• Monday01

Skydda vilande SGI, tiden mellan studier vår och höst

Hej, Min man och jag har fått olika svar på hur det fungerar med vilande SGI (från anställning innan studier) vid tiden mellan studier (fristående kurser) med studiestöd på våren och hösten. Min man fick till svar att vilande SGI ligger skyddad så länge studier med studiestöd sker till hösten igen, alltså att vilande SGI ligger skyddad fast man inte anmäler sig på arbetsförmedlingen efter vårterminen och att studiestödet för höstens studier inte behöver vara beviljat redan vid vårterminens slut och att det inte spelar någon roll om det rör sig om studier inom ett program eller om man läser fristående kurser. Jag däremot fick till svar att vilande SGI skyddas under sommaren endast om studiestöd för hösten är beviljat vid vårterminens slut. Hur ligger det verkligen till? Känns frustrerande att få olika svar på en fråga som är av så stor vikt för oss. Vi planerar barn och skulle den vilande SGI nollas har det givetvis stor inverkan på vår ekonomi. Hoppas ni behandlar frågan seriöst och inte svarar med endast hänvisning till nån text för uppenbarligen har representanter från fk själva svårt att tolka hur det ligger till. Vi vill veta hur det verkligen ligger till. /orolig frustrerad

• Svar på tråden Skydda vilande SGI, tiden mellan studier vår och höst
  • Försäkringskassan

Hej,

Först och främst vill jag beklaga att du fått olika svar tidigare.

Din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) är skyddad under sommaren förutsatt att du studerar med studiestöd både på vår- och höstterminen. Du behöver inte anmäla dig till arbetsförmedlingen på sommaren och CSN behöver inte i förväg bevilja dig studiestöd till hösten för att inkomsten skall vara skyddad. Så länge du har för avsikt att fortsätta dina studier efter sommaren är inkomsten skyddad. Detta gäller oavsett om det är ett studieprogram eller fristående kurser.

Hälsningar
    Agda, handläggare

Svar på tråden Skydda vilande SGI, tiden mellan studier vår och höst