• anonimus

Långvarig diarre hos min 16 månaders!! Hjälp!

Hej,

när min son var 15 månader åkte vi till Thailand, han blev sjuk på planet med feber och utslag (ingen magsjuka som i ditt fall) och vägrade att äta. Hade med oss välling och gröt hemifrån som han tyckte väldigt mycket om men inte ens det ville han äta. Försökte med ris dagligen för även det tyckte han om, men nej.
    det enda han åt då var yoghurt, från morgon till kväll. Han drack utan problem, så jag oroade mig inte så mycket. Blev också riktigt mager (var redan mager från början), men efter 2 veckor så vände det och började äntligen äta riktig mat igen. Så man behöver inte oroa sig för mycket så länge han dricker.

Sedan blev han magsjuk eller smittad med någon bakterie i simhallen (insjuknade med kräkningar och diarré på vägen hem från simhallen och ingen annan blev sjuk). Hade diarré i nästan 2 månader, annars opåverkad. Försökt med allt möjligt, ta bort mjölk, blåbärssaft, ... men inget fungerade.
    Efter drygt 1 månad började jag utesluta helt och hållet alla mjölkprodukter, ingen vanlig mjölk, smör, grädde, crème fraiche, .... verkligen allt laktosfri och då började det att vända. Efter totalt 2 månader hade han igen vanlig avföring, men kunde ett bra tag efter inte dricka vanligt mjölk för då blev han igen dålig i magen.

Hoppas detta kan hjälpa dig med dina funderingar.
    Lycka till!     

Svar på tråden Långvarig diarre hos min 16 månaders!! Hjälp!