Inlägg från: Evighetsmaskin |Visa alla inlägg
  • Evighetsmaskin

När prova utlandsflytt?

Vi har ett barn i dagis och ett i åk 2. Jag vill prova Spanien en termin i svenska skolan till en början, bostad och arbete är klart. Visst är det bäst att prova när de är små?

• Svar på tråden När prova utlandsflytt?
  • Evighetsmaskin

De ska gå i svensk skola och dagis enligt svensk läroplan på svenska. Jag tycker man bör prova ett år och minst en termin.

• Evighetsmaskin
    Pistou skrev 2013-04-19 17:36:09 följande:
    Vad menar du med "De ska gå i svensk skola..."? Är det så att ni kommer ni att bo i Fuengirola (Solkusten) där dina barn redan har fått en plats garanterad i den officiella Svenska skolan?

Om du redan har både arbete och bostad på plats, är det väl bara att åka? Barnen i den åldern anpassar ju sig snabbt. Om barnen kommer att prata svenska både i hemmet och i skolan är det ju mest fråga om en miljöomställning och det kommer säkert att gå bra!
    Ingenting går att garantera som klart men i skolan är det bara att sända in papper och betala har jag läst, vi har fått ett bud på ett hus antaget och det är lätt att hyra annars, jag kan arbeta med samma där som här och hustrun har 3 olika som erbjuder samma arbete som här. Återstår bara att pussla ihop på några månader.

Enda haken nu är att hustrun har höga inkomster här och man vet inte hur det går där, då det är 100% prestationsbaserat så lönen lär minska, men ska bytas emot livskvalitet.
Svar på tråden När prova utlandsflytt?