• CapaApa

Absolut bästa hemförsäkringen för oss?

Hejsan!

Söker råd angående vilken hemförsäkring jag och min sambo bör välja. Vi är 22 samt 23 år gamla. (90 och 89)

Vi hyr en lägenhet som är 70kvm. 
    Våra "dyra saker"
    1x Soffa - 10,000kr (Inköpt 2013 April)
    1x TV - Nypris: 10,000kr (Inköpt 2012 November)
    1x Hemmabiosystem Nypris: 15,000kr (Golvhögtalare, subwoofer, förstärkare inköpta 2012 Febuari)
    2x Mobiltelefoner Total pris: 10,500kr (Inköpta Mars och April 2013). 
    1x Laptop inköpt 2011 december 5000kr nypris

Möbler m.m. total värde på våra saker skulle jag nog säga 100,000 - 150,000kr (Det är allt i vår lägenhet .. möbler, kökssaker tex mikro m.m. ) 

Vi har även 3 katter som vi vill försäkra. 

Vi bor i det lugnaste området i min stad. Vi har en sådan dörr som låser sig på kvällen om det spelar någon roll..

Vi söker den absolut bästa försäkringen som vi kan få tag på.
    Har aldrig kollat på detta förut och vi ska flytta till större nu så därav tänkte vi fixa det också.
    Några råd?
  • Svar på tråden Absolut bästa hemförsäkringen för oss?
  • CapaApa
    Tonårsmamman1 skrev 2013-04-09 19:30:27 följande:
    Ring försäkringsbolagen och fråga.
    Nyfikna72 skrev 2013-04-09 19:30:37 följande:
    Ring runt och ta offerter från bolagen kanske?
    Tack för att ni är så super duktiga på att ge råd. Om jag hade haft tid att ringa runt så hade jag väl gjort det och inte skapat en tråd här? 

Inget av de bolagen jag kollat på har öppet under tiderna jag har möjligheten att ringa. 

Söker konkreta råd ifrån folk som kan något om hemförsäkring :)  
  • Nyfikna72

Ja men inget bolag har generella försäkringar utan alla får berätta vad just de vill försäkra och så får man ett pris utifrån det. Ska du teckna en försäkring lär du iallafall ta in förslag eller menar du att nån här som har tid ska göra det?

• YoO

Min erfarenhet (hemförsäkring/bilförsäkring):

jag har haft tre bolag, Trygg-Hansa, Folksam och IF.

TYVÄRR, har jag haft med alla tre bolag att göra, stöld, inbrott mm...

Trygg-Hansa och Folksam var billigast (iaf då jag hade dem) och IF som jag har nu är dyrast.

I vilket fall, många jagar kronor, men min erfarenhet är att när det väl skiter sig så är servicen det som räknas.

Både Folksam och Trygg-Hansa jagade "fel" när man skulle få ersättning (Då jag är en person som är noga med kvitton mm så fick jag rätt hos både Folksam och Trygg-Hansa, men FAN va jag fick kämpa).

Hos IF, som godtog att man kan ha den oturen (blev påbackad av en annan bil, smitning) så fick jag suverän hjälp.

Min erfarenhet är att jag betalar lätt mer till IF än ovan de andra ovan nämnda bolagen. Service och problemlösning är allt, den dag då allt skiter sig.

• Litenåfin

Det bästa är ändå att ringa eller kanske maila?
    Ni har ju inget av värde så jag tror ärligt talat inte det spelar nån större roll. I vissa fackförbund ingår ju hemförsäkring i avgiften.
    När jag hade katt var sveland mest prisvärt men det var längesen...

• YoO

Då ni har djur är svårt at säga, vi kör IF separat, och Agria på vår hund.

Svar på tråden Absolut bästa hemförsäkringen för oss?