• fiori84

Någon tandläkare el tandhygienist här? behöver hjälp!!

Det är så att min 3 åriga dotter har brun fläck på hennes framtand och hennes huggtänder har har helt försvunnit!!! dom har helt enkelt succesivt blivit mindre och mindre och nu är det bara 2 små stubbar kvar av dom! Förvånad Var hos tandläkaren med henne men det enda svar jag fick var att hon har emalj missbildning, har aldrig hört talas om detta, vad är det? vad innebär det? kommer hon att tappa och förlora alla hennes tänder? även vuxen tänderna? Jag är så rädd att hon inte klommer arr ha några tänder kvar och när hon sen får sina vuxen tänder att dom också kommer att försvinna/lossna och hon blir tandlös Rynkar på näsan. Vad kan man göra åt detta? finns det behandling? hur kan jag stärka hennes emalj? Tacksam för svar!!!

Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
  • Svar på tråden Någon tandläkare el tandhygienist här? behöver hjälp!!
  • ex ungue leonem

Du skall fråga din tandis igen..och begära svar

Vill du läsa min blogg?
  • fiori84

Det var hennes första gång hon var hos tandis så jag vet inte om det är hennes fasta tandläkare eller om hon fick träffa en i mån av tid bara, hur tar man reda på det? hur kan jag få en fast tandis till henne så att hon träffar samma tandis jämt och slipper träffa olika hela tiden

• Tonårsmamman1
    fiori84 skrev 2013-04-11 18:46:20 följande:
    Det var hennes första gång hon var hos tandis så jag vet inte om det är hennes fasta tandläkare eller om hon fick träffa en i mån av tid bara, hur tar man reda på det? hur kan jag få en fast tandis till henne så att hon träffar samma tandis jämt och slipper träffa olika hela tiden
    Gå till en privat tandläkare, de byter inte personal så ofta som Folktandvården.
  • fiori84
    Tonårsmamman1 skrev 2013-04-11 18:49:15 följande:
    Gå till en privat tandläkare, de byter inte personal så ofta som Folktandvården.
    Beskostar man det själv då? eller är det också gratis för barn?
  • Tonårsmamman1
    fiori84 skrev 2013-04-11 18:52:05 följande:
    Beskostar man det själv då? eller är det också gratis för barn?
    Vet ej. Har aldrig tänkt på det, eftersom vi alltid går till Folktandvården med våra barn.
  • fiori84

tack för hjälpen! har kollat runt nu och det verkar gratis så jag ska ta och boka en tid hos privat. Undrar om nån har samma erfarenhet av detta här som kan dela med sig av sina berättelser?  vad fick ni veta? hur gick det sen med barnens tänder?

• ex ungue leonem
    fiori84 skrev 2013-04-11 18:46:20 följande:

Börja med att kontakta tandläkaren ni var hos till att börja med.Ställ den frågan då också
    Vill du läsa min blogg?
  • lolcat

är tandläkare.

det finns inget enkelt svar på din fråga. Emaljstörningen kan bara gälla mjölktänderna, eller alla tänder och ibland har man fina mjölktänder och sen mineraliseringsstörda permantenta tänder.

Det enda du kan göra är att vara noggrann med borstningen just nu och ev kan hon behöva extra stöd hos tandvården, något som folktandvården är bra på iom att de har ofta personal som bara jobbar med barn (ffa hygienister och sköterskor som är jätteduktiga).

Du får helt enkelt vänta och se hur hennes permanenta tänder ser ut.  Är det så att dessa har mineraliseringsstörningar så är det inte säkert att de är lika grava som på mjölktänderna. Många klarar sig bra med vanlig munhygien och på vissa måste man göra kronor eller ev ta bort vissa tänder och sedan sätta dit implantat eller bro då de blir större men det är inget du kan göra något åt utan vänta och se bara.
    Då ditt barn blir äldre och kan skölja och spotta kan det vara bra att skölja med fluor ett par gånger i veckan för att stärka tänderna lite.

hör gärna av dig med frågor om du vill.

Svar på tråden Någon tandläkare el tandhygienist här? behöver hjälp!!