• Äldre 10 Apr 21:46
    3689 visningar
    17 svar
    17
    3689

    Har du en stensamling?

    Är du en samlare? Jag samlar på kottar och stenar. Min stensamling kan kallas magnifik och jag har en stenslip så jag kan förbättra stenens utseende om jag vill.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du en stensamling?
  • Äldre 10 Apr 21:48
    #1

    Nej men samlar tärningar:)

  • Äldre 10 Apr 21:52
    #2

    Jag var en samlare stenar, frimärken, bokmärken, snäckor och flaskor

  • KimPos­sible
    Äldre 10 Apr 21:53
    #3

    Ja. En stor. Fast en hel del av den har jag nu som dekoration i krukor och ute i en rabatt. Det är bara de allra mest speciella som får vara inomhus numera. En eller två bär jag alltid med/på mig också. och fipplar med rätt ofta. Lite muppigt, jag vet.

    En slip låter ju kul, fast jag vill nog ändå ha mina naturella. Det är lite sport att hitta sådana med udda och vackra former. 


    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Äldre 10 Apr 21:53
    #4

    Nej,men hade när jag var liten. Samlade på mycket då. Nu samlar jag bara kuriosa runt mina "idoler".


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 10 Apr 23:40
    #5

    Jodå, samlar på lite smått och gott. Men det är långsiktigt, inte intensivt.

    Varje år köper jag t ex en del i Anita Nylunds porslinsserie Vår lilla stad från 60-talet. Bor nära Jie keramik nämligen så tycker det är lite kul att ha dom i köket, även om Jie nuförtiden bara säljer skit tyvärr.


    ?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • Äldre 10 Apr 23:42
    #6

    Stensamlingen har långsamt avancerat från hinkar på balkongen i min barndom till mineral i lådor och glitter i smyckeskrinet. Stenar är fantastiska!


    ?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • Äldre 11 Apr 10:30
    #7

    Vi har en mur runt gården och där har jag endel större rariteter, stora strandstenar tex. Barnen samlar också. Förr hade jag en snäcksamling men de går lättare sönder. Jag har en 20 cm i diameter stor äkta pärlemorsnäcka men när den gick sönder tänkte jag att stenarna får ta över. Jag har endel ädlare stenar också, blåa, glittriga, lila, ljusrosa, svartglansiga osv.

  • Äldre 11 Apr 10:31
    #8

    Jag har en liten samling levande stenar, räknas det?

  • Äldre 11 Apr 10:31
    #9

    Samlar på fingerborgar eftersom de tar så liten plats.

  • Äldre 11 Apr 11:52
    #10
    Petrol skrev 2013-04-11 10:31:26 följande:
    Jag har en liten samling levande stenar, räknas det?
    Nej det räknas inte som stensamling, jag skulle nog kalla det en växtsamling. Jag har haft en Aloe samling men jag vattnade ihjäl största delen av de äkta så de åkte in i mixern och sen i frysen i väntan på sommarens stekande hätta. Jag har bara överlevaren kvar, en aloesort som tål extrem torka och överdriven bevattning men den är inte lika vattenhållande inuti bladen soom den äkta aloen.
  • Äldre 11 Apr 11:56
    #11
    Unbreakable skrev 2013-04-11 11:52:32 följande:
    Nej det räknas inte som stensamling, jag skulle nog kalla det en växtsamling. Jag har haft en Aloe samling men jag vattnade ihjäl största delen av de äkta så de åkte in i mixern och sen i frysen i väntan på sommarens stekande hätta. Jag har bara överlevaren kvar, en aloesort som tål extrem torka och överdriven bevattning men den är inte lika vattenhållande inuti bladen soom den äkta aloen.
    Rackarns, jag som trodde mina lithops skulle kvalificera sig till klubben:)


  • Äldre 11 Apr 14:20
    #12

    Ja,såna jag hittat på gården,några få har jag tatt in-slipade stenar som låg ute bara hipp som happ! Min riktigt fina stensamling försvann dock i en flytt,det var stenar från gruvor så inga stenar man hittar ute ö.h.t. Jättetrist!

  • Äldre 11 Apr 16:22
    #13

    Nej, jag avskyr samlande för egen del. Det står för en objektsfokuserad sentimentalitet jag starkt ogillar. Jag har nog aldrig samlat på något seriöst.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • philip karslo­or
    Äldre 12 Aug 18:47
    #14

    jag samlar på mineraler,ädelstenar och fossil och har över 2000 stenar på fossiler! har samlat snart i 2 år. :D

  • Äldre 12 Aug 18:51
    #15
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-04-11 16:22:27 följande:
    Nej, jag avskyr samlande för egen del. Det står för en objektsfokuserad sentimentalitet jag starkt ogillar. Jag har nog aldrig samlat på något seriöst.
    Måste hålla med, vad ska man med allt småkrafs till?!
  • Äldre 12 Aug 21:38
    #16
    LadyViolette skrev 2013-08-12 18:51:11 följande:
    Måste hålla med, vad ska man med allt småkrafs till?!
    Det är roligt!

    Och samlande är lika mycket en del av att vara människa som en massa andra beteenden. Det är lite länkat till överlevnad för vår del också, även om en kapsylsamling förmodligen är lika funktionell ur överlevnadssynpubnkt som de där fåglarna som bygger tremetershögar av sten under sina bon.
    Jag är allseende, åttaarmad och kan radera ditt nick med ren tankekraft, utan att ens vara moderator. Tror vissa i alla fall..
  • Äldre 5 Oct 18:25
    #17

    Samlade på stenar när jag var liten o slängde en stor spann full med det häromveckan :P Nuförtiden samlar jag väl bara lite på bokmärken

Svar på tråden Har du en stensamling?