• cila84

När/hur lägger ni era 2-åringar och när vaknar de?

Hej! Har hittills haft en helt fantastisk blivande 2-åring när det gäller sömn. Somnat runt 19.00 och vaknat runt 07.30 men de senaste veckorna är det som att han helt ändrat det här. Vanligtvis sitter vi och myser i soffan en stund innan läggdags, dricker välling och läser bok(alltid gjort så inte brutit någon rutin eller så) och sen lagt honom i sängen, pussat, räknat fingrarna och gått ut från rummet...det har tidigare tagit honom ca.5-10 minuter att somna. Nu tar det honom dryga timmen...vaknar, går upp, tjoar och tjimmar. Han brukar nu somna 20-20.30 och han vaknar redan vid 05.00-tiden :/!!! Sonen har två syskon som aldrig ändrat sömnen så drastiskt som han. Jag hade väl kanske inte tagit det så hårt ifall att det inte vore så att han väcker vår blivande 4-åring som sen inte kan somna om och får det jobbigt på dagis pga.att hon är toktrött. Tror helt klart att vi alla skulle må bättre av att ha det som förr...tips på hur?! När lägger sig era 2-åringar(+/-)? Och när vaknar de? Har de ändrat sina sömnvanor runt den här åldern? //frustrerad mamma :)

• Svar på tråden När/hur lägger ni era 2-åringar och när vaknar de?
  • långstrump

Fösta jag tänker på är om han sover på dagen. Kanske ska man korta ner den tiden lite.

• cila84

Har pratat med de på förskolan om det och de låter honom nu bara sova i drygt 45 minuter :/ han känns däremot aldrig trött eller gnällig för att han sover lite mindre...det är nog mer vi andra som reagerar haha. Kan det vara så att ett så pass litet barn enbart behöver ca.8,5-9 timmars sömn/dygn? Tycker det låter så lite?

• Justi

min grabb va oxå sån, han sov en timme på dagen, då somnade han inte förens ca 9 på kvällen å vaknade typ 6.. nu har vi tagit bort timmen på dagen helt å nu sover han 18.30 till ca 07.30.. mycke bättre.. han blir 2,5 år i maj

• WSalma

Vår son sover ca 20:30 till 7:00 (varierar mellan 6 och 7:30) och så oftast ca två timmar på dagen.

Vi ligger med honom i sängen tills han somnar, jag brukar sjunga för honom medan min man snarare pratar om dagen som varit. Det brukar väl ta ca 30  minuter, ibland mer ibland mindre.

• cila84

Ska försöka ta bort vilan dagtid nu under helgen och se hur han reagerar på det. WSalma- han har hittills somnat själv utan problem men nu får även vi ligga med brevid eller i sängen vilket ALLTID resulterar i att man somnar själv ;)

• Natulcien
    cila84 skrev 2013-04-12 12:23:43 följande:
    Ska försöka ta bort vilan dagtid nu under helgen och se hur han reagerar på det. WSalma- han har hittills somnat själv utan problem men nu får även vi ligga med brevid eller i sängen vilket ALLTID resulterar i att man somnar själv ;)
    Det där med att somna själv går ju lite upp och ner i perioder.
    Vår son är snart 2,5 år. Upp till 1 års ålder låg vi alltid bredvid. Från 1 år kunde han plötsligt somna själv, utan att vi hade påverkat det. Sen somnade han själv i ca 10 månaders tid, med något enstaka undantag. Men från 22 månader så behövde han sällskap vid insomning igen, och sen dess så ligger vi bredvid tills han somnar, tar alltifrån 5 till 45 min, men oftast runt 15-20.

Han slutade, för övrigt, att sova på dagen när han var 2 år och 3 månader.
  • WSalma
    cila84 skrev 2013-04-12 12:23:43 följande:
    Japp... jag vet precis vad du menar. Just för tillfället somnar jag inte fullt så ofta, för jag kan inte ligga bekvämt med gravidmagen, men förrut var det helt hopplöst.
  • Loth

Vår nyblivna tvååring har också börjat ändra rutiner nu och vi drar ner på dagsvilan successivt mer och mer. Innan slocknade han också på fem minuter om kvällarna men nu kan det ta en stund innan han varvar ner. Men vi märker ju helt klart att han somnar snabbare och lättare vid läggdags när han inte vilat på dagen alls :)

Svar på tråden När/hur lägger ni era 2-åringar och när vaknar de?