• KLAJSHUH

Tavegyl

Hej. Jag undrar om någon vet lite om Tavegyl. Igår var jag hos läkaren med min son på 10 månader. Han väger ca 10 kg. Vi fick utskrivet Tavegyl pga allergi. Doseringen är 10 ml vid behov. Men är inte det jätte mycket?! Är det någon som vet om det låter som en normal dos? Tacksam för svar

• Svar på tråden Tavegyl
  • cosinus

När min son var 2 år fick vi utskrivet 15 ml en gång per dag (att ges på kvällen eftersom utslagen kliade värst då)

Han vägde vid det tillfället kring 12 kg och den sommaren drack han tavegyl minst 5 av 7 kvällar så för mig låter inte 10 ml orimligt mycket.

• cosinus

fass säger f ö

Vuxna: 1 tablett eller 15-20 ml oral lösning morgon och kväll.

Barn:

1-3 år: 5-10 ml oral lösning morgon och kväll.

3-6 år: 10 ml oral lösning morgon och kväll.

6-12 år: ½-1 tablett eller 15 ml oral lösning morgon och kväll

Så då verkar ju 10 ml någon gång om dagen inte alls farligt. Men jag tror väl inte det är tänkt att du ska upprepa dosen jättemånga gånger på en dag.

• KLAJSHUH

Tack så mycket för svar. Är lite orolig då jag hört att många blir så trötta av den..
    Vill ju inte att sonen ska bli helt borta..

• cosinus
    KLAJSHUH skrev 2013-04-10 15:19:33 följande:
    Tack så mycket för svar. Är lite orolig då jag hört att många blir så trötta av den..
    Nu har vi ju gett på kvällen men vi har inte märkt någon skillnad alls.
  • Annelie 76
    KLAJSHUH skrev 2013-04-10 15:19:33 följande:
    Det där är så olika. Jag märker ingenting när jag tar dem, min mamma däremot blir helt utslagen en hel dag av dem...
  • KLAJSHUH

Jag får prova och se. : - ) Skulle han bli för trött kan jag ju minska nästa gång.. Är ju som sagt bara vid behov.

• lnflrmn

Mitt tips är att ge det på kvällen för att märka av ev trötthet mindre.

Svar på tråden Tavegyl