• MKnutberg

Hjälp! Har min son blivit felaktigt ADHD-diagnosticerad?

Hjälp! 

Min son är nio år gammal och har alltid varit hyperaktiv, haft koncentrationssvårigheter etc.  Han blev för två år sedan diagnosticerad med ADHD. Nu när han blivit lite äldre så verkar det som om hans "svårigheter" har "växt bort" mer och mer, och jag börjar misstänka att hans diagnos är felaktig och att han inte alls har ADHD. 

Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Har era barn blivit "friska"/feldiagnosticerade? Vad hände?

Vill inte börja bråka med läkarna förrän jag blir ännu mer säker.... Vet inte vad jag ska göra nu..........  

• Svar på tråden Hjälp! Har min son blivit felaktigt ADHD-diagnosticerad?
  • Hannah76

Vad får han för stöd och hjälp?
    Varför skulle du bråka med läkare? 

• MKnutberg

Han äter medicin, men det känns som om han kanske inte behöver göra det längre... Jag vet inte.... Har du erfarenhet av detta Hannah76?

Är det möjligt att feldiagnosticera ADHD till barn? Kan det vara så att han bara varit "vild" tidigare?? 

• Madeleine de Scudéry
    MKnutberg skrev 2013-04-11 15:40:03 följande:
    Han äter medicin, men det känns som om han kanske inte behöver göra det längre... Jag vet inte.... Har du erfarenhet av detta Hannah76?

Är det möjligt att feldiagnosticera ADHD till barn? Kan det vara så att han bara varit "vild" tidigare?? 
    Men om han äter medicin är det väl troligast därför som han mår bättre.
  • levande charader

Hur länge har han ätit medicin? Troligtvis är det ju den som gör honom bättre och lugnare. Prata med läkaren om att ni vill prova utan medicin ett tag så får ni se hur han mår/reagerar.

• MKnutberg

Fast ibland tar han inte medicin, hans pappa är glömsk så ibland under pappa-veckorna verkar det vara sisådär med medicineringen... Nä jag tror inte det, jag tror det är för att han fått fel diagnos och nu vuxit upp lite... är det någon som har upplevt samma sak??

• view

Adhd växer inte norr i den bemärkelsen dock lär man sig att leva och kontrollera det. Vilken medicin äter ditt barn?

• levande charader

Om ni misstänker det så tycker jag ju absolut att ni ska sluta med medicinen (prata med dr först). Han ska ju inte medicineras i onödan. Har själv ett barn med adhd och det finns ingen tvekan om att det stämmer. Vad säger skolan om det hela, har du pratat med hans lärare för att se hur de upplever honom i den miljön?

• skogsvitter

Det förekommer absolut att det feldiagnostiseras, och många gånger kan man "bota" ADHD helt, det finns många olika metoder för det beroende på vad som var grundorsaken till problemen. Sensomotorisk träning är tex väldigt populärt och fungerar mot ADHD, läs lite om det om du är nyfiken. Det finns väldigt många andra orsaker till hyperaktivitet, koncentrationssvårigheter och impulsivitet och jag är fast övertygad om att långt ifrån alla med denna problematik i själva verket har den genetiska sjukdomen ADHD i bemärkelsen "obotlig".

Men experter menar att det är en stor risk att sätta diagnos på så små barn eftersom det ofta bara handlar om en omognad men att dessa barn så småningom kommer ikapp igen och alltså är helt "normala" men bara lite senare i utvecklingen på vissa områden.

www.dn.se/nyheter/varlden/manga-feldiagnostiserade-med-adhd

Svar på tråden Hjälp! Har min son blivit felaktigt ADHD-diagnosticerad?