• Anonym (what)
    Äldre 10 Apr 21:57
    5260 visningar
    25 svar
    25
    5260

    Varför "tjejkompis"/"Killkompis" ?

    Detta är ingen kritisk fråga eller något - bara en fråga av nyfikenhet, för att förstå hur andra tänker! 

    Ibland när jag pratar med någon av motsatt kön (jag är tjej) - exempelvis en kompis, så kan den kompisen säga t.ex. "Den filmen såg jag med en tjejkompis". 

    När jag hör sådant så undrar jag automatiskt - varför är KÖNET på kompisen betydande ?
    Varför säger man "tjejkompis" eller "killkompis" istället för bara "kompis" ? 

    Jag undrar som sagt för att jag inte förstår - och vill försöka förstå :pp 

    Tankar/åsikter ?          

  • Svar på tråden Varför "tjejkompis"/"Killkompis" ?
  • Anonym (Hen)
    Äldre 10 Apr 22:15
    #1

    Det är väl helt enkelt för att ge en bild av kompisen, och om man bara ska berätta en egenskap hos en människa så blir det ofta könet. Man kan tycka att det är fel, man kan tycka att andra saker är viktigare ("den filmen såg jag med en moderatkompis"), men det är ett faktum att det är så väldigt många av oss pratar. Att kalla sina kompisar för "tjejkompisar" tror jag också är en vana, man tänker på sig själva som ett tjejgäng. Är ju faktiskt skillnad på att t.ex. åka på en resa som ett tjejgäng, och att åka i en blandad grupp. Tänker främst på vilket bemötande man får från folk man möter.

    Jag är feminist men vill nog gärna tala om ifall det t.ex. dyker upp en manlig sjuksköterska eller en kvinnlig polis. Typ "det var en manlig sjuksköterska och han var väldigt bra på att ta prov". Annars kommer ju den jag återberättar händelsen för se en kvinnlig sköterska framför sig.

  • Äldre 11 Apr 05:55
    #2

    Nej jag har aldrig sagt så. Hade under en period nästa bara killkompisar men kallade de aldrig annat än kompisar. Och jag säger aldrig kön på någon heller utan det märks ju om man säger han eller hon. Min dotter hade till exempel en manlig förskolepedagog som barnen kallade fröken. Då blev det att jag också pratade om honom som fröken men med han. Till exempel "min dotters fröken är så himla bra, han får verkligen barnen att trivas".

  • Äldre 11 Apr 06:32
    #3

    jag tror bara det är på FL jag gör den distinktionen, eftersom det emellanåt hävdas att män och kvinnor inte kan vara vänner, så det kanske är ngt sånt?
    i vanliga fall säger man väl bara "min kompis", alternativt "min kompis Micke/Anna". tror inte jag hört killkompis/tjejkompis på ganska många år, men det är klart, jag och mina vänner är ju inte killar och tjejer längre utan snäppet äldre så det är kanske det det beror på.

  • Lilia
    Äldre 11 Apr 06:37
    #4

    Så gör aldrig jag och då är hälften av mina kompisar killar. Pratar jag med någon jag känner brukar jag dock säga "Den filmen såg jag med Lisa." eller "Den filmen såg jag med Kalle."

  • Anonym (what) Trådstartaren
    Äldre 11 Apr 22:04
    #5

    Jag gör precis som ni skriver ovan när jag själv pratar - dvs "Jag såg filmen med en kompis" eller "jag såg filmen med niklas" t.ex.
    Men jag vet inte....det är väl olika det där!

    Innan så trodde jag t.ex. killar sa "jag kollade på film med en TJEJkompis" bara för att göra en svartsjuk el. likn... 

    Vad tänker ni om det ?      

  • Äldre 12 Apr 06:27
    #6

    Jag tror att det handlar om att en del är lite stolta över att ha vänner med andra könet och därför vill markera det genom att säga så. Eller så kan det vara så att de vill markera att det bara är en kompis utifall att någon sett de ihop och då tänker att tjejkompis inte kan misstolkas medan kompis kan vara en omskrivning för något annat (om man nu blivit sedd av någon annan).

  • bandic­oot
    Äldre 12 Apr 07:03
    #7

    Sluta fjanta dig med genus. Det är inget konstigt att säga tjejkompis eller killkompis. Varför man gör det? Jo, för att markera att det är en kompis och inte en pojkvän eller flickvän. De flesta umgås homosocialt, dvs man umgås främst med det egna könet, och när man umgås med någon av motsatt kön markerar man att det inte är av romantiskt intresse genom att benämna det som tjejkompis eller killkompis.


    Do you ever feel a strange sadness as dusk falls?
  • Anonym (what) Trådstartaren
    Äldre 12 Apr 11:45
    #8
    bandicoot skrev 2013-04-12 07:03:33 följande:
    Sluta fjanta dig med genus. Det är inget konstigt att säga tjejkompis eller killkompis. Varför man gör det? Jo, för att markera att det är en kompis och inte en pojkvän eller flickvän. De flesta umgås homosocialt, dvs man umgås främst med det egna könet, och när man umgås med någon av motsatt kön markerar man att det inte är av romantiskt intresse genom att benämna det som tjejkompis eller killkompis.

    Haha öhm ... Genus verkar vara något som har stigit DIG mer åt huvudet än mig, eftersom du genast kopplar en random fråga till det. 

    Tycker det är kul hur du bevisar att bara för något är självklart för dig, så är det även det för alla andra. Tungan ute
    Intelligent. 

    Ett tips: gå och avreagera dig innan du ens besvarar inlägg, dryga kommentarer är så onödiga.       
  • bandic­oot
    Äldre 13 Apr 05:57
    #9
    Anonym (what) skrev 2013-04-12 11:45:17 följande:

    Haha öhm ... Genus verkar vara något som har stigit DIG mer åt huvudet än mig, eftersom du genast kopplar en random fråga till det. 

    Tycker det är kul hur du bevisar att bara för något är självklart för dig, så är det även det för alla andra. Tungan ute
    Intelligent. 

    Ett tips: gå och avreagera dig innan du ens besvarar inlägg, dryga kommentarer är så onödiga.       
    Ett tips till dig: tänk innan du kommer med frågor.
  • bandic­oot
    Äldre 13 Apr 05:58
    #10
    Anonym (what) skrev 2013-04-11 22:04:55 följande:
    Innan så trodde jag t.ex. killar sa "jag kollade på film med en TJEJkompis" bara för att göra en svartsjuk el. likn... 

    Vad tänker ni om det ?      
    Töntigt.
Svar på tråden Varför "tjejkompis"/"Killkompis" ?