• Anonym

Är det något fel att ta 2 glas vin vid maten varje dag?

Jag  bara undrar då min väninna påpekade det på ett otrevligt sätt.

Vad anser ni? Jag är så spänd o stressad i krooppen o vill kunna få en stunds avkoppling vid middagsbordet, vilket jag tycker att jag får o mår bra av. o jag dricker aldrig mer än 2 glas. är det någon fel med det?

Är inte det bättre än att dricka sig aspackad på helgen?

• Svar på tråden Är det något fel att ta 2 glas vin vid maten varje dag?
  • Anonym

Att känna att man behöver vin varje dag är en varningsklocka, ja. Det är inte bra.

• Anonym

jag dricker 2 glas vin om dagen. dricker mig dock aldrig full. när jag var ute o festade mycket så dracka jag inte på vardagarna. kännner att mitt drickande nu är mycket mer hälsosamt. dock är det något jag inte riktigt skulle stå för eller berätta för kollegor på jobbet. men jag o min man gör det o det är inget konstigt för oss..

• Anonym (är det)

Det är inte bättre än att dricka sig aspackad under helgen. Du använder vin för att du inte kan koppla av skriver du. Kontakta ist en läkare och berätta att du har svårt att koppla av.
    Använd alkohol o skylla på att det är för at koppla av..det är en dålig unfanflykt 

• Sommarfjäril

Din väninna kanske sa det av omtanke även om du uppfattade det som otrevligt?

Ja, det är en varningsklocka ifall du känner att du måste ta två glas vin varje dag för att bli kvitt stress och spänningar i kroppen. Det förstår du säkert själv. Kanske därför du tog illa vid dig av kommentaren du fick...?

• Anonym

Litet varningsklocka om du måste ha alkohol, varje dag, för att varva ner... Varför inte göra något annat, för att slappna av. Boka in en massage då och då. Stretcha. Träna. Ta en promenad. Lägg dig ner och djupandas till avkopplande musik...? Och varför två glas? Det tyder ju på att det är en viss alkoholmängd du behöver få i dig... Inte bra.

• elinaehn

Jag tycker det låter som att du ska ta ett samtal förutsättningslöst om dina vanor på Maria pool o få hjälp att fundera? För mig vore det helt osunt men jag vet inte om det gäller alla. Gå o prata med dem? Och om du inte vill det, ta det som ett varningstecken!

• Anonym (avslappning)

Prova andra metoder för avslappning - spikmatta, massage, varma bad + musik du gillar - om det inte funkar, utan du måste dricka vin för att slappna av i alla fall, då har du ett problem. Var tacksam för att du har en sann vänn som bekymrar sig om dig :)

• Anonym (är det)

två vinglas om dagen det blir väl ca 2,8 liter vin i veckan.Det blir 145 liter vin per år

• Alby

Jag har jobbat på en beroende-enhet, och det vi alltid la mest vikt på vid bedömning om alkoholist/narkoman (osv) var Orsaken till varför man drack inte hur ofta. Det var ju alltid läkaren som gjorde slutbedömningen, och orsaken är väldigt viktig. Din orsak visar tecken på missbruk. Det bästa är nog om du hittar ett annat sätt att koppla av på kvällarna.

• Anonym

Men jag tar ju bara 2 glas o jag vet o är helt säker på att jag bara kommer att ta 2 glas o inte mer sedan heller. T,o,m min sambo säger att han älskar när jag har druckit för jag blir bara glad o släpper alla bekymmer.

Svar på tråden Är det något fel att ta 2 glas vin vid maten varje dag?