• Lilyy

Gravid efter utomkvedshavandeskap!

Hej alla! För några dagar sedan fick jag ett utomkvedshavandeskap, hade då gått 10 fulla veckor. Min äggledare brast och jag förlorade 2 liter blod, äggledaren gick inte att rädda utan fick plockas bort. Läkaren sa att vi skue vänta tills mensen kommit igång en månad innan vi körde igång med oskyddad sex, han sa också att det blir svårare men inte behöver ta längre, hur våra chanser ser ut och till vilken grad dom minskat kunde han inte svara alls på. Men jag undrar ifall det finns någon som varit i samma sits? eller som befinner sig i precis i dags läget? När började ni försköka? hur lång tid tog det? blev det svårare? I ärlighetens namn är jag faktiskt lite orolig och tycker detta är ganska jobbigt. tacksam för svar

• Svar på tråden Gravid efter utomkvedshavandeskap!
  • sandraiam

Hej! Jag fick ett utomkveds i januari 2013 och opererade bort höger äggledare.
    Nu har jag plussat igen och ska in på tidigt ultraljud imorgon. Är nog i vecka 5-6.
    Så jag hann alltså få 1 mens efter x:et och sedan vart jag gravid igen. Som tur är så kan du "kräva" ett tidigt ultraljud om du skulle plussa igen för att stilla oron för ett ev. utomkveds igen. 

• Lilyy

Vad kul att höra att det gick så fort för er :) Jag håller tummarna att det ser fint ut på UL för er, jag kan förstå ifall du är orolig. Hur länge försökte ni innan du fick ett x? Vi har också tänkt att vänta en mens, sen vill vi komma igång igen ;)

• sandraiam

Det gick jättefort för oss, vi har tydligen väldigt lätt att bli gravida tillsammans. Jag slutade med p-piller i november och var gravid i december. Sen fick jag som sagt mitt utomkveds i januari och i februari var vi gravida igen. Så jag hann få 1 mens efter mitt x innan det tog sig igen. Tyvärr så visade det sig igår att den här graviditeten har slutat i ett missfall... Dem hittade en fostersäck i livmodern så den hade satt sig rätt den här gången men av någon anledning så hade min kropp stött bort fostret. Det fanns ingen anledning till missfallet utan det är "sånt som kan hända". Men med tanke på hur fertila vi verkar vara så känns det ändå "okej". Nu ska jag vänta på att få blöda ut missfallet och om 2 veckor ska jag ta nya blodprover för att kolla så mitt hcg är nere på 0 igen. Maximal otur att få först ett x och knappt 2 månader senare få ett missfall.. 

• Lilyy

Vad tråkigt att höra :( men det är ju positivt att du passar så bra ihop, dina ägg och hans simmare ;) Hur känns det att vänta på missfallet? Men det måste väl ändå kännas skönt att det var en graviditet som satt sig rätt? eran lycka kommer :D 

• sandraiam

Jag hade lite svårt att bli glad över den här graviditeten då det gick så illa med x-et sist, så jag vågade inte räkna med att allt var bra den här gången och det var ju tur att man inte hann bli allt för lycklig. Men precis som du säger, att fostret hade satt sig i livmodern den här gången känns jättebra för då vet jag ju att det inte är några problem att bli gravid efter mitt x. :) Jag har inte börjat blöda ännu så det är jobbigt att gå runt och vänta på att få blöda ut allt. Hoppas bara att det börjar så snart som möjligt. Det vore inge kul att sitta på jobbet på måndag och blöda ut ett missfall. :/ Hur länge har ni försökt bli gravida? Har du fått någon tid för återbesök nu efter ditt x?

• Lilyy

Ja usch för att vänta på något sånt, verkligen jätte tråkigt. Hoppas att det går smidigt för dig!  har ni några barn sen innan? så jäkla segt att vänta nu, jag räknade lite lätt och ifal ägglossningen och mensen kommer ing som den ska så kan vi börja i början på juni igen!!!! åhh, segt att vänta till sommaren, känns väldigt långt bort just nu. Detta var första gången jag blivit gravid och det tog 7 "försök". I början tog vi lätt på det och körde som vanligt men sen efter ca 4 månader började jag hålla koll på min ägglossning och låg i lite extra då ;)

• sandraiam

Jo, jättejobbigt. Och det värsta är att mina graviditetssymtom bara ökar och inget blod alls har kommit :/ Märkligt... Vi har inga barn sedan tidigare så jag vet inte alls vad som är normalt att känna i ett sånt här läge. Efter min operation så sa en sjuksköterska en ganska smart grej tycker jag, nämligen att man inte behöver skydda sig efter ett x, utan när kroppen är redo för en ny graviditet så kommer det att ta sig. Min mens kom tillbaka efter ca 4 veckor och uppenbarligen så kom även ägglossningen igång också i och med att jag vart gravid direkt igen. Jag håller alla tummarna för att det går bra för er nästa gång och att ni inte behöver vänta allt för länge på nästa pluss! :) Vi sa också att vi skulle ta det lugnt i början och inte tänka för mycket på att vi är oskyddade, men det är lättare sagt än gjort! Jag började också kolla ägglossning och sånt rätt snabbt ;) Hur känns det efter din operation nu då? Har du nå ont fortfarande?

• Lilyy

kan tänka mig att det måste vara väligt påfrestande. sa dom på ett ungefär hur läne det skulle dröja innan du skulle börja blöda? kommer det att göra ont? måste ni vänta något innan ni försöker igen? jag hoppas verkligen att det snart är över för er!! Nu mår jag mycket bättre, när jag kissar känns det som jag har en stark ägglossning när min äggledare satt.. Så ont gör det inte utan värker bara. Jag har försökt att få bort knutarna som jag har på alla tre håll efter operationen, men jag kan verkligen inte komma åt dom, knuten är för tajt. Men jag ska köpa en mindre sax. Idag sprang jsg för första gången, dock vara det bara till bussen men det kändes inget :) Jag var i skolan (pluggar på universitet) för fösra gången också och det gick jätte bra, mina blåmärken syns inte så mycket längre. Jag har en liten lite låda med några små bebis bodys som jag köpte innan vi visste att det var ett x (ja, lite tidigt men det är ju sååå mysigt) jag öppnade lådan fösta gången igår 9 dagar efter operationen. kändes lite ledsamt med samtigt fick jag STOR längtan efter att få lämna allt bakom mig och vänta på ett nytt pluss :)

Svar på tråden Gravid efter utomkvedshavandeskap!