• mammatillnovalie

Han vill köpa renoveringsobjekt, jag vill köpa miljonvilla.

Hej. Jag och min kille är en aning oense om vad vi ska köpa för hus, det börjar nämligen bli dags för oss att leta hus. Det är väl det enda vi är överens om! Jag känner väl att jag inte har någon direkt talan om detta utan det kommer i slutändan blir som han vill.. Försöka kan man ju!

Såhär ligger det till. Jag vill köpa en toppmodern villa som är nyrustad och som är mitt drömhus, helt enkelt. Det ligger på 1.6 miljoner. Och då resonerar jag såhär: Jag lägger hellre 1,6 miljoner kronor på ett hus som verkligen är mitt drömhus. Som man inte behöver tänka på rust, som man bara kan flytta in i och älska från första stunden. Ett hus man vet att man kommer bo i resten utav sitt liv. Då tycker jag det är värt dom pengarna! Utan tvekan..

Han resonerar såhär:
    Han vill köpa ett renoveringsobjekt för 300.000:- där ALLT, då menar jag varenda liten pinal, måste bytas ut. Det ser förjävligt ut, rent ut sagt. Utsidan är jätte fin, relativt stor tomt osv. Själva läget på huset är grymt, man bor lite avsides och har en stor åker vid huset. Hund och ungar kan springa "lös" utan att man behöver oroa sig för bilar eller så. Gäststuga finns på gården. Men..... FY FAN hur det ser ut! Nytt kök (helt och hållet), nytt badrum, rust i varje jävla rum. Golv, tak, fönster, dörrar.. Ja, allt ska göras om och bytas ut. (Ni ska få se huset i länkar)

Hur kommer vi överens? Han säger typ att om han vill ha huset när vi tittat på det så kommer han köpa det. Jag får alltså inte vara med och bestämma där. Och allt jag säger är "Men det är inget viktigt, det kan vi ta sist" men JAG har vissa krav. Varför är dom mindre viktiga? Hur kan han veta allt? Han har aldrig köpt ett ägt ett hus förut. Vem säger att mina prioriteringar är dom dåliga? Som att jag vill att köket och badrummet ska rustas först. Innan jag ens flyttar in! Varför är det en dålig prioritering? Det är ju dom två viktigaste delarna av huset.

Dessutom tror han att han kan göra allt själv, genom att läsa sig till hur man gör. Helkaklat badrum har vi sagt, hur ska han fixa det själv?! Han planerar DESSUTOM att flytta till huset SJÄLV medan rusten pågår. Så jag ska få bo i en lgh med våra två barn ensam. Medan han bor där! Det är väl inte rimligt?! Han kan väl komma hem på kvällarna åtminstone. Han jobbar dessutom 2-skift. Så det blir jobba, rusta. Hans lediga veckor kommer bli rustveckor. Och jag vet inte om jag vill ha det så!

Detta hus vill JAG köpa (mitt drömhus)
    http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-arsunda-sandvikens-kommun-krusasvandan-14-4780922

Detta hur vill HAN köpa (renoveringsobjektet)
    http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-arsunda-sandvikens-kommun-tomtasvagen-29-4152115

Ja, ni ser ju kontrasten. Våra åsikter krockar ganska ordentligt och det är fruktansvärt frustrerande att det bara är han som bestämmer allt. Ska det sluta med bråk för att han går och köper ett hus utan mitt samtycke?
    Det är inte okej att säga att allt jag tycker är fel eller dåligt prioriterat. För mig är det inte det och för mig är vissa saker viktigare än andra, precis som det är för han. Men om jag, mot förmodan, skulle gå med på att köpa detta fula hus. Då borde väl jag få bestämma vad som ska rustas först för att jag ska kunna bo där?
    Han fick ju för fan huset! Åh, suck.

Hjälp mig. Någon som rustat liknande hus?? 

• Svar på tråden Han vill köpa renoveringsobjekt, jag vill köpa miljonvilla.
  • Bok

Hans hus ser jättefint ut.

Kan ni kompromissa? Ni räknar på vad det skulle kosta, och hur lång tid det skulle ta att ta in hantverkare som t ex gör badrum, kök och x antal rum *fullständigt* klara; så kan ni flytta in och sedan kan han själv få tapetsera och liknande i några rum, som ni inte behöver från början.

Att helkakla ett badrum utan erfarenhet känns inte som någon bra idé. 

• Ramborg

Varför skulle det bli som han bestämmer? Du vet, du måste inte gå med på vad som helst.

Vill han inte vara gift med dig längre kan han ju fatta såna här beslut på egen hand. Inte annars.

Men han verkar ju vara beredd att separera för husets skull. Tala om att då får han göra det men han kan inte vara säker på att du vill flytta dit när han är klar med det. Du kommer då att uppfatta dig som singel och lämnad. Du kommer kräva underhåll. Du kan inte lova att du inte träffar en ny under dessa år det kommer ta honlm att renovera.

Berätta också att han kommer få svårt med försäkringsbolaget om han fixar våtutrymmen på egen hand. Och om han petar på elen utan elektrikerbehörighet får barnen inte komma över tröskeln.

42.
  • 2020

Själv hade jag köpt huset som måste rustas upp, läget är fantastiskt. Förstår frustrationen över tiden och hur mycket arbete ni måste lägga ner på att rusta upp huset. Kan ni inte kompromissa? Att han lovar att han kommer bara arbeta på huset x antal dagar och att ni tar in hjälp under viss tid? Annars tror jag att det kommer bli svårt han måste lyssna på dig och din oro, det blir ju du som får ta hand om barnen mycket mera och det kan slita på förhållandet. Tycker ni skall sitta ned och prata igenom allt.

• Madeleine de Scudéry

Är huset han vill ha besiktigat? Det känns lite mögelvarning över det.

• Madeleine de Scudéry

Förresten, han har alltså ingen utbildning i att renovera ett hus?
    Tja, arga snickaren kan väl komma och hjälpa till kanske.

• Prissans

Jag tyckte att ditt hus var alldeles underbart! Hade kunnat döda ;) för att hitta ett sådant hus där jag bor- för det priset! Att bo i ett renoveringskaos sliter mkt på förhållandet har jag hört. Kanske kan du ta upp det i din argumentation?

Fake it until you make it!
  • Prissans

Fråga honom hur han skulle vilja att det färdiga huset ska se ut. Vill han ha modern touch så kan ni ju lika bra köpa ditt på en gång!

• Prissans

Och kolla upp ordentligt på vad slutsumman av renoveringen kommer att bli, det kostar! Kommer ni upp i summan av det andra huset så kan man ju lika bra köpa det o inreda det efter hur ni gillar. Det kostar att renovera o saker kan gå fel o då kostar det ännu mer. Ni vet vad ni får om ni köper ditt förslag.

• Sisisisi

Ni kanske kan köpa båda? Så kan ni bo i det fina huset så länge medans han rustar upp det andra huset. Tröttnar han på att renovera så säljer ni det igen bara.

Själv skulle jag aldrig köpa ett renoveringsobjekt så länge barnen bor hemma! Det tar alldeles för mycket tid från familjen och det är inte lätt att ha barnen med när man renoverar.

• Severus

Det första ser ut som ett jävla Älvsbyhus
    Inget speciellt med det alltså

Svar på tråden Han vill köpa renoveringsobjekt, jag vill köpa miljonvilla.