• Sötsug

Salladsbuffé - tips!

Vi tänkte ha en salladsbuffé på vår sons dop. Men jag behöver lite tips. Som "bas" tänkte vi ha kassler, grillad kyckling & räkor. Samt fullkorns- & vanlig pasta. Allt ska vara i separata skålar så man själv kan välja vad för sallad man vill ha. Men vad behövs för att få ihop en god räk-, kyckling- eller kasslersallad? Det jag kommit på hittills är förutom det jag redan skrivit; isbergssallad, majs, ananas, feta ost, oliver, citron, vanlig ost, tomat, gurka, paprika, rödlök, purjolök, röstade lök & ägg. Och dressingar rhode island, mangoraja & vitlöksdressing. Men det känns som att något fattas. I alla fall för att få ihop en god räksallad. Eftersom jsg själv inte är så förtjust i räkor så har jag ingen aning om vad som brukar vara i.

Nästa fråga jag har är hur räknar man ut hur mycket som behövs. Vi säger att det är t ex 30 personer. Ska man göra 30 port. av allt då för att vara säker på att det räcker?

- what doesn't kill you, only makes you stronger -
  • Svar på tråden Salladsbuffé - tips!
  • Hannathu

Du kan räkna med 400-500g mat per person plus bröd

Ett tips är att lägga upp de dyrare ingredienserna i tex små plastglas så att folk tar ett sådant och inte bara vräker på med tex räkor

Tycker att det ser alldeles utmärkt ut, skulle föreslå att du kanske marinerar pastan i tex pesto så att den inte stjäl så mycket smak från de andra grejerna och kanske lägger till lite bröd. 

• Aimee68

Granatäpple är både gott och ser väldigt trevligt ut att ha i salladen:)

• Sötsug

400-500g per person. Men hur ska man räkna då? Dela det på antalet saker det finns att välja på och gånga med antalet personer och räkna med att alla tar lite av varje? Det jag isf tänkt är att ha mycket mycket av kyckling, räkor, kassler och pastan. Det kommer folk ta mest av. Men sedan, långt ifrån alla gillar ju t ex oliver eller ananas eller majs. Men tänk om alla gör det?

Vissa äter mindre och andra mer. Man vet ju intr riktigt vad folk gillar mest. Man vill ju inte heller att det ska ta slut. Men man vill ju inte heller ha så mycket att ta med hem.

- what doesn't kill you, only makes you stronger -
  • Hannathu

ett exempel är att ha 50g av de större grejerna (pasta, kyckling, räkor, skinka och feta) = 250g  sen 150g fördelat på de andra som oxå ger volym och sen någon matsked av löksorterna och tillbehör som man inte tar så mycket av

Svar på tråden Salladsbuffé - tips!