• PolyPond

Gris är inte orent

Varför vill man underhålla en sådan myt som att gris är "orent"?

En gång i tiden fanns det skäl att vara försiktig med att äta exempelvis gris, då grisen kan ha parasiter. Idag kan vi så pass mycket om hygien att detta inte längre är relevant. Ändå underhålls myten. Varför?

(Ja, jag tycker man skall kritisera religiösa tokerier. Detta är en av många.)

Till dig som tänker skriva: Det här är inte en tråd om islamhat eller skäl till att kritisera invandring etcetera. Den här tråden handlar om det irrationella med att inte äta gris när man äter annat kött, ingenting annat. 

• Svar på tråden Gris är inte orent
  • Niju

Har för mig att griskött har andra ämne som egentligen inte är så bra för människan jämfört med kokött och kyckling. Mer kolsterol eller något som i längden är dåligt...det finns en bra anledning till att islam "förbjuder" griskött. Men tror inte ens muslimer själva vet det längre :p

• niagara

Allt handlar ju om kulturkrock. Finns folkgrupper/länder där man äter katter, hundar, spindlar och larver.... Nej tack på det för mig... Precis som andra säger nej till griskött.

• Jackson

Är det inte just för att grisarna är så fullproppade med antibiotika vi kan äta dom?

• PolyPond
    Niju skrev 2013-04-10 14:18:28 följande:
    Har för mig att griskött har andra ämne som egentligen inte är så bra för människan jämfört med kokött och kyckling. Mer kolsterol eller något som i längden är dåligt...det finns en bra anledning till att islam "förbjuder" griskött. Men tror inte ens muslimer själva vet det längre :p
    Det finns många livsmedel som är sådana. I gengäld är kor sämre för miljön.
  • PolyPond
    Jackson skrev 2013-04-10 14:21:39 följande:
    Är det inte just för att grisarna är så fullproppade med antibiotika vi kan äta dom?
    Nej. Tillräcklig upphettning så dör parasiterna. Detsamma gäller fisk.
  • PolyPond
    niagara skrev 2013-04-10 14:19:06 följande:
    Allt handlar ju om kulturkrock. Finns folkgrupper/länder där man äter katter, hundar, spindlar och larver.... Nej tack på det för mig... Precis som andra säger nej till griskött.
    Det är inte kulturkrockar jag pratar om, utan det faktum att man lutar sig på skriftord som inte längre är relevanta i vår tid. Du är inte förbjuden enligt religion att äta hund. Det är förstås okej att låta bli att äta precis vad man vill, men jag vänder mig mot att man fortsätter nära en myt om något som inte längre stämmer.
  • Hannah76

Äter helst inte gris för att jag helt enkelt tycker det är äckligt. Det smakar inte gott.

• PolyPond
    PolyPond skrev 2013-04-10 14:25:10 följande:
     Du är inte förbjuden enligt religion att äta hund. 
    Nåja. Din religion, förutsatte jag.
  • Sisisisi

• Sisisisi

Svar på tråden Gris är inte orent