Inlägg från: ascorbinsyra |Visa alla inlägg
  • ascorbinsyra

Långvarig diarre hos min 16 månaders!! Hjälp!

Men snälla någon nu blir jag orolig, desperat och trött på det här!
    Det har gått en hel vecka snart. Han är pigg, dricker någolunda, kissar mindre än vanligt med ändock, och äter ingenting. Han är nu tunn som ett streck och vårdgivningen säger att det inte är akut så länge han dricker och kissar. Men det börjar bli tröttsamt och det tär på mitt mammahjärta! Bör dock tillägga att detta utlöstes av att hela familjen blev magsjuk. 

Kan ni mammor därute ge mig tips eller dela med er av erfarenheter av långvarig diarre efter magsjuka hos småbarn?
    Har nu provat mjölkfritt i tre dagar med det hjälper inte......
    Då säger de att jag ska ge honom allt som går att dricka så han dricker:
    Nyponsoppa(blåbär går inte)
    Svartvinbärssaft (har vätskeersättning i den ibland)
    Piggelin
    Laktosfri mjölk
    Soygurt med vaniljsmak

Men hur länge ska det hålla på? 
    Vad gör jag för fel?

• Svar på tråden Långvarig diarre hos min 16 månaders!! Hjälp!
  • ascorbinsyra

Ja de tyckte inte att det var allvarligt....tyvärr, jag känner att hur länge ska detta pågå igentligen? Serverar ris, makaroner och kokt potatis med antingen kokt kyckling eller kokt fisk, Han äter typ några "smulor" sedan är det tvärstopp. Ger honom mariekex, majskrokar, riskakor med mjölkfritt smör och vitt bröd. Det går trögt. *suckar djupt* detta är såå jobbigt att de inte vill titta på honom, för enl. sjukvården är jag pigg och dricker samt kissar, bara att vänta ut tycker de, "ge honom det han vill ha" känns inte som någon hjälp tycker jag.

• ascorbinsyra
    pigglet skrev 2013-04-11 21:24:37 följande:
    Våra har kunnat ha magsjuka i upp till 2 veckor. Superjobbigt. Och frustrerande när man liksom ser hur de tynar bort. Vi har inte heller varit välkomna till någon läkare så länge barnet kissat och varit kontaktbart. Och rent krasst - de kan inte göra något. Även när vi varit inlagda med dropp så kan de inte göra annat än vätska upp barnet, sedan får man åka hem och fortsätta kräkas.

Stoppande: majs- och morotspuré. Majsvälling. Grön banan. Rivet grönt äpple. Och så det du redan ger. Dessutom ska man ge ordentligt med smör, fettbrist kan förvärra diarrén.

Söta drycker förvärrar diarrén, barnet behöver socker men inte allt för mycket. Så kanske varva med lite vatten också, om det blir mycket nyponsoppa och piggelin. Absolut inget light, sötningsmedel förvärrar diarrén.

Så kan man ge sempers magdroppar eller hälsofil/proviva för att tillföra de goda bakterierna igen. 

Hoppas han piggar på sig snart!     
    Alexi skrev 2013-04-11 21:26:59 följande:
    Vår son hade diarre i flera månader när han var drygt ett år, barnläkarmottagningen konstaterade till slut rotavirus och även ett annat magsjukevirus. Han var inte jättesjuk men gnällig, hängig och som sagt, många blöjbyten per dag, supersegt. Vi slutade med mjölkprodukter helt den perioden bland annat pga detta.
    Aileen Allannah skrev 2013-04-11 21:27:55 följande:
    Sempers magdroppar är det som fungerar för vår unge när han blir sådär. Det är inte ovanligt att det tar lång tid innan magen blir normal igen efter en magsjuka, ös på med bra bakterier, proviva och magdroppar, sjukvården kan faktiskt inte göra något annat heller.
    anonimus skrev 2013-04-11 21:31:36 följande:
    Hej,

när min son var 15 månader åkte vi till Thailand, han blev sjuk på planet med feber och utslag (ingen magsjuka som i ditt fall) och vägrade att äta. Hade med oss välling och gröt hemifrån som han tyckte väldigt mycket om men inte ens det ville han äta. Försökte med ris dagligen för även det tyckte han om, men nej.
    det enda han åt då var yoghurt, från morgon till kväll. Han drack utan problem, så jag oroade mig inte så mycket. Blev också riktigt mager (var redan mager från början), men efter 2 veckor så vände det och började äntligen äta riktig mat igen. Så man behöver inte oroa sig för mycket så länge han dricker.

Sedan blev han magsjuk eller smittad med någon bakterie i simhallen (insjuknade med kräkningar och diarré på vägen hem från simhallen och ingen annan blev sjuk). Hade diarré i nästan 2 månader, annars opåverkad. Försökt med allt möjligt, ta bort mjölk, blåbärssaft, ... men inget fungerade.
    Efter drygt 1 månad började jag utesluta helt och hållet alla mjölkprodukter, ingen vanlig mjölk, smör, grädde, crème fraiche, .... verkligen allt laktosfri och då började det att vända. Efter totalt 2 månader hade han igen vanlig avföring, men kunde ett bra tag efter inte dricka vanligt mjölk för då blev han igen dålig i magen.

Hoppas detta kan hjälpa dig med dina funderingar.
    Lycka till!     
    Tack för alla fina tips ni delar med er av! Mycket nytt jag lärt mig och som jag ska testa....låter jätte jobbigt med så långvariga magsjukor som 2 veckor-2 mån....hoppas att det inte blir så, men om det skulle bli så så vet jag nu att det inte är så ovanligt. Rotavirus kan det vara, man vet aldrig. Imorgon ska jag testa grön banan för det har vi hemma i fruktskålen, sedan ska jag köpa magdroppar ;) och så klart utesluta mjölkprodukter och tänka på att inte ge för mkt socker. 

Svar på tråden Långvarig diarre hos min 16 månaders!! Hjälp!