• Anonym

Utredning svart jobb

Jag undrar om någon vet hur utredningen går till. Säg att någon blir anmält till Skatteverket. Hur går de vidare? Om lönen kommer på kontot så börjar de kanske därifrån och undrar var pengarna kommer ifrån. Men säg att man får pengarna i handen, det finns inget "bevis". Hur gör de då? Följer efter människan i smyg för att de vad han/hon gör på dagarna? Eller så struntar de i att utreda?

• Svar på tråden Utredning svart jobb
  • Anonym (Jag)

Jag hoppas bara att personen som svartjobbat åker dit...

• Anonym (tveksam)
    Anonym skrev 2013-04-09 21:54:15 följande:
    Jag undrar om någon vet hur utredningen går till. Säg att någon blir anmält till Skatteverket. Hur går de vidare? Om lönen kommer på kontot så börjar de kanske därifrån och undrar var pengarna kommer ifrån. Men säg att man får pengarna i handen, det finns inget "bevis". Hur gör de då? Följer efter människan i smyg för att de vad han/hon gör på dagarna? Eller så struntar de i att utreda?
    Fast om du får pengarna i handen kan ju den som betalar ändå anmäla inkomsten till skatteverket som skattepliktig
  • Anonym
    Anonym (tveksam) skrev 2013-04-10 01:48:13 följande:
    Fast om du får pengarna i handen kan ju den som betalar ändå anmäla inkomsten till skatteverket som skattepliktig
    Ja, det kan vara så men i min fråga handlar det alltså om svart jobb-skatt betalas inte på inkomsten. Och det är inte mig det handlar om ska kanske tilläggas. Glad
  • Tonårsmamman1

De kan kolla folks deklarationer, se om de äger bilar osv. Man kan kartlägga folks ekonomiska liv ganska bra genom olika register.

• Anonym
    Tonårsmamman1 skrev 2013-04-10 08:20:59 följande:

De kan kolla folks deklarationer, se om de äger bilar osv. Man kan kartlägga folks ekonomiska liv ganska bra genom olika register.

Men vad händer om de inte äger bil, villa osv. utan bara har så mycket så de klarar sig? Alltså alla pengarna är svarta, 0 kr i skattedeklarationen dock jobbar heltid och tjänar hyfsat bra.
  • Tonårsmamman1
    Anonym skrev 2013-04-10 11:29:16 följande:
    Men vad händer om de inte äger bil, villa osv. utan bara har så mycket så de klarar sig? Alltså alla pengarna är svarta, 0 kr i skattedeklarationen dock jobbar heltid och tjänar hyfsat bra.
    Ja, om de har starka misstankar så kollar de väl upp det rent fysiskt, antar jag.
  • Anonym

Om Skatteverket får ett tips om att någon jobbar svart så kan de också fråga hur hon/han försörjer sig. Försörjd av sambo, försörjd av föräldrar eller andra släktingar, egen förmögenhet? Om inte något av alternativen är rimliga så lär det nog bli en undersökning. kanske, om de anser sig ha resurser till det.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-10 15:08:10 följande:
    Om Skatteverket får ett tips om att någon jobbar svart så kan de också fråga hur hon/han försörjer sig. Försörjd av sambo, försörjd av föräldrar eller andra släktingar, egen förmögenhet? Om inte något av alternativen är rimliga så lär det nog bli en undersökning. kanske, om de anser sig ha resurser till det.
    Personen som jobbar svart är invandrare, skrev inte detta i början då jag vet att det brukar vara påhopp när man "pratar illa" eller vill anmäla en invandrare. Hon har också skaffat ett intyg om att hennes föräldrar försörjer henne. Det gör de dock inte och man borde kunna se att hon inte fått pengar av dem på sitt konto. Hon kan dock hävda förstås att hon fått pengarna konstant. Så hon kanske kommer undan om nu Skatteverket inte gör någon mer utredning. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-10 22:15:24 följande:
    Personen som jobbar svart är invandrare, skrev inte detta i början då jag vet att det brukar vara påhopp när man "pratar illa" eller vill anmäla en invandrare. Hon har också skaffat ett intyg om att hennes föräldrar försörjer henne. Det gör de dock inte och man borde kunna se att hon inte fått pengar av dem på sitt konto. Hon kan dock hävda förstås att hon fått pengarna konstant. Så hon kanske kommer undan om nu Skatteverket inte gör någon mer utredning. 
    kontant och inte konstant...Glad
  • Anonym

Ja, då lär det var svårt att komma åt. Men personen gör sig själv en otjänst i längden, Inga pensionspoäng, ingen arbetsskadeförsäkring om hon skadar sig på jobbet eller får förslitningsskada eller nåt. Dem hon arbetar för kan lätt lura henne på lönen. Vad har hon att sätta emot.

• Nyfikna72

Tyvärr brukar det vara omvänd bevisning som gäller i dylika ärenden.......får de nys om nåt så skönstaxeras man och sen får man själv bevisa att de har fel.

• Anonym

Ring skatteverket och fråga, så får du bäst svar.

• kvinna 34
    Anonym skrev 2013-04-13 17:48:25 följande:
    Ja, då lär det var svårt att komma åt. Men personen gör sig själv en otjänst i längden, Inga pensionspoäng, ingen arbetsskadeförsäkring om hon skadar sig på jobbet eller får förslitningsskada eller nåt. Dem hon arbetar för kan lätt lura henne på lönen. Vad har hon att sätta emot.

tror ju tyvärr inte dom tänker så i dagens sverige , överlevnad typ , eftersom systemem inte funkar bra i sverige, och ingá jobb så hur fan tänker folk i bland ska va glad här finns svartjobb i landet , tänk annars vilken kaos det skulle va här . även om det är inget att ha eller förutsättningar osv osv så ja ibland är det inte konstigt.
  • kvinna 34
    kvinna 34 skrev 2013-04-14 11:13:42 följande:

tror ju tyvärr inte dom tänker så i dagens sverige , överlevnad typ , eftersom systemem inte funkar bra i sverige, och ingá jobb så hur fan tänker folk i bland ska va glad här finns svartjobb i landet , tänk annars vilken kaos det skulle va här . även om det är inget att ha eller förutsättningar osv osv så ja ibland är det inte konstigt.

Tror ju inte systemen kommer funka oavsett vilket parti än som skulle vinna ...så det är skitsamma egentligen.
  • Anonym (OK)

Å vad innebär det intyget?

Att föräldrarna får hjälp ekonomiskt eller jobbar de själva?

Tråkigt om hela familjen lurar staten! 

• Anonym
    Ms H skrev 2013-04-14 11:05:51 följande:
    Om hon ska kunna få pengar kontant av föräldrarna så kan man ju undersöka om föräldrarna tar ut kontanter som räcket till henne och dem själva.
    Ja, det kan man förstås göra, frågan är om de svenska myndigheterna orkar/vill lägga resurser på att utreda det, särskilt med tanke på att föräldrarna bor utomlands.
  • Anonym
    Anonym (OK) skrev 2013-04-14 17:15:36 följande:
    Å vad innebär det intyget?

Att föräldrarna får hjälp ekonomiskt eller jobbar de själva?

Tråkigt om hela familjen lurar staten! 
    Jo, i intyget står alltså att föräldrarna försörjer henne. Hon behövde visa att hon kan försörja sig här i Sverige för att kunna få uppehållstillstånd så de gjorde det på det sättet-med ett falskt intyg.
Svar på tråden Utredning svart jobb