• Anonym (klumpen)

hur få bort ångest/stress klump?

Jaha nu är den tillbakaRynkar på näsan
    För en tid sen fick jag en klump i halsen som gav mig stora obehagskänslor. Den sitter precis i halsgropen, ger tryck över bröstet och kväljningar. Jag var till vårdcentralen och dom tog blodprover och så blev jag skickad till öron näsa hals för undersökning. Man hittade ingenting och trodde att klumpen berodde på stress eller ångest. Själv tyckte jag inte att jag upplevde något av detta men i brist på bättre så fick det väl duga som "diagnos"
    Efter ett par veckor drabbades jag av influensa och feber vilket gjorde att jag blev sängliggande i en vecka och då försvann klumpen och allt obehag. Hade det kanske med stress att göra i alla fall?

och nu så har den alltså kommit tillbaka och jag sitter i soffan med kväljningskänslor och tryck över bröstet. Upplever inte att jag är speciellt stressad men vad kan det vara annars? Är det någon som har varit med om samma sak? Hur blev ni av med den (för gott)? Vad kan det vara?

• Svar på tråden hur få bort ångest/stress klump?
  • Anonym (klumpen)
    Lotusen79 skrev 2013-04-08 23:23:55 följande:
    Du kanske inte är stressad just nu men har du nyligen varit det?
    Måste nog svara nja på den frågan Tungan ute
    Jag pluggar, maken jobbar, vi har två barn 5 och 3 år gamla och ett stort hus - det är klart att livet är lite stressigt ibland. Men inte mer nu än för två år sen och då hade jag aldrig sånna här problem, nu har jag haft det två gånger under bara några månaders tid. Dessutom upplever jag det inte som speciellt jobbig stress (så jag går runt och mår dåligt) utan det är mer praktisk stress om du förstår hur jag menar. Som att man får skynda sig lite för att hinna med allt som ska göras.

Annars är det nog lugnare nu än det var innan påsk för då hade vi flera tentor och avslutade ett par kurser. Nu har vi precis börjat med nya så det är ganska soft och så var jag helledig över påsk...
  • Lotusen79

Jag fick själv panikångest för ett år sedan. Det hade varit ett par tuffa år med husbygge och barnafödande och när vi väl hade flyttat in och allt kändes lugnt och skönt så kom det som ett brev på posten.

Det där med klump i halsen hade jag när jag var liten. Hur mycket man än svalde så försvann den inte. Min berodde på oro, tyckte att en fröken på fritids var obehaglig.

Nu är det svårt att säga vad din klump beror på då jag inte känner dig. Tror inte att det är ngt farligt. Och ju mer du tänker på klumpen desto mer känns den, eller?
    Tankens kraft

• Lumo

Lär dig djupandas. Antagligen toppandas du, dvs lungorna utvidgar sig högt upp. När du andas rätt så utvidgas magen. När du stressar toppandas man automatiskt, korta andetag. När man är stressad länge (även fast man inte vet om det o även fast man har kul) så får man tillslut inflammation i bröstmusklerna (ditt ont i bröstet). Du måste lära dig lära om andningen.

Ligg på golvet med handen på magen, träna andas. Gör detta varje dag. Gärna genom att lyssna på en avslappningscd (finns även i mobilen).

Sedan tycker jag du ska googla upp närmsta Psykoterapeuth. De kan lära dig dessa tekniker, hur du hanterar det. Och hjälpa dig med klumpen i halsen.

Lycka till/
    / Tjej som varit utbränd pga jobbet fast jag älskade mitt jobb.

• Anonym (klumpen)

Oj spännande!
    Jag kan ju egentligen andas, har sjungit massor (jobbat med det) och även arbetat med drama och dans och då lär man sig massor om andning men kanske att jag fuskar nu?! Ska verkligen ta mig en funderare på hur jag gör och försöka tänka på djupandning får se om det blir bättre. Tack för tipset!

• Lumo

Jag trodde åxå jag kunde andas. Hur svårt kan det vara lixom. Men man toppandas automatiskt om man är stressad. Din urtida kropp förbereder dig för fara/flykt!

Svar på tråden hur få bort ångest/stress klump?