• Chrizzy81

Vilken cykelvagn - hur länge kan ett barn sitta i den?

Hej!

Har en 7-månaders och en 4-åring Vilken cykelvagn ska jag satsa på? Vill att den ska kunnas göra om till vagn. Hur länge kan 4-åring sitta i den tro? Han är ganska lång. 
    Övriga krav:
    -Barnen ska kunna sova i den - viloläge
    -Inte alltför dyr....

För jag bör väl satsa på en vagn för 2 barn? En i cykelsits och en i vagn är väl inget alternativ?

Blir förvirrad... GE MIG TIPS! Tack snälla! 

• Svar på tråden Vilken cykelvagn - hur länge kan ett barn sitta i den?
  • jEnNiK

Åh, mätt sonen nu.. Han är 58 cm (sittande, utan hjälm)... Trollkärrans innermått är 60 cm.. Hmm! Undrar, kanske måste ge mig ut och kolla. Tips på annan bra kärra?

• Chrizzy81
    jEnNiK skrev 2013-04-10 10:31:20 följande:
    Åh, mätt sonen nu.. Han är 58 cm (sittande, utan hjälm)... Trollkärrans innermått är 60 cm.. Hmm! Undrar, kanske måste ge mig ut och kolla. Tips på annan bra kärra?
    Samma problem här... Känns som det stora barnet blir för stort. Kanske ska satsa på en vagn åt den lille bara och ha den stora i cykelsitsen? Men hur länge kan de stora sitta i cykelsitsen?
  • Kodia

En fyraåring är ju ganska tung, och får nog inte plats så länge till i en barnsits... Om du inte hittar en vagn som båda får plats i kanske en påhängscykel är intressant? Jag vet dock inte hur de funkar med en vagn, eller om du kan kombinera dem med en barnsits åt bebisen. Det beror ju lite på hur du vill använda cykeln också. Jag hittade i alla fall en bild:
    http://hem.passagen.se/dagl/BILDER/Cykel-k.jpg

• Hannathu

De flesta cykelvagnar har inte viloläge tyvärr men Croozer och chariot har vettiga tillbehör för mindre barn

Croozer for 2 har en hängmatta för små barn och sittstöd samt att de har 69cm från sits till övre delen av ramen.
    45 kg maxvikt 

Sen tror jag att nordic cab har fällbara säten men där står det max bållängd 55cm - så frågan är om de menar bålen eller bål+huvud
    Maxvikt 50kg

• Yamma

Vi har en Chariot Chinook och i den finns viloläge.

Våra barn är 1 och 3 år så hur större barn sitter i den har jag ingen erfarenhet av. 

• PerG

Vi har en Burley D'lite och där sitter 3- och 5-åringen bra! Inget viloläge dock (fast det har inte hindrat dem från att sova där ändå.. ;)

Barnen älskar den och vi gjorde en cykelsemester för två år sen i den som vi förhoppningsvis ska göra i år igen!

• PerG

Hade förresten min brors dotter på besök en gång för något år sen då jag faktiskt tog en tur alla tre barnen med minstingen i cykelsits och kusinerna i cykelkärran! ;)

Så cykelsits + vagn funkar men det kanske finns risk för avundsjuka? ;)

• PerG
    Chrizzy81 skrev 2013-05-22 21:27:09 följande:
    Men alla bra är såå dyra! Ingen som har tips om någon billigare?
    Tyvärr är det nog så, men samtidigt tror jag att andrahandsvärdet är relativt bra på de "dyrare" vagnarna så det kanske är värt det ändå. Vad är din budget? Vad är du beredd att betala?

Jag var inne på Croozer först men den var för bred för att få in i porten här hemma, annars hade jag nog gått på den eftersom den är lite billigare. 
  • Mrs Firren

Vi köpte en cykelkärra för 2000 pix. Vi ville testa ett billigare alternativ eftersom vi inte hade någon erfarenhet av cykelkärror, dessutom skulle vi bara använda den till och från förskolan 5 dgr/v på bra cykelvägar. Så här i efterhand har vi kommit till slutsatsen att vi borde satsat på mer kvalitativ vagn eftersom vår gått sönder genom slitage. Den var riktigt "ranglig" från början och har nu gått sönder i ramen. Nu vet jag att den modellen gått ur sortimentet men så hår i efterhand är vår slutsats att skulle satsat på en dyrare och mer kvalitativ vagn eftersom vi använder vår så pass mycket. Så mitt råd är bara att fundera på hur mycket ni ska använda vagnen egentligen och var ni ska cykla.

• Echo

Vår cykelkärra kostade ca 2000. Det är en pilgrim. Vi använder den inte dagligen, men den är inte ranglig eller sliten än. Funkar utmärkt som vagn, tyvärr inte viloläge. 

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
Svar på tråden Vilken cykelvagn - hur länge kan ett barn sitta i den?