Några tankar/kommentarer:
1) Kolen i generatorn är rätt ointressant här. Du säger att startmotorn går, den tar ström från batteriet, och har du ström i batteriet så är det en konsekvens av att generatorn har fungerat/fungerar, så rimligen har du okej kol där. I varje fall är det inte intressant just nu ur ett felsökningsperspektiv.
2) 12 Volt är den spänning som gäller i elsystemet på en bil. För att en elektrisk komponent ska fungera och få STRÖM, som mäts i Ampere (en funktion av att resistans och spänning finns), så gäller att strömkretsen är sluten, eller som sagt jordar. Jag skulle försöka fundera på om bränslepumpen går när den sitter i bilen, d.v.s när du vrider om nyckeln ett par första hack i tändningslåset, kan du höra ett surrande? Man brukar kunna höra att bränslepumpen går igång.
3) Om du gjort många startförsök så kan man, om man skruvar ur ett tändstift, få en indikation på att bränslepumpen funkar. Tändstiftet brukar vara blött.
4) Om pumpen testades och fungerade utanför bilen, har ni kollat så att inte säkringen för pumpen i bilen har gått? Kolla säkringsdosan och verifiera.
5) Normalt har man också ett bränslerelä. Ett relä kan du se som en "fjärrstyrd kontakt". Relät finns där för att man med blott en liten ström skall kunna driva något som egentligen kräver mer ström. D.v.s en liten strömkrets ska kunna slå av/på en större strömkrets via just ett relä. Kolla var reläerna sitter och testa alt. byt bränslerelä.
6) Om startmotor går, och bränslepump går, då har du uppenbarligen ett tändningsproblem. Jag vet inte om Volvo 850 har separata tändspolar, en för varje cylinder/stift eller om det är en separat tändspole för alla. Det felet hade jag på en Golf nu i vinter, stannade på macken, köpte tuggummi, kommer ut, försöker starta, och ingenting händer. Startmotorn går men han tänder aldrig. Det var tändspolen. Fick byta på Statoilparkeringen i -8 och blåst.
Inga konkreta idéer kanske, men lite hjälp i funderingarna möjligen.