankarna från sin verklighetsflykt. Han behöver det). Det är jättebra att han har dig iaf, såatt du kan hjälpa och stötta honom när han tycker det är jobbigt. Var absolut inte kränkande emot honom och se ner på honom föratt han är knarkare - missbruk är oerhört skamligt och han skäms säkerligen över att vara en "knarkare". Du måste acceptera denna bit av hans liv.
    Det är också jättebra om han börjar träna fysiskt, för heroin ersätter kroppens produktion av lyckohormoner och han behöver få igång endorfinproduktionen i kroppen igen mha träning. Kanske ni kan träna tillsammans?

Har han ett jobb? Det är oerhört viktigt att han får tankarna på annat och jobba, sitta hemma och deppa är absolut inte bra.
    Han bör ju söka sig till en beroendemottagning där jag kan tipsa om substitutionsprogram, dessa är utformade föratt heroinister ska kunna leva ett normalt och okriminellt liv igen. De medicinerna, subutex och metadon, tar bort drogsuget men är inte utformade att ge något rus. Många som går de programmen kan gå tillbaka till ett helt vanligt liv efter att ha levt "i skiten" sas. Det är nämligen vissa som inte får igång endorfinproduktionen igen efter ett tungt heroinmissbruk men med substitiotionsbehandling blir de helt återställda. Det är väldigt framgångsrikt måste jag säga. 
    Jag gillar även BASTAS arbete(googla), det är en organisation för f.d missbrukare och kriminella som hjälper de som vill bli nyktra tillbaka till ett nyktert liv. De erbjuder rehalibitering och arbete för f.d missbrukare i en miljö med andra människor som "vet vad det handlar om", där de kan känna sig hemma och jobba med sådant de gillar. Kan rekommendera dem men det finns fler organisationer också. Så hjälpen finns att få, om han är villig att ta den(kan även tipsa om tv5s serie "nybyggarna" som följde just detta, tillnyktrande missbrukare, du kanske kan se den på tv5play så får du en bild av hur det är). 

Tänk också på att sluta med opiater tar tid. Ett år är inte ens särskilt lång tid när det handlar om opiatmissbruk eftersom drogen är så otroligt stark och har ett så otroligt stort sug. Du ska vara medveten om att det är hög risk att han tar återfall, men inte heller det ska du skuldbelägga utan ta det som det är och stötta honom istället, för han vill inte leva med detta helvete(tro mig!). 

Skriv gärna hur det går och lyckatill TS! Hoppas det går bra för killen, en positiv sak är ju att inte verkar ha injicerat iaf!
    Har du frågor så skriv bara så kanske jag kan hjälpa dig! 

/en som lever med en fdheroinmissbrukande kille som hållit sig nykter utan återfall i 10 års tid på metadonprogrammet.  
    Tack för ditt inlägg!

Han har provat att tända av några gånger på egen hand.
    Längsta uppehållet varade i 6 veckor, och det var i höstas.

Jag är mycket medveten om att man inte ska skuldbelägga för att han skäms redan som det är, och jag ser inte ner på honom för att han knarkar, annars hade jag inte varit med honom nu när jag fått veta. Han är en människa som jag, bara med större problem.

Nej han har aldrig provat att injicera, (tack & lov) Han är emot det säger han.

Jag har läst om just rökheroin, de står att de flesta som rökar heroin tar till nålen till slut. Jag hoppas & önskar att han kan sluta innan det händer.
  • Anonym (TS)

Jag ska klargöra några saker till er. Han är en missbrukare punkt slut, bara faktum att man röker heroin flera gånger om dagen kanske upp till 10 gånger 1-2 g per dag i flera år gör en till en definitiv missbrukare.

Både arbete och körkort har ryckt pg av detta.

Man alltid haft en bild av hur en knarkare ska vara. Denna killen är mån om sitt yttre, tänder, hår, kläder. Så den bilden att knarkare är smutsiga och ligger ihop sjunken i ett hörn är ju inte rätt har jag lärt mig...

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2013-04-14 00:46:24 följande:
    Ska svara lite på TS, skummade igenom en del svar och fick det vanliga intrycket av detta forum: skit. Varför kan vi inte ta hjälp av varandra, vara seriösa, istället för lustiga smartassas som hela tiden måste one-uppa varandra? TS, du säger att du falltit för denna heroinmissbrukare, inget fel i det, dom är ju också människor, precis som alla andra. Som du själv säger och som många andra också skulle kunna verifiera, du hade aldrig kunnat gissa att han var påtänd, någonsin. Man har ju en bild inpräntad från barndomens non-drug generation propaganda att en knarkare sticker ut ur mängden genom konstigt, orationellt beteende, flummig och fumlig, skitig, tandlös, hemlös och tja, allt det där... Så du har känt honom ända sen barndomen (du skrev yngre) Du har inte berättat hur länge han har använt heroin. Hur var han som yngre, när du kände honom då? Du gillar och föll för hans personlighet han har nu, men du vet väl att droger, just heroin, förändrar ens personlighet, vi vet ju inte, men hans riktiga personlighet kan vara helt annorlunda än den han har nu. När han blir "clean" kanske han är en helt annan person. Sen kan jag garantera, att han kommer inte vara tillgänglig på något plan när han väl slutar, (något som vi inte ens vet om han kommer att göra, ens VILL göra,) under en lång, lång, låååång tid. Opiater har en enorm inverkan på den kemiska balansen utmed det hela centrala nervsystemet. Att sluta kommer bli som ett stort, platt face-first fall från den högsta skyskrapan någonsin. Det kommer bli en akut total avsaknad av serotonin, som kommer ta lång tid att återfå, ibland kommer det aldrig tillbaka. Depression är oundvikligt. Du vill veta hur du ska vara mot honom, hård, mjuk...du måste nog fråga dig själv om du ens är beredd att involvera dig i detta. Det kommer inte bli roligt och i slutändan ( om den ens kommer) så kanske han inte alls är den person du föll för i början. Du själv är ju frisk, drogfri, har en framtid, något som inte är säkert att han har, inte en ljus en i alla fall. Överväg om du tycker det är värt att dras in i en värld av detta drama, som aldrig kommer ha ett slut. Även om man lyckas att sluta, är risken för återfall alltid något som lurar runt hörnet. Då börjar smygandet, lögnerna, ännu mer drama. Alla säger ju alltid att dom vill sluta, ska sluta. Och du pratar om veckor här. Ja, nog kan du säga till han att om han inte slutar inom två veckor, så går du. Kommer du göra det då, på riktigt alltså? För du vet ju också, att gör du det inte, så kommer detta aldrig få ett slut, det kan jag lova. Det måste vara helt upp till dig självå, ingen kan tala om för dig vad du ska glå
    Tack för dina ord. Senaste dagarna har jag frågesatt mig själv om jag verkligen är beredd att kasta bort MIN framtid på det här. Oavsett så är han min vän och jag vill inget hellre än att han ska bli ren.
  • Anonym (TS)
    greenpower skrev 2013-04-14 13:22:27 följande:
    Han är en missbrukare för att du har bestämt det?
    Bara faktum att han använder sin drog dagligen kommer man ingenstans med, du borde nog fatta det om du har läst din egen tråd. 
    Fast du kanske har det som en grundförutsättning och ser ner på alla i din omgivning, man vill ju inte ha några koffeinmissbrukare nära och personligen känner jag ingen som inte dricker kaffe flera gånger om dagen.

Du har ingen lust att slänga in några detaljer som skulle kunna tyda på det ena eller det andra?
    Du nämnde nått om "kriminalitet" vad innebär det?
    Arbete och jobb har rykt säger du, hur gick det till?

Ja, du verkar dela bilden av en "knarkare" folk målar upp här, bästa vore om du slutade läsa selektivt  endast dom inlägg som säger det du vill höra utan läser all text som skrivs till dig.

Jag skrev arbete och körkort har ryckt, ja va tror du?
    Angående kriminalitet så vill jag inte gå in på det.

• Anonym (TS)

*greenpower*

Jag läser ALLA inlägg som skrivs, men jag väljer att inte svara på alla för jag skrev inte denna tråd för att diskutera och tjafsa om man är missbrukare eller icke missbrukare.

• Anonym (TS)

Han är väl bra på att manipulera och ljuga, det är väl därför jag inte riktigt märkt vad han håller på med.

Jag har bara fått veta lite mer detaljerat häromdagen om vad han sysslar med. Jag kan ta att man knarkar men jag kanske är naiv, visste inte att han va kapabel att göra större brott för att få fram pengar.
    Brott som kan ge upp flera års fängelse. Det är därför jag börjat ändra mina tankar om att vara med honom, för jag vill inte vara delaktig och känner mig redan medskyldig när jag vet saker som jag önskar han aldrig berättat.

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2013-04-14 13:34:38 följande:
    Så under dina 5 månader tillsammans så har han förlorat arbete och körkort?

Så klart du kan gå in på vad det är för kriminalitet det handlar om.
    Men det går att vara mer generell i det.
    Nej han börja med heroin för 4 år sedan. 1 år gick väl bra men med mycket sjukfrånvaro på sitt arbete.
    Senaste 3 åren har han förlorat arbete och körkort. Han blev sparkad, till mig sa han att han blev uppsagd. Körkort tog de för han va påverkad. Han kör fortfarande utan körkort , men jag hade ingen aning om detta förrän några dagar sen då han berättade.
  • Anonym (TS)
    greenpower skrev 2013-04-14 13:45:29 följande:
    Jag utför också brott som kan ge flera års fängelse, det gör vad jag förstår över 90% av samhället, dock så for ingen illa på grund av mina "brott"
    Du kan inte vara aning mer specifik, handlar det om rån, inbrott och brott där folk faktiskt far illa av hans handling så börjar vi komma fram till nått.

Det handlar om rån, smuggling, misshandel, utpressning. Hur kan man vara snällaste personen med finaste personligheten och sen göra såna saker? Jag förstår inte :(
  • Anonym (TS)
    Anonym (...) skrev 2013-04-14 15:33:13 följande:
    I skolans ANT-undervisning (alkohol, narkotika, tobak) på 90-talet fick vi lära oss att "knarkare" (oklart vilken drog) kunde sitta uppe hela natten och försöka reda ut en ihoptrasslad fiskelina. Jaha, kul anekdot tänkte man då. Nu, år 2013, slår det mig plötsligt att knarkarna har uppdaterat. De sitter på FL och klyver hår...

Kämpa på era stackare, förr eller senare kommer TS förstå hur helt fel allt kommer gå i vården om killen söker hjälp för "missbruk" istället för "heroinberoende".

Sorry för OT.

Det jag vill skicka med TS är att hon inte är den första tjejen som träffar någon som är drogberoende. Brukar sagan sluta med att han snabbt tänder av och de får en fin framtid tillsammans där livet rullar på tack vare att han tar Subotex el. likande? Eller är det vanliga att han lovar och försöker men att livet tillsammans blir rätt tungt pga nya lögner, återfall, nya löften... Även om han har all vilja i världen att sluta så är det inte säkert att det räcker, det är risk du tar om du ger dig i i detta och tänker att du ska rädda honom.
  • Anonym (TS)

Hej! Startade den här tråden för ett bra tag sen. Det var en väldigt känslig och jobbig tid för mig så jag valde att inte debattera så mycket i tråden då.

Nu tänkte jag ge er en fortsättning snart 2 år efter.

Några månader efter jag startade tråden åkte killen in i fängelset. Tung missbrukare leder till tung kriminalitet och här var det inget undantag.

Han skulle sitta nästan 1 år. Vi tappa kontakten men jag tänkte ofta på honom.

Under hans permission hörde han av sig till mig. Vi fortsatte att ha kontakt.

När han släpptes och kom ut var han väldigt positiv till förändring i livet.

Jag är ödmjuk och snäll och tror alltid på att man ska ge människor extra chanser till att bättra sig. Stötta också. Saken gjorde inte bättre att jag hade känslor för honom.

Skillnaden denna gång var att jag var mer på vakt och inte så "blåst" var noga med att kolla efter varningssignaler ( vilket i längden inte är hälsosamt )

Allt var mysigt och harmoniskt i 3 mån.

Sedan började man märka en smygande men tydlig förändring.

Ett återfall på rökheroin.

"Sista gången, jag lovar" ... en chans till

"Ett återfall" ytterligare några veckor efter.

Hans ursäkt var att " jag röker heroin då och då för att glömma och rensa tankarna en stund"

Mm eller hur!

Det värsta var att han försökte dölja alla gånger. Den första gången jag kom på honom var kanske inte den första, förmodligen inte.

Den här gången avslutade jag för gott, relationen som kontakt.

Det är jättesvårt för en som jag att förstå hur man inte kan ha den självkontrollen och viljan att kasta bort sitt liv på droger.

Jag tror att den människan inte kommer att sluta tills han verkligen nått botten.

Om han ens slutar någon gång..

Hörde senaste idag att han börjat röka heroin allt oftare. Back to square one..

Det slits inombords att han valt droger när han hade så mycket stöttning, kärlek och möjligheter runt omkring sig.

Inget lyckligt slut här.

Svar på tråden Vad kan ni berätta om heroin?