Inlägg från: Hannah76 |Visa alla inlägg
  • Hannah76

Min dotter ska tydligen inte gå i F-klass

De anser inte att hon är skolmogen?
    Du ser inte det alls? 

• Hannah76

De går inte  efter skriv- och räknekunskaper när de avgör om ett barn är skolmoget eller inte.

• Hannah76
    LillaLinan80 skrev 2013-04-11 20:23:25 följande:
    I målen för F-klass behöver man inte kunna några bokstäver eller läsa eller räkna. Social mognad måste man ha och det har min dotter, det är kanske därför jag blev sååå besviken. Men tyckte även det va väldigt klumpigt att henne att framför min dotter säga att hon borde ha ett år till på dagis Lite väl sent nu? Känner att lärarens förutfattade meningar med decemberbarn spelade in. Det är faktiskt ingen som säger att någon som är född i januari automatiskt är mer mogen socialt än någon som är född i december. På dagis sa de dessutom alltid att hon var mogen socialt för sin ålder...nej fy sjutton...tur att jag vet att allt är lugnt annars hade jag ju blivit jätteorolig...

Men vad var det som de tyckte gjorde att hn inte var skolmogen?
    Vet du hur hon fungerar på dagarna i förksoleklassen?
     Är det fler än en pedagog?
  • Hannah76
    LillaLinan80 skrev 2013-04-11 20:31:10 följande:
    Hannah: Ja hon nämnde flera gånger att hon är född sent, att hon inte haft intresse för bokstäver, att hon ville leka när de hade val mellan jobb/leka. Det va anledningen...
    Ok. Menar hon då att hon inte tror att hon kommer klara av lektioner? För det är ju det som de över på nu i f-klassen.
  • Hannah76
    LillaLinan80 skrev 2013-04-11 20:36:05 följande:
    Hannah: Nej det sa hon ju inte för min flicka är ganska försiktig. Ingen som skulle springa runt och busa eller inte göra som hon blir tillsagd. Jag tror att hon kanske sa ngt som inte var så genomtänkt men synd att hon inte kunde erkänna det. Blev grymt besviken på henne iallafall...
    Ok jag tänkte om hon lekte istället för att lära sig om bokstäver och siffror tex.

I min dotters förskoleklass har de en bokstavsläxa varje vecka, har lektioner i matte och svenska. Det är ju för att de ska öva på det, men främst för att de ska öva på att ha lektioner.

Prata med någon annan pedagog, det måste ju finnas fler som är med ditt barn i skolan? 
Svar på tråden Min dotter ska tydligen inte gå i F-klass