• Anonym (insatt)

Kan soc besluta om ensam vårdnad?

Anonym skrev 2013-04-08 21:36:20 följande:
    Eller måste man gå genom tingsrätten?

Det kommer bli utredning pga orosanmälning och anledningen är pappan. Kommer att komma fram att han missbrukar alkohol(och troligtvis även piller/narkotika). Finns historia ang det hos soc också. Dessutom har han misshandlat barnen psykiskt och även hotat med fysiskt våld(vilket jag tycker att han också har använt). Så vilken makt har soc i detta ang vårdnaden? 
    Soc har ingen makt alls att besluta om ensam vårdnad. Du måste gå till tingsrätten ...
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2013-04-08 22:17:00 följande:
    Nej det kan de inte.
    De gör en vårdnadsutredning på uppdrag av tingsrätten och kommer antagligen rekommendera att gemensam vårdnad kvarstår, kanske även rekommendera varannan veckas boende till honom eller i värsta fall hela vårdnaden för att de tycker du smutskastar honom och skulle sabotera umgänget.
    Skräm henne inte i onödan. Såväl soc som tingsrätten måste göra en riskbedömning om det framkommer misstankar om alkohol och/eller våld. I en sådan situation är det verkligen inte säkert att tr stannar vid gemensam vårdnad och framför allt inte hälftenboende!
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2013-04-10 09:38:45 följande:
    Ligger en hel del i det här som jag inte har skrivit. Men soc har sagt att jag ska ha dom och att om jag inte går in och skyddar så skulle dom bli oroliga på riktigt
    Och då har du fått rätt info - barnens skydd bygger på ditt ansvar!
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Jen) skrev 2013-04-11 09:26:46 följande:
    Fast kan det verkligen stämma? Ex. vid skilsmässa så väljer man ju själv hur vårdnaden ska se ut i samband med att man skickar in ansökan om skilsmässa. Då är ju inte soc inblandat. Fast det kanske är krångligare när man redan gått isär?
    Även då man skiljer sig i domstol och ansöker dit om hur man vill ha det kring våboumg sänder tingsrätten en "för kännedom" fråga till socialtjänsten. Har man kommit överens helt uppåt väggarna kan soc lägga in sitt veto där, men det sker sällan ...
  • Anonym (insatt)
    Lilith Dark skrev 2013-04-11 09:35:08 följande:
    När jag fick egen vårdnad om mina två minsta så lämnade vi in en ansökan om det till familjerätten och de hade samtal med både honom och mig om vad det innebär att för honom avsäga sig vårdnaden, och för mig att vara ensam vårdnadshavare. Efter det fattade de beslutet. Så ja, även om båda är överens så kan socialtjänsten säga nej.
    Fast de beslutade inte om hur vårdnaden skulle se ut utan om de skulle godkänna er överenskommelse eller ej - en viss skillnad. För så är det, de kan vägra godkänna ett avtal om det inte bedöms vara till barnets bästa ... men de kan inte bestämma hur ett avtal skall se ut!
  • Anonym (insatt)
    MHBW81 skrev 2013-04-11 16:52:14 följande:
    Jo soc kan hjälpa till med tillfällig enskilld vårdnad.
    Med stöd av vilken lag då? Däremot kan de påtala din skyldighet att skydda barnet från en dysfunktionell förälder .... men det har inget med juridiska vårdnaden att göra!
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2013-04-11 17:03:20 följande:
    Jag fick ensam vårdnad utan att tingsrätten var inblandad.   Kryssade  inte i rutan att jag ville ha gemensam vårdnad om det nyfödda barnet.   Vill minnas att jag blev kallad till Familjerätten på soc,  efter att barnet fötts.  I samband med att fadeskapet skulle fastställas?    (exmaken hade drivit igenom skilsmässa när  jag var i åttonde månaden).
    Och eftersom pappan inte protesterade mot det uteblivna krysset så anses ni vara överens - och soc/familjerätten godkände!
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2013-04-11 17:16:44 följande:
    Hoppas allt löser sig, tänk bara på barnen! 

Men alla pappor är inte dåliga, tyvärr faller nog barnen mest till mamman. 
    Ja, så är det - särskilt om föräldrarna bestämmer själva!
  • Anonym (insatt)
    MejriA skrev 2013-10-30 03:16:51 följande:
    Hej!
    finns det någon här som kan hjälpa mig?
    Soc har fått in anmälningar om att mamman går ut och röker och pratar i telefon i en halv timme
    Grannarna hörde att hennes dotter ropar hjälp,hjälp hjälp,men mamman bryr sig inte,hon går inte in och hjälper sin handikappade dotter(8år )
    Några år tillbaka så ringde mamman själv till soc och sagt att hon var en dålig mamma och att hon inte kunde ta hand om sin dotter osv.............................
    Min dotter har bott hos mig på heltid sedan 5 år tillbaka,Jag har alltid tagit bra hand om henne
    det blev en jätte stor förändring på allt.
    Min dotter kan inte gå och därför ansökte jag om assistent timmar,
    Jag fick beviljad en del timmar och helt plötslig så blev mamman jätte intresserad av at ha sin dotter,först sa hon att hon ville ha henne en helg/mån
    sen varannan helg och nu vill hon ha henne på heltid,självklart hon vill ha alla assistent timmar som hon kan skriva på sin morsa och L och Y fast soc ringde mig för några månader sedan och varnade mig och till o med sagt att jag skulle söka ensam vårdnad efersom mamman var olämplig.
    Snälla min fråga nu är ,kan jag ansöka om ensam vårdnad ,hur går jag tillväga,kan soc hjälpa mig och vara på min sida eftersom dom också känner oro för min dotter?

Nej, soc kan inte agera partiskt och ställa sig på någon flörälders sida. Du måste kontakta en advokat och söka om ensam vårdnad i domstolen. Då kommer domstoeln att kontakta soc o be om en utredning om barnets bästa.
Svar på tråden Kan soc besluta om ensam vårdnad?