• Pw92

Vart ska man hyra film?

Hej! Behöver tips ! Vilket är bästa alternativet att hyra film på ? Via nätet eller butik ? Vilket sätt föredrar ni? :)

• Svar på tråden Vart ska man hyra film?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Online.
    Har bara haft goda erfarenheter av cdon utom en gång då det strulade med uppkopplingen.

Men är det en film jag vill se så kollar jag först på netflix om den finns där, vilket den ganska ofta gör om det är en något äldre film.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Pw92
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-04-09 17:27:17 följande:
    Online.

Har bara haft goda erfarenheter av cdon utom en gång då det strulade med uppkopplingen.

Men är det en film jag vill se så kollar jag först på netflix om den finns där, vilket den ganska ofta gör om det är en något äldre film.

Är det bättre än att hyra i en "vanlig" butik? :)
  • Dr Mupp
    Pw92 skrev 2013-04-09 18:08:34 följande:

Jag tycker det. I vanlig butik finns alltid risken att skivan är repad och man får filmupplevelsen förstörd. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Pw92 skrev 2013-04-09 18:08:34 följande:
    Oändligt mycket bättre.

Ofta billigare, man slipper hämta/lämna, ingen risk att man glömmer av att lämna tillbaka, tillgängligt dygnet runt och så vidare.

Enda fördelen jag kan komma på med butik är att man stödjer den lokala handlaren, något jag personligen inte har något intresse av. Och givetvis det kunnandet som denne har, om man vill ha en rekommendation.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Aniiee

Hyr sällan film, men när jag gör det blir det online. Var medlem på Lovefilm ett par år, funkade finfint. Nuförtiden blir det streaming. Hyrvideobutiken här ger jag inte mycket för, de har ingenting och personalen vet ingenting.... De vet inte ens vad som går på bio, trots att de har bioprogrammet på en planch. De ids inte kolla på den......

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Pw92

Vad skulle få er att välja butik istället för nätet ? :)

• Aniiee
    Pw92 skrev 2013-04-09 18:40:55 följande:
    Inget. Allt jag vill ha finns på nätet. Möööööööjligtvis om jag redan är där och det finns en sprillans ny film som jag ville se på bio, men missade, och det kostade mindre än 40 kr på blu-ray...... men jag går inte till videobutiken om jag inte har annat ärende där (godis/glass som inte finns nån annan stans....)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Pw92 skrev 2013-04-09 18:40:55 följande:
    Ett billigare utbud. Väldigt mycket billigare, vilket inte är möjligt.

För mig så har videobutiker spelat ut sin roll.
  • Aniiee
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-04-09 19:18:20 följande:

De kanske ska sluta hyra ut film =) Här kan man förstås köpa film också. Behållningen med filmbutiken här är det udda godiset, inte filmen......
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Aniiee skrev 2013-04-09 19:35:41 följande:
    De kanske ska sluta hyra ut film =) Här kan man förstås köpa film också. Behållningen med filmbutiken här är det udda godiset, inte filmen......
    Ja, ungefär så ser jag det också. Finns halspastiller av ett särskilt slag på en videobutik här, det är väl den enda behållningen också.

Sluta hyra ut film låter som en bra idé.
  • MrsPenn

snickelisnack.

hyrbutikerna har fått slimma sig sen nätbutikerna kom men har förändrat mycket. Förr kunde man hyra två nya filmer, retur dagen efter. Idag får du ha filmer i tre dagar om de är nya, en vecka om de är gamla.

Billigare idag än för 15 år sen är det också. Jag gillar att gå in i butik. Mest för att min datorskärm är i sovrummet. Men en dag när jag har en stor platt-tv-dator tre i ett så kommer jag säkert använda nätbutik.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MrsPenn skrev 2013-04-09 19:44:21 följande:
    snickelisnack.

hyrbutikerna har fått slimma sig sen nätbutikerna kom men har förändrat mycket. Förr kunde man hyra två nya filmer, retur dagen efter. Idag får du ha filmer i tre dagar om de är nya, en vecka om de är gamla.

Billigare idag än för 15 år sen är det också. Jag gillar att gå in i butik. Mest för att min datorskärm är i sovrummet. Men en dag när jag har en stor platt-tv-dator tre i ett så kommer jag säkert använda nätbutik.
    Jaha, du ser lite dåligt/är lite dålig på att läsa. Men jag kan ta det igen, med emfas:

Som du ser så använder jag ett personligt pronomen "mig" för att visa på vem det är följande ord gäller för (det första ordet indikerar även detta).

Jämför gärna med: "Jag tycker att gurka är gott" eller "För mig så är Sting den bästa artisten". Det här innebär alltså inte att man skriver "Alla tycker att gurka är gott" eller "Sting är den bästa artisten".

Oklarheter? Säg till så ska jag förklara.

Och använd inte ord som "snickelisnack", risken är att du får ett väldigt drygt inlägg tillbaka då.
  • Pw92

Om hyrbutikerna erbjöd abonemang, skulle det bli mer troligt att ni valde att gå till en faktisk butik? Och vad skulle ni tycka var ett rimligt pris i sånt fall ? :)

• Aniiee
    MrsPenn skrev 2013-04-09 19:44:21 följande:
    snickelisnack.

Man kan streama från datorn till tvn i vardagsrummet Gör jag varje dag. Eller kopla datorn direkt till tvn. Gör jag vid behov. Men det är förstås svårt utan tv......
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Pw92 skrev 2013-04-09 19:49:18 följande:
    Om hyrbutikerna erbjöd abonemang, skulle det bli mer troligt att ni valde att gå till en faktisk butik? Och vad skulle ni tycka var ett rimligt pris i sånt fall ? :)
    Nej, det tror jag inte. Möjligen om det är väldigt mycket billigare än online-tjänster och det ligger i närheten.
  • FruLiNi
    Pw92 skrev 2013-04-09 19:49:18 följande:

Har du en egen videobutik eller gör du ett skolarbete om videobutik vs streamingsidor på nätet?

Just nu håller jag mig till Netflix men våran video/atg/godisbutik runt hörnet kan också duga om jag skulle råka se en film jag inte har sett. Givet att den inte finns på Netflix då förstås  
  • Pw92
    FruLiNi skrev 2013-04-09 19:57:42 följande:
    Har du en egen videobutik eller gör du ett skolarbete om videobutik vs streamingsidor på nätet?

Just nu håller jag mig till Netflix men våran video/atg/godisbutik runt hörnet kan också duga om jag skulle råka se en film jag inte har sett. Givet att den inte finns på Netflix då förstås  

Jobbar i en, gör en liten undersökning :)
  • FruLiNi
    Pw92 skrev 2013-04-09 19:59:44 följande:

Jobbar i en, gör en liten undersökning :)

Ah, då förstår jag

Hur går det med affärerna i den butiken?  
  • MrsPenn

det enda jobbiga med hyrfilm är gå o lämna den. annars är det mysigt.

Svar på tråden Vart ska man hyra film?