• Anonym (Smurf)

Nytt jobb hur formulera sig inför tillträdesdag?

Har blivit uppsagd från mitt jobb och är nu inne på sista månaden innan uppsägningstiden löpt ut.
    Har nu redan fått napp på ett jobb där det gärna vill att jag börjar.
    Vid intervjun så berättade jag när mitt nuvarande jobb tar slut och det verkade lite som de tog för givet att jag skall börja direkt. Ingenting blev då riktigt bestämt.
    De lovade att ringa upp nästföljande  vecka som det inte gjorde.
    Nu i min tro att jag inte skulle få jobbet har jag planerat in för månaderna framåt och det är inget akut behov av mig egentligen. Det finns inget tillträdesdatum på ansökan eller vad det nämnt.
    Vet inte men jag känner mig en aning osmidig att nu komma och säga att det blir först i september jag kan börja. Hur ska jag formulera mig så smidigt som möjligt?
    Jag vill ju ha lite ledigt i sommar.Har jobbat ett helt år på gamla jobbet  

Hur skulle ni sagt? Ge mig tips! 

• Svar på tråden Nytt jobb hur formulera sig inför tillträdesdag?
  • Anonym

Och det går inte att avkorta uppsägningstiden genom att ta "tjänstledigt" de sista 1-2 veckorna på gamla jobbet, för att hinna vara lite ledig då, och sedan ta ut lite ledigt igen en bit in på det nya jobbet?

• Anonym (Arbetsgivare)

Jag hade aldrig anställt en som inte kan börja på fyra månader om skälen enbart är att den ska vara ledig.

• hallontryffel

Så du tänkte vara ledig 4 mån? Eller innefattar dina planer att du tackat ja till ett sommarvikariat?

Vad stod i annonsen? "Tillträde snarast " eller "efter överenskommelse"? Stod det "snarast" skulle jag föreslå att du frågar om det finns möjlighet att få ta ett par veckor ledigt i sommar och sedan ändrar dina planer. Har de skrivit "efter överenskommelse" kan du ju säga att ni aldrig sa något datum för tillträde och se vad de föreslår.

Om det bara är ledighet inplanerat fram till september håller jag med den chef som skrev tidigare i tråden; för mig skulle det ringa varningsklockor om någon, efter att ha berättat när hen slutar sin nuvarande tjänst skulle säga att hen behövde vara ledig i fyra månader.

• hallontryffel

...men, vad är det med min läsförståelse! Du skrev ju att inget stod i annonsen om tillträdesdatum - glöm den andra delen av mitt förra inlägg!

Svar på tråden Nytt jobb hur formulera sig inför tillträdesdag?