• lilla ru

Jobba 100% och studera 100% samtidigt?

Förutom att det kan låta jobbigt, men är det möjligt? Jag har fått en 100%-ig textillärartjänst, och börjar jobba den 10 aug. Men jag har 20 p kvar att läsa vid universitetet, och har tänkt att fortsätta läsa dem vid sidan av jobbet. Studierna är på helfart, 100%, men det är mycket sjävstudier och mycket egen läsnnig av skönlitt + kurslitt (en 10 veckors litteraturkurs om vuxenlitteratur + en 10 vekors kurs i svensk språkhistoria). FÅR man jobba samtidigt som man studera? Vad "tycker" facket om det?

Jag kommer ju inte uppta något studiemedel - antar att man inte får bidragsdelen heller då, eller får man det? JAg kommer vara registrerad på 100% vid univ och anställd för en 100% tjänst.

Vad tror ni? Vad VET ni om detta?

/Liten ru

• Svar på tråden Jobba 100% och studera 100% samtidigt?
  • Salsan

Man får jobba hur mycket man vill samtidigt som man pluggar. Det är bara CSN som har en gräns för hur mycket man får tjäna för att samtidigt få studiemedel. Även bidragsdelen bestäms av din inkomst så har du kommit över gränsen för hur mycket du får tjäna per halvår så får du alltså inget bidrag heller.

Men förutom, som du skriver, att det kommer att vara jobbigt så ska det inte vara några problem. Lycka till!

• smz

Jag vet inte vad facket säger? Tycker inte att de har något med det att göra men man vet aldrig...

Klart att du kommer få mycket att göra, men känner du för det så SJÄLVKLART skall du köra på! Orkar du inte så orkar du inte och då är det bara att lägga något på hyllan. Men det finns inte att läsa som distans??

Jag skulle ha provat för gör du inte det så vet du ju heller inte hur det skulle ha gått, eller hur?

LYCKA TILL!!!!!!!

• lilla ru

Precis. Och av erfarenhet vet jag att det inte brukar vara så högt tempo på dessa kurser ( inte de jag läst innan iallafall).

Måste jag ringa till CSN och meddela vilken lön jag kommer att ha? (fast månadslön) ... så de inte betalar ut biddragsdelen till mig - och jag får betala tillbaka??

• Mysan23

jag har läst till 100% o jobbat 78%..det gick utmärkt..slapp alla lån o så..perfekt=) men tungt o jobbigt ibland

• lancrox

blanda inte in csn om du har jobb å inte har /vill ta lån ..

har också jobbat heltid och pluggat ..kommer göra det igen ..

• lancrox

csn har stenkoll ..jag pluggade 2 år data samt jobbade som timmis dom ser direkt om man tjänar pengar å då får man ingen bidrag ..

• mejram

Som lärare har du ju en hel del tid att disponera själv som inte är lektioner. Tror säkert att din rektor inte har något emot om du studerar en del på din arbetsplatsförlagda tid - skolan får ju en behörig lärare. Och blir det en eller annan resttenta så är ju inte det hela världen eftersom du inte har CSN-kravet om poäng på dig.

Men det kommer säkert att bli jobbigt - att starta upp slöjden och få allt att fungera tar ett bra tag. Bara en sån sak som att lära känna alla elever - alla nya på en gång, puh!!

Lycka till

• lilla ru

Mmmm... det kommer bli tufft, det är jag inställd på. Jag flyttat till ny stad nu. Har brytit upp med pojkvännen efter 6 år, och ska börja mitt nya liv om en vecka (flyttar 2 augusti!). Så jag kommer bo själv, och inte ha någon annan än min själv att ta hänsyn till - på fritiden. Jag ska satsa stenhårt 1 år på nya jobbet, studierna och mig själv. Jag hoppas det går vägen. Om inte annat, så har jag ju försökt! Jobbet kommer komma först, och så får jag se hur mycker jag kommer orka ägna åt studierna. Och, som sagt - blir det någon resttenta så är det ju inte hela världen. Börjar jag nu, som innebär att jag fortsätter/avslutar mitt "program" tillsammans med mina kurskamrater, så har jag även deras stöd. Får veta vad föreläsningarna tagit upp mmm mm . Känns som jag grejjar detta! Men ni får gärna hålla en tumme

Tack för informationen. Då borde ju csn vara informerade nu, om att jag inte ska "ha" några pengar av dem nu i höst.

...kanske ändå borde ringa dem?

• Åsa

Nej, CSN ser inte själva och på en gång om du tjänar pengar; det får du säga till själv. Vad de märker är om du tjänat för mycket under perioden och måste betala tillbaka, men det lär de inte kolla förrän efter höstterminen.
    Jag är osäker på bidraget; möjligen kan du få det även om du tjänar pengar så länge du presterar poäng. Men oavsett vilket, varför slösa bort studiemedelsveckor för det lilla extra om du har lön; du kanske behöver dem om du vill fortbilda dig om några år.

Arbetsgivaren har inget att göra med vad du gör på din fritid så länge det inte går ut över ditt jobb. Skolan likaså. Vilken arbetsinsats som krävs kan du nog bedöma själv eftersom du läst liknande kurser. Tipset är snarare att trots, eller på grund av, entusiasmen inför nya jobbet begränsa dig där till de timmar du är anställd för, lätt att bli gränslös och bränna ut sig i önskan att göra det bra.

Jag har både pluggat under jobb och jobbat under studier, fast mindre än så här, och tycker det har gott bra. När jag inte pluggat som jag bort har det mer berott på bristande disciplin och flyktmekanismer än på jobbet. Har dock råkat ut för kursare som prioriterat arbete framför att göra sin del i gemensamma arbeten och det är ganska irriterande.

• ronja3

Hej!
    Det får du göra!! Det har jag gjort nu i ett och ett halvt år!!!
    /Ronja

• Wirre

Jag jobbar 100% och pluggar 100% på distans... det är tufft men jag har en toppen chef som tillåter mig att byta tider/dagar för att jag ska kunna åka till skolan... 20p är (kort) så känner du att du orkar så kör...

• KRAM

Jag har också jobbat 100% och läst 100%. Men man får inga studiebidrag om man inte har supergräslig lön dvs.

Lycka till!

Kram

• Hanny

Vårterminen som var så läste jag 30p på distans och jobbade heltid, det funkade men var väldigt krävande och mycklet arbete.. Men jag vill inte ta några lån. Allt går bara man vill..

Kram Johanna

• lilla ru

Det låter ju bra, det ni skriver. Så jag ska ringa CSN och säga att jag inte vill/ska ha bidragsdelen. Nej, jag kommer ha en helt ok lön och hade inte tänkt ha något med CSN att göra alls, men så kom jag på att man ju får bidrag även om man inte tar lån - och att jag ju måste säga ifrån om det, så jag inte får det utbetalat första månaden nu.

... men eftersom jag fortfarande studerar, kommer jag börja betala tillbaka studielånet nu detta år - eller blir det nästa?? Usch, jag känner att jag har dålig koll.

Jag har pratat med rektorn på min skola om mina planer att läsa in de sista 20 p, och han lät som han tyckte det var en god idé. Så jag hoppas det går smidigt. Det borde inte vara så många dagar det rör sig om - i obligatorisk närvaro. Och självklart kräver det att man, som jag nu, deltat i de gemensamma uppgifterna. Jag ahr erfarenhet av dem som jobbar "vid sidan av studierna" mer än de studerar... och det är minst sagt irriterande.

• Malounis

Det är först när man fyllt i pappret och skickat in det till csn som man får pengar.
    Så du behöver inte göra nånting alltså. Så tillsvida att du inte redan skickat in pappret, då måste du nog ringa och säga till att du inte vill ha bidraget.

På infobladet man får med asnökan från csn står det hur mycket man får tjäna mellan juli-dec för att inte bidraget ska påverkas.

• Malounis

Så här står mycket får man tjäna enligt infobladet jag nyligen fick med studiemedelsansökan från csn:

Heltidsstudier i 10 veckor/20 veckor:
    73687 kr / 49125 kr

Studier på 75% i 10 veckor/20 veckor:
    79837 kr / 61406 kr

Halvtidstudier i 10 veckor/20 veckor:
    85948 kr / 73687 kr

När man tjänar mer än fribeloppet minskas studiemedlen med 50% av den del av inkomsten som överstiger fribeloppet.

Bidraget och lån minskas proportionellt

Svar på tråden Jobba 100% och studera 100% samtidigt?