Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Behöver tips hur jag blir bättre i skolan

Det låter som du "fastnat" lite i att återge information. Så länge du gör det - oavsett om du skriver ett kortare svar eller en hel roman - så kommer du inte att nå så mycket högre än E i många ämnen eftersom det är andra kunskapskrav du behöver uppnå för C, B och A.

Ett ganska enkelt sätt att börja se mönster och samband samt att resonera kring orsaker och konsekvenser är att så fort du påstår något se till att ställa två frågor: 1) Vad beror detta på (orsaker)? 2) Vad får detta för följder (konsekvenser)?

Försök föra resonemanget framåt genom att exempelvis ställa frågor. Vad har området ni arbetar med väckt för frågor hos dig?

Det är också bra att försöka se olika företeelser ur olika perspektiv. Att sätta sina egna åsikter i ett sammanhang. "Jag har den här åsikten därför att....(----) det kan bero på att jag har varit med om det här och det här, mina föräldrar möter mig så här och så här, jag bor i Sverige med dessa erfarenheter etc etc. Andra resonerar annorlunda än mig för att....(---) Jag kan tänka mig att någon som har den här och den här erfarenheten och lever under de här och de här omständigheterna snarare tycker att....eftersom....".

Dra kopplingar. Koppla sådant ni arbetar med till egna erfarenheter, till omvärlden, till andra texter/filmer du läst etc..

Till syvende och sist handlar det om att du behöver prata med dina lärare om vad det är de vill att du ska göra/visa för kunskaper för att höja dina betyg. Ge dig exempel på svar/uppgifter på olika betygsnivåer.

Svar på tråden Behöver tips hur jag blir bättre i skolan