• Anonym (Arbetslös)

Kan man slippa kravet på att söka jobb i hela Sverige?

Jag är arbetslös sedan ett par år och AF hänvisar mig att söka jobb precis överallt i landet. Jag kan inte jobba i andra ständer, eftersom jag är beroende av mitt kontaktnät här i staden. Kan man slippa det där kravet på att söka i hela landet? Är det någon här som gjort det?

• Svar på tråden Kan man slippa kravet på att söka jobb i hela Sverige?
  • Annsofie82

Jag slapp söka i hela landet. Hänvisade till barnen som bor hos mig varannan vecka.

Min nuvarande sambo slapp inte. Och han sökte i hela landet. Med tvivelaktiga ansökningar..om du förstår vad jag menar.

• Anonym (Arbetslös)
    Annsofie82 skrev 2013-04-11 08:38:45 följande:
    Jag slapp söka i hela landet. Hänvisade till barnen som bor hos mig varannan vecka.
    Min nuvarande sambo slapp inte. Och han sökte i hela landet. Med tvivelaktiga ansökningar..om du förstår vad jag menar.

Haha, jo det är så jag har löst det hittills. Tungan ute Men det skulle ju vara skönt att slippa få de där hänvisningarna alls.

Jag lever ensam med barn och har ett meddelsvårt funktionshinder. Utan min mamma och barnets far på nära håll skulle jag inte klara mig.  
  • Annsofie82

Jag va förvisso bara arbetslös ett par månader så vet ju inte om det fungerat en längre period. Kan du inte hänvisa till funktionshindret?

• Anonym (Arbetslös)
    jashrinah skrev 2013-04-11 09:03:21 följande:
    jag slapp inte , trots graviditet och sambo i denna staden. 

"Hände" det något för att du alls frågade? Det är det som jag är lite rädd för, att de ska tycka att jag inte anstränger mig tillräckligt om jag frågar / se mig som lat eller så.
  • Waldo

Varför ens göra det till ett problem?

Om du blir tvingad av AF att söka ett speciellt jobb, så sök jobbet.
    Skicka dit ditt CV, så har du uppfyllt dina krav för att få a-kassa

Det är knappast troligt att du blir kallad till intervju om du inte lagt ner något engagemang på ansökan
    Och blir du kallad till intervju, så åker du dit och gör ett oengagerat intryck

• MikNis

Hur sköter du ditt jobbsökande?
    Söker du bara jobb som finns på arbetsförmedlingen?

Har du fått hjälp i relation till ditt funktionshinder.

Och vore jag dig skulle jag lagt all fokus på att söka jobb inom pendelavstånd.

Att söka inom hela sverige tvilar jag på tas seriöst av arbetsgivaren,  såvida det inte är ett yrke där det råder brist på arbetskraft. 

• Anonym

Du är inte tvungen till att söka något jobb alls - men då ska du inte heller ha någon ersättning.
    För att få a-kassa krävs att man står till arbetsmarknadens förfogande och då tillkommer kravet att söka jobb i hela landet. Passar det inte dig så försörj dig på annat sätt än via a-kassan - precis så enkelt är det. 

• Anonym (Arbetslös)
    Waldo skrev 2013-04-11 16:57:29 följande:

Det är knappast troligt att du blir kallad till intervju om du inte lagt ner något engagemang på ansökan

Jag vet inte om jag "gör det till ett problem". Jag blev anvisad ett jobb långt bort idag så jag tänkte att jag skulle fråga.
  • Anonym (Arbetslös)
    MikNis skrev 2013-04-11 17:00:28 följande:
    Hur sköter du ditt jobbsökande?
    Söker du bara jobb som finns på arbetsförmedlingen?

Har du fått hjälp i relation till ditt funktionshinder.

Och vore jag dig skulle jag lagt all fokus på att söka jobb inom pendelavstånd.

Att söka inom hela sverige tvilar jag på tas seriöst av arbetsgivaren,  såvida det inte är ett yrke där det råder brist på arbetskraft. 

Jag sköter mig så bra jag kan. Jag söker lite blandat, jobb som finns och sådana som kanske finns. . . Jag har inte fått direkt hjälp i relation till funktionshindret, men de har talat om att jag ska få det. Den här gången har jag bara varit arbetslös sedan 1 mars, men innan det hade jag bara ett projekt med arbetslöshet innan.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym skrev 2013-04-11 18:05:17 följande:
    Du är inte tvungen till att söka något jobb alls - men då ska du inte heller ha någon ersättning.
    För att få a-kassa krävs att man står till arbetsmarknadens förfogande och då tillkommer kravet att söka jobb i hela landet. Passar det inte dig så försörj dig på annat sätt än via a-kassan - precis så enkelt är det. 

Läs på innan du uttalar dig. Det finns ju de i tråden som sluppit kvaret, alltså är det inte så enkelt!
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-04-11 18:05:17 följande:
    Men ta och gnäll i någon annan tråd.

Jag behövde inte söka i hela landet men då hade jag barnen varannan vecka.
    Enda sättet för dig att få svar lär vara att prata med dem, de lär ju göra en individuell prövning.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • MikNis
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-04-11 19:03:28 följande:

Jag sköter mig så bra jag kan. Jag söker lite blandat, jobb som finns och sådana som kanske finns. . . Jag har inte fått direkt hjälp i relation till funktionshindret, men de har talat om att jag ska få det. Den här gången har jag bara varit arbetslös sedan 1 mars, men innan det hade jag bara ett projekt med arbetslöshet innan.
    Du ska visa att du är aktivt arbetssökande och visa ditt jobb sökande ger någon form av resultat såsom att du får komma på intervju.

Att gnälla över att man blir anvisad jobb långt bort är inget man ska göra,  det för inget bra med sig.  
  • Anonym
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-04-11 19:04:24 följande:

Läs på innan du uttalar dig. Det finns ju de i tråden som sluppit kvaret, alltså är det inte så enkelt!

Jag är nog med säkerhet mer påläst än dig.
    Under en period kan diverse orsaker ge skäl till begränsat sökområde för arbete - men det gäller inte hur länge som helst. Läs på själv litegrann kanske? Finns en hel del att läsa på:
    www.ams.se  
  • Anonym (Arbetslös)
    MikNis skrev 2013-04-11 19:16:46 följande:
    Du ska visa att du är aktivt arbetssökande och visa ditt jobb sökande ger någon form av resultat såsom att du får komma på intervju.

Att gnälla över att man blir anvisad jobb långt bort är inget man ska göra,  det för inget bra med sig.  

Jaja, jag skriver väl en dålig ansökan, helt enkelt. Jag är aktivt sökande och redovisar sökta jobb som alla andra. Jag har inte hunnit komma på intervjuer, men hoppas så klart på de jobb jag sökt nu.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym skrev 2013-04-11 19:46:31 följande:

Jag är nog med säkerhet mer påläst än dig.
    Under en period kan diverse orsaker ge skäl till begränsat sökområde för arbete - men det gäller inte hur länge som helst. Läs på själv litegrann kanske? Finns en hel del att läsa på:
    www.ams.se  

Ja men då så. Då var det alltså fel att skriva "så enkelt är det".
  • Anonym

Äsch, spela med bara! Det gör jag!
    Jag pluggar deltid och är egenföretagare och författare - inte f-n hinner jag med varken att söka eller ha ett jobb långt bort! Just det, ensamstående med fem barn är jag också.

Sist blev jag anvisad deltidsjobb 7 mil från mig. Inte så långt kanske, men verkligen inget jag har lust eller råd med.. Bara bensinen skulle äta upp lönen och när skulle jag träffa mina barn?
    Så som sagt, spela med, jag skriver en och annan usel ansökan och finner jag ett jobb jag vill ha så arbetar jag på att få det - det brukar funka!

• sextiotalist
    Waldo skrev 2013-04-11 16:57:29 följande:

Jag undrar också, jag sökte aktivt i nästan hela landet och var beredd på att flytta, jag fick vid varje arbetsintervju väldgt redogöra att jag verkligen var beredd på att flytta.

Om man inte har en väldigt unik egenskap, så krävs det rätt mycket att man visar som sökande att man är villig att flytta. 
Svar på tråden Kan man slippa kravet på att söka jobb i hela Sverige?