• Grattis

KTH studenter undrar: Varför gör par sällan upplevelseaktiviteter tillsammans?

puss skrev 2013-04-11 09:35:18 följande:
    Men HUR har ni upptäkte detta? Det verkar som om det är nåt ni bara tror, och så svarar folk som känner igen sig.
    Driver du nu eller? Han svarade precis på frågan i kommentaren ovan.

Själv gör jag och min nuvarande "fortfarande" efter ca 3 år upplevelseaktiviteter tillsammans, men vi har inga barn, vilket förklarar det hela, då vi helt enkelt har tid att genomföra diverse aktiviteter :) Som nybliven småbarnsföräldrer med heltidsjobb skulle tiden nog inte riktigt räcka till, man får vänta några år tills de blivit lite äldre i såna fall.
  • Grattis
    puss skrev 2013-04-11 10:00:57 följande:
    Låter lite luddigt det där.
    Men jag skiter i vilket.
    Ja, kommentaren ovanför din post.

Luddigt eller ej så stämmer det in rätt bra på det allmänna klagande och gråtandet på bland annat det här forumet från kvinnor som klagar på att deras män aldrig hittar på något. Jamen, det verkar uppenbarligen vara förbjudet att komma med egna förslag?! 

Nu har det givetvis inte alla par såhär, de man hör mest om är ju de som klagar, de som är nöjda postar knappast trådar här där de beskriver hur bra deras senaste upplevelseaktivitet var. 
  • Grattis
    Fiona M skrev 2013-04-11 10:41:05 följande:
    men har sortens aktiviteter verkligen med endorfiner att göra?
    (hade ni skrivit om hur ofta man var fyssik med partnern hade jag förstått tankegången, men just aktiviteter..?)
    vad baserar ni det på? 

vilka andra faktorer tar ni med i sammanhanget?
    som sagt, jag vet inga som är superaktiva ens som barnlösa singlar när de jobbar heltid, hur har ni tittat på det?  

Vad klassar du som "superaktiv"? Att leva ett normalt, fungerande liv? Träning efter jobbet, lunch, jobb, laga middag, ta en promenad efter maten, gå på bio en vardag, fika tillsammans?

De flesta verkar sjukt nog bara orka med arbetsdagen, hem och laga mat, sen slöa i soffan till sängdags.

Ja, den sortens aktiviteter har med endorfiner att göra, man känner sig tillfreds med livet, man uppskattar sin partner mer på det mer psykiska planet. Det här är väl allmän kunskap att om man gör "roliga" saker tillsammans så stärks relationen med personen. Inte undra på att många gnäller på att sambon somnar i soffan av trötthet varje kväll och att det är oattraktivt... 
Svar på tråden KTH studenter undrar: Varför gör par sällan upplevelseaktiviteter tillsammans?