Betalar ni resor åt er tonåring?
Jag undrar hur ni gör med betalningen när era, fram för allt, äldre tonåringar ska resa? Själva med kompisar då tänker jag. Och vid vilken ålder får/fick de börja resa själva?
Jag undrar hur ni gör med betalningen när era, fram för allt, äldre tonåringar ska resa? Själva med kompisar då tänker jag. Och vid vilken ålder får/fick de börja resa själva?
Nix. Ang ålder, så beror det liksom på vart de ska åka.
Resa menar du utomlands då? Jag var 17 år när jag reste till Turkiet själv och jag betalade resan själv då jag jobbade på helger och efter skolan.
Ska tillägga att mina föräldrar slutade betala mina resor inom Sverige och utomlands när jag slutade åka med dom på semester!
Resa själva får de göra när de blivit myndiga och då får de även betala resorna själva. Efter 18 år reser vi på egen hand eller så får de betala om de skall med.
Om vi ska åka hela familjen så betalar vi förstås så länge som resan är vår ide, om de vill åka själva med kompisar får de betala själva med egna pengar:) Min dotter var utomlands själv (Mallorca) för första gången i augusti, då var hon nästan 18, fyllde i oktober.
Mina barn kommer jag sluta automatiskt bjuda med vid 18 år men kommer nog överraska dem ibland. Resa med kompisar får betala själva åtminstone delvis. Låter det som en vettig resa kanske jag bussar med fickpengar. Men då får de allt köpa en present med till mamsen
Är det bara några mil så är det lugnt men utomlands skulle han inte få åka.
Bjuder gärna på hans resor till tex Gröna Lund
Han blir 16 år
Jag var på språkresa när jag var 12 (men skulle fylla 13 det året) då åkte jag själv.
Sen så har jag varit på tre till språkresor. Alla själv (valt frivilligt - för man lär ju känna massor där). Jag flög hem från paris själv (tog mig även hem själv också) när jag var 13. Jag aldrig betalt en resa själv och jag reser kanske 3-4 ggr per år (utomlands då). Räknar man med sverige så reser jag väll kanske 6-7 ggr/år. Första utomlandsresan med kompisar var jag 16.
Jag klarar mig väldigt bra och jag är aldrig rädd för att åka någonstans själv. Och det tror jag beror på att jag har fått ta eget ansvar så mycket. Jag kan rutinerna utantill när jag flyger och jag har svårt att bli stressad. Allt detta på grund av att jag rest så mycket på egen hand (jag är dessutom väldigt bra på engelska).När jag var 15 tog jag mig till min värdfamilj i en förort till malaga helt på egen hand och jag kände ingen där nere i början. Jag har även varit med om att bagaget inte kommit, att flyg varit inställda eller att jag glömt något på planet
Jag tycker föräldrar ska låta sina barn få åka iväg på egen hand i tidig ålder. Man lär sig väldigt mycket. Hinner man väl med flyget - vad kan hända (ja det värsta som kan hända är väll egentligen att man får vänta på flyget eller att bagage kan gå förlorat. Det är tråkigt men det kan ju hända även om föräldrarna är med)?? Det är alltid skyltat vart man ska och det jobbar personal överallt så det är bara att fråga. Dessutom kryllar ju flygplatser man människor så att gå vilse är ingen större chans. Bara att fråga någon (:
Glömde skriva. Jag är 18 nu - fyller 19 i år.
Språkresa betalar vi
Vår äldsta dotter ska iväg i sommar till Isle of Wight. Hon blir 16 i höst.
Däremot har hon sparat ihop alla fickpengar till resan och så önskar hon sig fotokurs på resan i födelsedagspresent istället för prylar.