• Anonym (Orolig)

Blodsocker kunnig

Jag söker någon med diabetes eller kunnig på blodsockervärde..jag gjorde ett blodprov fastande hade 6,5 i blodsocker. Sen 4 timmar efter måltid hade jag 6,6 och 45 minuter efter måltid 6,9. Läkaren vill ta ett fasteprov till. Men långtidssockret var bra. Har inga andra känningar mer än att jag håller på med en flytt och bytt jobb. Känner mig orolig att det ska vara början på diabetes ? Alla andra prover var bra.

• Svar på tråden Blodsocker kunnig
  • ex ungue leonem

Varför inte lyssna på läkaren? Ett prov går fort att ta

Vill du läsa min blogg?
  • Anonym

Du hade fastat precis så som du skulle? Inte fuskat det minsta?

• Anonym (Orolig)

Nej bara snusat

• Anonym (..)

Hur tar man ett fasteprov? Hur länge ska man fasta innan man tar det?

• Olympia
    Anonym (Orolig) skrev 2013-04-10 20:52:52 följande:
    Nej bara snusat
    Ska man ta ett fasteprov så ska man avstå från mat, dryck och snus i minst tio timmar innan.
  • tungmetall

Det kan va en tillfällighet att du hade högt faste blodsocker. Men det kan ev vara diabetes. Läkaren vill väl ta ett till faste blodsocker för att kolla och om det är högt även den gången så blir det nog en glukosbelastning och/eller blodsockerserier. Det kan hjälpa att motionera och att tänka på vad man äter för att få ner sockret också.

• Ninaa84

Snuset är förmodligen orsaker till att fasteprovet måste tas om.

• Äppelpaj80
    Ninaa84 skrev 2013-07-18 14:23:54 följande:
    Snuset är förmodligen orsaker till att fasteprovet måste tas om.

Skulle snus påverka blodsockret menar du? Aldrig hört talas om det.
  • Ninaa84

Ja, snus påverkar framförallt fastesockret.

• Anonym (snus)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-04-10 20:52:52 följande:
    Nej bara snusat
    Snuset gör att insulinet i din kropp bromsas.
  • Äppelpaj80

Men om det är så borde alla som snusar gå med förhöjda bs värden? Varför har man aldrig hört något om det? Heller aldrig hört att typ 1 diabetiker avråds från att snusa pga det? Måste kolla upp det.

• Anonym (..)
    Olympia skrev 2013-07-18 12:54:36 följande:
    Ska man ta ett fasteprov så ska man avstå från mat, dryck och snus i minst tio timmar innan.
    Tio timmar, det borde innebära att tar man ett prov direkt på morgonen så är det nästan alltid ett fasteprov, om man skippade kvällsmackan?

Svar på tråden Blodsocker kunnig