• Anonym (ryck)

Någon som fått ryckningar i musklerna pga spända muskler?

Har varit väldigt spänd ett tag och nu börjat få massa ryckningar i musklerna. Nu gör det till och med ont i en av musklerna som det har ryckt i i några veckor ungefär som att själva ryckningarna gör att det började göra ont... kan man få såhär pga spända muskler och ni som isåfall haft så har det gått över sen?

Mått väldigt dåligt psykiskt ska väl tilläggas... därför la jag den i känsliga rummet...

• Svar på tråden Någon som fått ryckningar i musklerna pga spända muskler?
  • Anonym (ja)

Jag får problem med spända muskler och ryckningar när jag är stressad/har ångest. När det är riktigt illa kan jag sitta och skaka i hela kroppen som om jag vore genomfrusen. När jag använde p-piller och hade fobi för att få blodpropp satte sig spänningarna i vadmuskeln och jag fick riktigt ont. Nu mår jag mycket bättre, men det som hjälpte då var att ligga på spikmatta och ta djupa andetag och att träna på gym. När jag har använt musklerna på riktigt är det lättare att slappna av.

• Fia 28

Rekommenderar magnesium. Magnesium är bra för spända muskler och stress gör att du använder upp kroppens magnesium.

• Anonym (ryck)
    Fia 28 skrev 2013-04-11 12:39:21 följande:
    Rekommenderar magnesium. Magnesium är bra för spända muskler och stress gör att du använder upp kroppens magnesium.
    Fia 28 skrev 2013-04-11 12:39:21 följande:

Tack för era svar! Första anonym, så det försvinner när du har det lugnt i kring dig? Så du hade som ryckningar och sen fick du ont?

Fia - jag tar magnesium av just den anledningen varje dag...
  • Anonym (ja)
    Anonym (ryck) skrev 2013-04-11 12:42:22 följande:

Tack för era svar! Första anonym, så det försvinner när du har det lugnt i kring dig? Så du hade som ryckningar och sen fick du ont?

Ja, när jag mår bra psykiskt försvinner problemen. Jag blir så spänd att jag får ont. Under "attackerna" är det bäst att hålla sig varm och slappna av så mycket som möjligt. I förebyggande syfte är träning bra. Jag springer och lyfter lite vikter. En annan positiv sak med träningen är att jag förstår min kropp bättre. Jag vet hur det känns när olika muskler arbetar och får därför inte panik när de känns spända. 
  • Fia 28
    Anonym (ryck) skrev 2013-04-11 12:42:22 följande:

Kanske du behöver ta mera än vad du redan tar, gärna i kombination med kalcium ifall du äter lite mjölkprodukter.
  • Anonym (ryck)
    Fia 28 skrev 2013-04-11 13:58:05 följande:
    Kanske du behöver ta mera än vad du redan tar, gärna i kombination med kalcium ifall du äter lite mjölkprodukter.
    Fia 28 skrev 2013-04-11 13:58:05 följande:
    Ok ska testa!

Svar på tråden Någon som fått ryckningar i musklerna pga spända muskler?