Kontraktsbrott efter återgång på muntligt avtal
Hej,
Jag skulle behöva lite råd om vad lagen säger.
Jag bor inneboende (hyr ett rum med eget badrum plus del i kök) hos ett par sedan 4 månader. Om några veckor flyttar min pojkvän till Sverige och han ska flytta in här i en månad är tanken. Det är något jag tog upp med hyresvärden när jag flyttade in och kollade av det var ok. Han sa ja och att hyran skulle höjas lite den månaden, han nämnde att höja den från 3500kr till 4000, vilket jag tyckte lät bra och skäligt.
För ca en månad sen tog jag upp det här igen med hyresvärden, eftersom jag då hade ett bestämt datum för när min pojkvän skulle flytta, och fick igen ett ok från hyresvärden och återigen nämndes hyreshöjningen om 500kr.
När vi nu hade en konversation idag så har han helt plötsligt inget minne av att han lovat att bara höja till 4000kr, utan han vill ha 5000kr för den månaden, vilket jag tycker är galet. Vi bor i en lite sliten studentlägenhet på 89kvm. Han tyckte att 5000kr var skäligt eftersom det skulle bli ökat slitage med en person till i lägenheten.
Jag går inte alls med på det här, för jag tycker det är galet mycket pengar för utrymmet.
Jag har ett skriftligt kontrakt som säger "Hyreskontraktet upphör vid det månadsskifte som infaller närmast 1 månad efter uppsägning".
Nu till mina frågor.
Kan jag bryta kontraktet eftersom en muntlig del av avtalet inte längre gäller?
Så vitt jag vet är ett muntligt avtal bindande, hur funkar det om det går till en civilrättsdomstol om han helt plötsligt inte har något minne av sitt löfte?
Om jag säger upp lägenheten idag (9/4) så är ju en månad närmare 1/5 än 1/6, så betyder det att vi kan flytta ut utan att betala för maj?
Tacksam för all hjälp och råd jag kan få.
Hälsningar,
Sandra