• jodå

Sova hela natten, somna om - 4 mån

skogsvitter skrev 2013-04-14 22:20:19 följande:
    Pinsamt okunnigt påstående, idag vet vi ju att detta inte alls är sant. Andra länder rekommenderar att man inte försöker ta bort några nattmål förrän bebisen blivit 9 månader tex. Och alla med lite sunt förnuft vet idag att bebisar i allra högsta grad kan behöva äta på natten långt efter 4-6 mån, det är bara en myt att det skulle finnas någon sådan typ av "regel".
    Jag skulle säga att jag är en person med ganska mycket sunt förnuft...och ändå "vet" jag faktiskt inte att det är som du skriver. Men jag ska naturligtvis genast sätta mig och läsa på.
  • jodå
    Pinsamt okunnigt påstående, idag vet vi ju att detta inte alls är sant. Andra länder rekommenderar att man inte försöker ta bort några nattmål förrän bebisen blivit 9 månader tex. Och alla med lite sunt förnuft vet idag att bebisar i allra högsta grad kan behöva äta på natten långt efter 4-6 mån, det är bara en myt att det skulle finnas någon sådan typ av "regel".
    Du menar alltså att det är fel att inte låta en 7-månaders bebis dricka t.ex. välling på natten? Eller missförstår jag dig? Är också lite nyfiken på vad som ska hända med dessa barn som inte får äta på natten. Psykiskt trauma eller blir de undernärda?
  • jodå

Här står det t.ex. om att ge trygghet till barnet på natten utan amning. Men ni menar alltså att de är fel ute?

www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Mat-och-naring/Amning/

Jag kommer nog som planerat låta pappan ta över nattröstande runt 6 månader (naturligtvis under förutsättning att bebisen mår bra och går upp i vikt som han ska.) om jag inte får fakta som talar för att det skulle vara skadligt att ta bort nattmålen vid den åldern.

• jodå
    cloudberry79 skrev 2013-04-14 23:37:42 följande:
    Om man absolut inte längre VILL amma så kan man ju dra ner, men det står också där att man som ammande mamma sover bättre på nätterna än de som flaskmatar pga hormoner och personligen upplever jag att det absolut är så. Jag gör inget som gör min bebis ledsen och skulle inte utsätta henne för några konstiga metoder av egoistiska skäl. Barnet mår bäst av att få sina behov uppfyllda.
    Så du tycker alltså att det är en "konstig metod" att låta pappan ta hand om bebisen några nätter för att vänja av med nattamning? Intressant.
    Och vad menas med att uppfylla barnets behov? Jag tror att man kan uppfylla närhetsbehovet på dagtid om man som förälder inte mår bra av att ha barnet hos sig på natten.
    På samma sätt som det är trist med folk som har en massa åsikter om de föräldra som samsover så är det tråkigt med det omvända. jag har personligen testat att både samsova och sova själv. Om mina barn har drömt eller verkar extra närhetstörstande samsover jag alltid...annars väljer jag att sova ensam. Kanske också ska tillägga att jag helammar men ändå blir ett vrak av störda nätter.

Mitt råd till dig TS: Om du sover bra med bebisen hos dig så är det säkert det allra enklaste. Om du inte vill samsova tycker jag absolut att du ska försöka få längre intervall mellan målen nattetid. Lättast då är säkert att pappan tar varannan vakenperiod. Sitt ev. lite längre när du matar så att du är helt säker på att han blir riktigt mätt. Han kommer säkert protestera i början när han inte får äta så fort han vaknar, men om du vet att han har ätit ordentligt på dagen och någon/några timmar tidigare samt att pappan ger ordentligt med närhet på sina nattpass så finns det ingen orsak att fortsätta som ni gör nu om du inte orkar!

• jodå
    cloudberry79 skrev 2013-04-15 10:31:38 följande:
    Du kallar det protestera - jag säger att man tar bort barnets trygghet. Visst, vill du inte amma, så sluta, men låt det ta den tid det tar. Jag skulle aldrig göra något så vansinnigt som lämna barnet på natten om hen behöver mig, tex för amningen. Jag sover själv, men har dottern i samma rum i sidovagn. Vill hon sova hos mig får hon, annars ligger hon själv. Men, jag skulle aldrig någonsin i livet lämna henne ensam på natten när hon vill ha mig. Protestera, tsss. Du låter som Anna Wahlberg eller vad hon nu heter, hon säger också att barnet "protesterar" när det gråter för att det saknar mamma...
    ...och du kör en ganska ful retorik när du jämför mig med A.W. och pratar om att lämna ensam. Läs det jag skriver igen, och försök klara av diskussionen med vettiga argument istället.
  • jodå
    skogsvitter skrev 2013-04-15 15:38:09 följande:
    Vad gör du/ni då om bebisen skriker fullkomligt hysteriskt i flera timmar/hela natten eller tills bebisen faktiskt får amma? Amning är inte bara mat och det vet också alla. Sen tycker jag inte alls du verkar ha så särskilt mycket sunt förnuft enligt dina inlägg här... fattar man inte detta så saknas något grundläggande enligt mig.
    ? Eh...ja...då skulle jag naturligtvis utgå ifrån att barnet inte mår bra och amma det? Jag har aldrig varit med om den situationen (och skulle aldrig låta det gå så långt) utan pappan har hittills kunnat trösta de gånger det inte handlar om hunger utan om närhetsbehov. Era barns pappor måste ju vara fullkomligt inkompetenta som fäder eftersom ni inte litar på deras förmåga att uppfylla barnens behov av närhet ö.h.t.
    Jag har verkligen svårt att sätta mig in i hur ni (halvfanatiker?) tänker. Jag sätter alltid mina barns välmående i första rummet och försöker gå in i varje ny situation med någorlunda öppet sinne. jag försöker att låta bli att göra saker av princip och för att det måste vara på ett visst sätt om detta är något som får någon i familjen att må dåligt. Om du sedan tycker att jag saknar sunt förnuft och "något grundläggande" så kunde jag fakiskt inte bry mig mindre.
  • jodå
    skogsvitter skrev 2013-04-15 15:40:40 följande:
    Ja det är givetvis en väldigt märklig metod att öht tro att man behöver vänja av med nattamning, i synnerhet att man måste göra det med hjälp av tvång.
    Ja väldigt märkligt. Alla barn och alla föräldrar är naturligtvis precis som du och ditt/dina barn!...dumt av mig.
  • jodå
    skogsvitter skrev 2013-04-15 15:39:08 följande:
    Samt att förstå skillnaden mellan välling och amning (nu handlar detta om amning, inte om välling).
    Så diskussionen handlar enbart om amning? Inte om barn som äter ersättning och inte om barn som redan slutat amma innan 9 månaders ålder? Jag förstår mindre och mindre...men det är antagligen för att jag saknar något grundläggande.
  • jodå

Jag pratar om detta inlägget där du börjar skriva om betydligt äldre barn än 4-månaders:

• jodå
    skogsvitter skrev 2013-04-15 18:01:31 följande:
    Halvfanatiker? För att man påstår att bebisar faktiskt oftast behöver amma även fast de är fyra månader? Jösses... jag vet inte vad som är ditt problem, men det har då inte med mig att göra i varje fall.

Pappor kan inte amma. Bara en liten påminnelse...
    Ok, men då vet jag inte riktigt varför du blir så upprörd och kallar mig oförnuftig p.g.a. mina inlägg i tråden!? Jag kan inte påminna mig om att jag har skrivit att man bör avvänja 4-månaders bebisar?...det närmaste i den vägen är väl att jag tycker att TS kan glesa ut mellan målen nattetid om hon känner att hon inte orkar.

Det finns andra sätt att ge närhet på än att amma.
  • jodå
    skogsvitter skrev 2013-04-15 18:06:51 följande:
    Som var ett exempel att bebisar givetvis kan vara hungriga på natten även om de råkat passera 4 eller 6 mån, eftersom det inte finns några som helst vetenskapliga belägg någonstans för att det ens existerar en sådan gräns. Det finns en uppsjö exempel på hungriga bebisar som är äldre, om man börjar söka i trådar.
    Jag tror dig. Det finns nog även en uppsjö av hungriga nattätande vuxna också om du börjar leta. Skillanden mellan dig och mig är väl att jag tror att det, i de allra flesta fall, är psykologiskt och går att bryta. Naturligtvis när bebisarna har blivit större och magsäcken rymmer mer, och under förutsättning att de äter ordentligt dagtid.
  • jodå
    skogsvitter skrev 2013-04-15 18:33:34 följande:
    Med tanke på att spädbarn är behovsstyrda och vi vuxna är till största del styrs av vanor så blir det ganska fel att jämföra bebisar med vuxna.. spädbarn i den här åldern kan inte utveckla vanor.

Dessutom växer deras hjärnor enormt under det första året vilket innebär att de är i betydligt större behov av kontinuerlig föda (helt oberoende av magsäck) än vad vi vuxna är just för ffa hjärnans (men också övriga organs) tillväxt.

Med tanke på dina åsikter och hur du skriver är det inte alls långsökt att du fått detta från AW, för det är ytterst få utöver henne som på riktigt menar att alla spädbarn ska kunna klara sig utan nattmat (och detta ska annars vänjas av med tvång, oavsett hur mycket de skriker av hunger).
    Är du på riktigt? Jag måste verkligen anstränga mig för att inte sänka mig till samma diskussionsnivå. Nej, jag har inte fått mina åsikter från A.W. Jag har f.ö. aldrig läst en rad av henne utan håller mig mestadels till informationen som finns hos ex. bvc och 1177 mfl. När det gäller uppfostran läser jag mest Jesper Juul.
    Du läser alltså på fullaste allvar in i mina svar att jag är en galen människa som tycker att spädbarn ska ligga och skrika sig hysteriska av hunger?...ja...vad ska jag säga.
    F.ö. är det ju ganska fånigt att säga att inte bebisar till viss del styrs av vanor. Eller vilken ålder pratar vi om nu?...8-veckors?...då håller jag helt med om att deras behov ska styra alla dygnets timmar. 4-månaders tror jag däremot att man till viss del kan börja styra.
  • jodå
    skogsvitter skrev 2013-04-15 20:00:38 följande:
    Det var inte jag som skrev om AW, jag bara konstaterade att jag inte heller tycker att det är särskilt långsökt.

En 4-månaders har med nöd och näppe hunnit utveckla en tydlig dygnsrytm och man kan oftast börja införa lite mer fasta rutiner om man vill, med andra ord betyder det att man kan börja lägga grunden för att de så småningom ska kunna utveckla goda vanor. Men än så länge finns där inga vanor! Sen får du tro precis vad du vill.

Varför är det ok att säga att en 8-veckors men en på 4 månader har tydligen passerat någon magisk gräns enligt den? Den magiska gränsen existerar inte. Som sagt...
    Jag ska väl ändå inte behöva fettexta och stryka under alla "kan", "ev." och "till viss del" som jag skriver för att det ska gå fram? Jag gör ett försök i alla fall.  "8-veckors?...då håller jag helt med om att deras behov ska styra alla dygnets timmar. 4-månaders tror jag däremot att man till viss del kan börja styra. För att förtydliga: jag tror inte att det finns en magisk gräns vid 4 månaders ålder, utan tog dessa åldrar som exempel eftersom det är ganska stor skillnad på en 8 veckors och en 4-månaders.
    Jag tror inte att vi kommer så mycket längre, så nu orkar jag faktiskt inte riktigt med den här diskussionen mer.
Svar på tråden Sova hela natten, somna om - 4 mån