Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

ris och pasta!!!

Håller med övriga, låter inte som att han är redo för mat om det går så dåligt att ge ris... är de mogna för fast föda så ska de inte behöva släta, rinniga puréer. Sådana utvecklas ju förr i tiden när man fick för sig att introducera fast föda till mycket små bebisar, långt innan de egentligen var mogna för annat än bröstmjölken. Och då ger man ju kanske inte direkt ris till så små bebisar i första hand utan mjukare och mer lättsmälta/lättmosade livsmedel...

• skogsvitter
    mikroE skrev 2013-04-12 10:57:31 följande:
    Betedde sig som han skulle kräkas eller kräktes? Om ett barn bara kväljer lite är det ingen fara, det är för att de har känsligare svalg än en vuxen. De bryr sig oftast inte om det och tycker inte det är obehagligt så det är ingen anledning att inte ge mat med bitar i. De lär sig rätt snabbt hantera maten om man bara har is i magen. Sedan bör man se detta som positivt, det visar att ditt barn har ett eget skyddssystem så han inte sväljer ned för mycket och inget farligt eller dåligt eller en orsak att enbart ge mycket slät pure.
  • skogsvitter
    Jenny 993 skrev 2013-04-16 08:06:40 följande:
    förstoppningen berrode på ersättningen... å inte på den fasta födan enlligt barnakuten å de tyckte jag skulle fortsätta med den mat han får men att jag ger mat som gör magen mer lös.... å maten han får e gjord i samråd med bvc..... å dessutom handlade tråden om hur man får ris eller pasta att bli som pure å inget annat
    De kunde liksom inte föreslå mjölkfri ersättning eller ersättning för känsliga magar i första hand..? Herregud man blir mörkrädd av inkompetensen inom vården. Och att föräldrar litar blint på heltossiga råd är ett mysterium, men tyvärr har jag ju gjort samma feta misstag själv, jag bara önskar att fler kunde lyssna så det slapp vara så många som gjorde samma misstag så här många år senare. Jag fattar inte att vi inte kommit längre...
Svar på tråden ris och pasta!!!