• Lizzan89

Volvo 850 startar inte, vad är fel?

Plötsligt en dag, utan förvarning alls, ville inte bilen starta. Startmotorn går runt, men bilen går inte igång.

Jag har en Volvo 850 -94 och kan i princip ingenting om bilar. Denna information har jag fått från en mer kunnig kompis som tittat lite snabbt på bilen:

Bränslepumpen är det inga fel på, eventuellt kanske kolen börjar ta slut vilket ska kollas upp.
    Tändreläet är bytt utan resultat. Gjorde en felkodsavläsning, också utan resultat.
    Inga fel på kablarna till pumpen.

Däremot så går det 12 .. nu ska vi se så jag inte gör bort mig... volt?  till bränslepumpen när man vrider på tändningen, men när man försöker starta försvinner all ström dit.

Vad kan vara fel? Några ideer?

Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm
  • Svar på tråden Volvo 850 startar inte, vad är fel?
  • Nyfikna72

Hur vet du att det inte är fel på pumpen då? Ändock ett väldigt vanligt fel på 850

• Lizzan89
    Nyfikna72 skrev 2013-04-10 19:38:43 följande:
    Hur vet du att det inte är fel på pumpen då? Ändock ett väldigt vanligt fel på 850

Kompisen tog loss den och kollade upp det och såg att den fungerade (fråga inte hur :P), men i bilen går den inte igång.
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Rabarbapuppa
    Några tankar/kommentarer:

1) Kolen i generatorn är rätt ointressant här. Du säger att startmotorn går, den tar ström från batteriet, och har du ström i batteriet så är det en konsekvens av att generatorn har fungerat/fungerar, så rimligen har du okej kol där. I varje fall är det inte intressant just nu ur ett felsökningsperspektiv.

2) 12 Volt är den spänning som gäller i elsystemet på en bil. För att en elektrisk komponent ska fungera och få STRÖM, som mäts i Ampere (en funktion av att resistans och spänning finns), så gäller att strömkretsen är sluten, eller som sagt jordar. Jag skulle försöka fundera på om bränslepumpen går när den sitter i bilen, d.v.s när du vrider om nyckeln ett par första hack i tändningslåset, kan du höra ett surrande? Man brukar kunna höra att bränslepumpen går igång.

3) Om du gjort många startförsök så kan man, om man skruvar ur ett tändstift, få en indikation på att bränslepumpen funkar. Tändstiftet brukar vara blött.

4) Om pumpen testades och fungerade utanför bilen, har ni kollat så att inte säkringen för pumpen i bilen har gått? Kolla säkringsdosan och verifiera.

5) Normalt har man också ett bränslerelä. Ett relä kan du se som en "fjärrstyrd kontakt". Relät finns där för att man med blott en liten ström skall kunna driva något som egentligen kräver mer ström. D.v.s en liten strömkrets ska kunna slå av/på en större strömkrets via just ett relä. Kolla var reläerna sitter och testa alt. byt bränslerelä.

6) Om startmotor går, och bränslepump går, då har du uppenbarligen ett tändningsproblem. Jag vet inte om Volvo 850 har separata tändspolar, en för varje cylinder/stift eller om det är en separat tändspole för alla. Det felet hade jag på en Golf nu i vinter, stannade på macken, köpte tuggummi, kommer ut, försöker starta, och ingenting händer. Startmotorn går men han tänder aldrig. Det var tändspolen. Fick byta på Statoilparkeringen i -8 och blåst.

Inga konkreta idéer kanske, men lite hjälp i funderingarna möjligen.
  • LoLs pappa

Vevaxelgivaren, dvs givaren som anger när respektive insprut skall "spruta" och när tändning skall ske.
    kan det va om du ej har tändning, kollas lätt genom att ta den ett tändstft och sätta stora delen mot en motordel, sedan svarva på starten, kommer det gnista, ok.

Koppla loss slangen vid soppafiltret, vrid på nyckeln, kommer det bensin =soppapump ok.

Öppna oljepåfyllningen på ventilkåpan, du bör se an axel som roterar därunder när du vrider på starten, gör den ej det så är kamremmen av....... 

• Lizzan89

Rabarbapuppa:
    Vi hörde inte pumpen, nej. Det var mycket därför vi riktade in oss på den direkt.
    Däremot hade kompisen satt dit den igen och sa att det sprutade bensin sedan. Jag var inte hemma då så jag har inte full koll på vad som skedde, om pumpen faktiskt gick igång eller inte.

Bränslereläet är som sagt bytt utan resultat. Såg att jag skrev tändrelä, men det var nog inte det jag menade ;P En rektangulär , grön liten "dosa"? Ja, du ser vilken koll jag har..

Ska kolla stift och säkring. Pappa pratade om tändspole och tändmodul, så du kanske är något på spåren :)

Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Rabarbapuppa

Tändspole kan du kolla, definitivt. Givet att det är som på min Golf, att det är en enda tändspole för alla cylindrarna. Har den pajat tänder motorn inte på någon cylinder.

Om det är så att Volvo 850 har separata tändspolar, en för varje stift, det vet inte jag. Men har den det, då är det osannolikt att alla har gått sönder samtidigt och den ska därför tända på majoriteten av cylindrarna.

Svar på tråden Volvo 850 startar inte, vad är fel?