• Something01

8 månaders som sover dåligt.

Håller på å gå insane här våran 8 månaders tös har börjat vakna vid midnatt, å är sjukt svårsövd efter det. Så det blir inte mkt sömn här. 
    Har varit så nu ett tag. För 2 veckor sen fick hon första tanden så ja väntar nu på andra men ja vet inte om det är de som stör henne nattetid.
    Men iaf tips på man kan göra mottages gärna ....

Har haft funderingar på att börja låta hon somna själv på kvällarna men ja vet inte om de har nån betydelse.

• Svar på tråden 8 månaders som sover dåligt.
  • Litenåfin

Googla separationsfasen! :)
    Det är absolut helt fel läge att träna på att somna själv ( varför nu det är viktigt). Jag tror mer på närhet närhet närhet. Det är en fas som allt annat, det går över :)

• Natulcien
    Litenåfin skrev 2013-04-10 07:20:13 följande:
    Googla separationsfasen! :)
    Det är absolut helt fel läge att träna på att somna själv ( varför nu det är viktigt). Jag tror mer på närhet närhet närhet. Det är en fas som allt annat, det går över :)
    Precis. Jag har samma tips: Närhet, närhet, närhet. Samsov om ni inte redan gör det.
  • Something01

nu läste ja lite, men ingenting annat stämmer in på det, hon äter jätte bra, somnar lätt både dag och kväll. Super bra humör på dagarna å ingenting att hon grinar eller så när man går ut ur rummet. 
    Ja faktiskt inne på det tidigare att det är separationsångest, samsovningen är inte min stora grej. Ja sover så fruktansvärt dåligt, så då får ja ännu mindre sömn, å ja vill så orka med den äldre dottern oxå.

Men tror ni det underlättar om ja drar spjälsängen kloss i våran säng så kan ja bara sticka in handen å stryka på henne under natten om hon vaknar. ?? 

• Duckan

Siri sov alltid bra, men även hon drabbades av denna fas. Hon grät och var svårtröstad nätterna igenom. Vi samsov. Håll ut ts, det blir bättre.

• skogsvitter

Alltså hon är 8 mån. Det är bara att hålla ut och ge närhet, mer närhet och ännu mer närhet.

Och att ens tänka tanken att försöka träna dem på att somna eller sova själva just när de är 8 mån är dödsdömt redan från start. Det finns inte en enda expert i hela världen som inte gör undantag just vid 8 mån, separationsfasens ålder. Oavsett om de står för skrikmetoder eller annat.

Jag tror absolut det underlättar att flytta spjälsängen intill er säng, om det är möjligt så kan ni med fördel ta bort sidan på spjälsängen. Då får bebisen en egen yta att ligga på, men det känns som att ni samsover och du finns nära till hands vilket blir en trygghet för bebisen att kontakten inte bara måste komma på ditt initiativ (med sidan kvar måste ju du aktivt sträcka dit handen, men utan sida så kan bebisen själv söka din närhet).

• Something01

Nå men då går det bort å få hon å somna själv. Då väntar vi med det till ett senare tillfälle. 
    Nu är det lite lättare än va det var tidigare, för tidigare ville hon bara somna å sova i min famn på dagen. Nu sover ho åtminstone själv i sin säng på dagarna, å söva henne på kvällen är inga större problem numera heller. Tänkle bara först att om hon lär sig å somna själv så kanske hon kan somna om själv på natten oxå, men nu vet ja juh att det är separationsfas så får bita ihop å vänta tills de går över. 

Har inget minne av att det var såhär alls med första barnet, å de har inte sambon heller. Men alltid lär man sig nått nytt :D

Tack är väl det enda ja kan säga :D

• skogsvitter
    Something01 skrev 2013-04-10 10:40:43 följande:
    Nå men då går det bort å få hon å somna själv. Då väntar vi med det till ett senare tillfälle. 
    Nu är det lite lättare än va det var tidigare, för tidigare ville hon bara somna å sova i min famn på dagen. Nu sover ho åtminstone själv i sin säng på dagarna, å söva henne på kvällen är inga större problem numera heller. Tänkle bara först att om hon lär sig å somna själv så kanske hon kan somna om själv på natten oxå, men nu vet ja juh att det är separationsfas så får bita ihop å vänta tills de går över. 

Har inget minne av att det var såhär alls med första barnet, å de har inte sambon heller. Men alltid lär man sig nått nytt :D

Tack är väl det enda ja kan säga :D

Att de skulle somna om själva på nätterna bara för att de somnar själv på kvällen är en myt som inte alls stämmer

Lycka till!
Svar på tråden 8 månaders som sover dåligt.