• Anonym (Undra)

Har jag rätt att flytta?

Hej jag är ensamstående till en dotter på 2 år. Pappan lämnade mig när jag var gravid och har inte brytt sig förens nu. Jag har länge haft planer på att flytta och fick för en vecka sen napp på en lägenhet några mil härifrån. Och idag fick jag hem ett brev om umgänget att pappan vill träffa dottern nu. Jag vill för det första inte lämna dottern efter 2 år och hur blir det när jag flyttar? Vill inte höra att det bara är bra för dottern då ni inte vet allt jag har gått igenom pga pappan, bland annat hot. Mår fruktansvärt dåligt nu. Men har jag rätt att bara ta med dottern och flytta vart jag vill? Har också tänkt på att flytta närmare föräldrarna, 22 mil bort.

• Svar på tråden Har jag rätt att flytta?
  • Kjell2

Har du EV kan du flytta hur du vill så länge du fortsätter att följa eventuellt fasställt umgängesschema.

Risken du alltid tar är att han går till domstol för att få umgäge. Det skall väldigt mycket till då för att han inte ska få något umgänge över huvud taget. I början säkert lite men sen ökande om det funkar.

• Anonym (A)

Se till att spara 'kvitto' på att du sökt denna lägenhet innan du fick brevet av pappan. Då kan ingen anklaga dig för att flytta från honom. Har du haft ansvar helt själv i två år utan att han alls träffat dottern eller önskat träffa dottern så har du iallafall inte gjort moraliskt fel. 22 mil är ca tre timmar i bil på bra väg, inte oöverskådligt långt bort för helgumgänge till exempel.

Har ni gemensam vårdnad eller har du enskild vårdnad? Har han varit föräldraledig något med barnet? Har du enskild vårdnad så flyttar du vart du vill. 

Svar på tråden Har jag rätt att flytta?