• Fiona M

KTH studenter undrar: Varför gör par sällan upplevelseaktiviteter tillsammans?

menar ni att man aldrig gör det eller att man inte gör det till vardags?
    jag upplever att ganska få tar sig för saker (mer än träning och ett eller annat biobesök eller restaurangbesök) i veckorna, oavsett de är singlar eller har en relation, just för att man inte orkar med "äventyr" efter jobbet.
    på ledig tid däremot ser det annorlunda ut.
    skulle det vara konstigt?

• Fiona M

men allvarligt, hur många singlar utan barn orkar hitta på upplevelser jämt och ständigt när de jobbar heltid?

• Fiona M
    Mattias KTH student skrev 2013-04-11 08:44:26 följande:
    Hejsan
    Vad roligt att så många engagerar sig att svara på vår fråga Glad.

Signaturen "Puss" undrade hur vi upptäckt detta beteende hos par.
    Vi började med att fråga oss själva varför ett par som varit tillsammans längre inte har känslan av att vara nykär.
    Det är nämligen så att kroppen när man är nykär producerar hormoner bland annat endorfin, vilket gör att personen får det rus, som många par har upplevt. I och med detta verkar också deras förmåga till att hitta på roliga saker tillsammans öka. Tillslut börjar kroppen vänja sig vid dessa hormoner och känslan avtar.

Vi fortsatte skanna av olika medier och började upptäcka att många klagade på att de inte gör något med sin partner längre, eller lika mycket som innan, och sedan har vi följt upp detta spår genom att genomföra ett flertal intervjuer med personer som är i en parrelation. 

Hoppas det svarar på din fråga.  

men har sortens aktiviteter verkligen med endorfiner att göra?
    (hade ni skrivit om hur ofta man var fyssik med partnern hade jag förstått tankegången, men just aktiviteter..?)
    vad baserar ni det på? 

vilka andra faktorer tar ni med i sammanhanget?
    som sagt, jag vet inga som är superaktiva ens som barnlösa singlar när de jobbar heltid, hur har ni tittat på det?  

• Fiona M
    Grattis skrev 2013-04-11 10:56:17 följande:
    Vad klassar du som "superaktiv"? Att leva ett normalt, fungerande liv? Träning efter jobbet, lunch, jobb, laga middag, ta en promenad efter maten, gå på bio en vardag, fika tillsammans?

De flesta verkar sjukt nog bara orka med arbetsdagen, hem och laga mat, sen slöa i soffan till sängdags.

Ja, den sortens aktiviteter har med endorfiner att göra, man känner sig tillfreds med livet, man uppskattar sin partner mer på det mer psykiska planet. Det här är väl allmän kunskap att om man gör "roliga" saker tillsammans så stärks relationen med personen. Inte undra på att många gnäller på att sambon somnar i soffan av trötthet varje kväll och att det är oattraktivt... 

om du läser mina inlägg ser du att jag skrivit att jag upplever att de flesta jobbar och tränar, samt går på bio/restaurang ibland, men annars vet jag inte många som regelbundet gör saker (jag tolkar upplevelseaktiviteter som mer än de jag nämnt).
    har det verkligen med parrelationen att göra?
    jag skulle snarare tolka det som att man inte hinner eller orkar mer än så när man jobbar heltid, utan att de aktiviteterna får stå tillbaka till helger och ledighet. 
Svar på tråden KTH studenter undrar: Varför gör par sällan upplevelseaktiviteter tillsammans?