• Politisktinkorrekt

Födoämnesallergi?

Hej på er! Har en fyraåring som har magproblem och nu funderar jag på om det är frågan om allergi och i så fall mot vad? Han växlar mellan att vara förstoppad och ha diarré. Magen är ofta uppblåst och han har ont i magen emellanåt. Han är dålig på att äta, petar mest i maten. Jag tycker också att han ofta är trött. Han har även väldigt torr hud och har eksem som blossar upp då och då. Någon som känner igen symtomen?
    Vi ska till läkaren nästa vecka men jag vill ha lite "kött på benen" innan...

• Svar på tråden Födoämnesallergi?
  • goofy

Låter som att det skulle kunna vara glutenintolerans! Hade liknande symtom när jag fick min diagnos.

• Mandelskorpan
    seandra82 skrev 2013-04-11 07:15:22 följande:
    kanske beställa tid på bvc istället för att ge diagnos här. 

Dom ska ju till läkare nästa vecka står det i TS.

Be att få ta avföringsprov på inflammationsmarkörer. Barnet kan ha inflammation i mage/tarm kanalen pga något det inte tål i maten. Provet är då lätt förhöjt. Ett annat prov är eosinofila granulocyter i blodet. Plättenkelt blodprov/stick i fingret. Är dessa förhöjda är det ett tecken på immunologisk aktivitet, såsom allergi, i kroppen. Den som har eosinofil inflammation i mage/tarm får ofta smärta i samband med måltid samt diarre. Visar proverna inget kan ni i alla fall utesluta det...
  • Politisktinkorrekt

Tack för svar! Känner att jag vill ha lite förslag på allergier och dyl för hamnar man hos "fel" läkare på min VC så måste man strida för sin sak. Vissa vill gärna avfärda det man säger så man måste verkligen stå på sig.

• marienna

Min son har mjölkprotein allergi och vägrade äta vanlig mat nästan innan det konstaterades just för att han satte samman matätande med det det magonda. Mkt diarré men ibland förstoppning.

Svar på tråden Födoämnesallergi?