• Mandel

Faror med ekologisk mat?

Lena skrev 2013-04-09 18:59:52 följande:
    Klart att det ekologiska jordbruket använder näringsämnena i jorden när man inte tillsätter nya. Men man tillsätter inga gifter och övergöder inte lika mycket heller. Man får gödsla med gödsel istället och använda växelbruk.

Jag använder aldrig sköljmedel och har inte saknat det på 15år.
    Välj parfymfritt och miljömärkt av allt.
    Använd inte andra rengöringsmedel än diskmedel, grönsåpa, ättika och citronsyra.

Och jag som via LRF har fått lära mig att urlakningen är högre på eko-åkrar och att de bidrar till övergödda sjöar m.m mer än vanlig odling...
    Konventionell odling kan gödsla på ett mer precist sätt och när det behövs och i små doser. Inte så fräsch att lägga på stallgödsel mitt i odlingssäsongen och kleta ned grönsakerna med

Själv står jag med en fot i varje läger kring detta.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Lena skrev 2013-04-10 07:08:18 följande:
    Jo vill man inte mylla ner precis innan man sår kommer det lakas ur mer. Sen krävs ju växelbruk och träda på ett annat sätt vid ekologisk odling. Det är klart det lakas ur mer och ger mer övergödning om man odlar konvensionellt med ekologisk gödsel istället. Näringsvattna under säsong kan man även göra i ekologiskt bruk tex med nässelvatten.
    Hur många inom yrkeskåren har tid att nässelvattna?
    Att hemmaodlare gör det är en sak, men jag tror inte att de som producerar för ICA kör med nässelvatten.
    Jag kan dock ha fel!
  • Mandel
    Lena skrev 2013-04-10 13:30:04 följande:
    Övergödningen har minskat de senaste 20åren och den ekologiska odlingen har inte minskar.
    Fast det kan ju även bero på effektivare konstgödning och säkrare spridningsmetoder. 
    Med tanke på priset nu för tiden så är man väldigt noga med att varje droppe eller korn hamnar på exakt rätt ställe. 
Svar på tråden Faror med ekologisk mat?