• Småtussar

    Mitt barn stöter ut annan flicka på förskolan

    Min dotter är en av dem som stöter ut en annan flicka på förskolan... Den tjejen får aldrig vara med, när hon kommer och frågar om de ska leka vänder de ryggen till, säger att de inte vill leka med henne osv. Nu hade förskolepersonalen ringt hem till mitt ex och berättat om en situation där den här flickan suttit och gråtit och skrikit, och sagt att "det är aldrig nån som vill leka med mig!". Hennes föräldrar hade sagt att nu får det faktiskt vara nog, för det här har hänt förut också.

    Senast det här var på tapeten var i höstas. Då fick vi höra att vår dotter, tillsammans med andra barn, varit elak mot den här tjejen. Då pratade vi otroligt mycket hemma om hur man beter sig mot andra, att alla får vara med, att om någon är ensam ska man fråga om den vill vara med i leken osv. Jag pratade också mycket om känslor och ville få dottern att förstå hur det känns när någon är elak, vad ledsen man blir. Och att JAG blir ledsen när jag får höra hur illa hon beter sig mot en annan människa! Efter det har vi inte hört något mer från förskolan, förrän nu.

    Jag känner mig förtvivlad över att min dotter gör så här, men har noll och ingen alls erfarenhet av mobbing - hur gör jag nu?? Jag behöver hjälp och vägledning! Ska jag begära att den utstötta flickan, hennes föräldrar och vi har ett möte tillsammans? Hur kan jag förbereda mig inför ett sånt möte, så jag gör och säger rätt saker? Ska jag bara fortsätta "tjata" hemma om värderingar och hoppas på att dottern även börjar praktisera de värderingar som jag präntat in henne i hela hennes liv? Vad har mest effekt på min dotter tror ni? För det här beteendet är INTE ok!!!

  • Svar på tråden Mitt barn stöter ut annan flicka på förskolan
  • Vinterankan

    Min dotter har betett sig liknande men då var förskolan stenhårda. Om hon inte ville leka med den tjejen så fick min dotter gå iväg och leka själv istället. De andra barnen lyssnade på lärarens tillsägelse så de kunde leka med tjejen. Sedan så började jag prata mycket med tjejens mamma och så började vi umgås vi mammor med barnen så att de lärde känna varandra bättre. I början var min dotter väldigt negativ till allt men det lossnade och nu är de bra vänner och leker efter dagis varje vecka.

  • Flickan och kråkan

    Hur gamla är flickorna? Min spontana tanke är att det inte vore helt fel om du som förälder kan vara med ett par dagar i förskolan (om det är möjligt). Det hade jag valt att göra om det gällt någon av mina pojkar. Sedan måste ju förskolepersonalen arbeta aktivt för att lösa situationen eftersom det är där barnen är. Jag är lärare och när den här typen av saker händer så är det självklart vårt ansvar som skola att på bästa sätt lösa det som händer TILLSAMMANS med föräldrarna. Hur arbetar förskolan med relationerna mellan flickorna? Med relationerna mellan barnen i helhet? Att vara med som förälder i verksamheten brukar ge lite extra tyngd - något som vi verkligen tycker är viktigt - och de är ju trots allt så små att de inte riktigt är i den där åldern då de gör som man säger utan snarare behöver konkret och handfast hjälp just i situationen. 

  • Småtussar

    De är 5 år, men fyller snart 6 år. Så det är bara ett par månader kvar på förskolan, och sen börjar de på olika skolor. Så även om problemet inte kommer vara ihållande med just det här barnet, så känns det ändå otroligt viktigt att markera för min dotter att sånt här tolereras inte av mig, av andra barn, av andra föräldrar eller av nån alls.

    Bra tips att den som beter sig illa får gå iväg. Det ska jag be förskolepersonalen om att de säger till mitt barn om hon är elak. En light-variant av att "Det är inte offret som ska behöva byta skola".

    Tack för era kommentarer! 

  • Dotse

    Jag tänker att de som mobbar antagligen har svårt att stå emot grupptrycket och sluta på egen hand. Det vill säga - om du nu pratar med din flicka kanske inte det hjälper för att hennes vänner förväntar sig att hon fortsätter bete sig på samma sätt och då gör hon det. Det bästa kanske vore att ha ett möte med alla flickorna det gäller, tillsammans med föräldrar? 

  • Vinterankan

    Om det är ts dotter som är drivande så tror jag det kan räcka om personalen säger åt dottern att hon får gå iväg och leka själv istället. Så var det i alla fall för min dotter. Det var hon som var envisast angående att ite få vara med och när hon gick så fick tjejen vara med de andra.

  • Apmor2
    Vinterankan skrev 2013-04-12 14:29:21 följande:
    Min dotter har betett sig liknande men då var förskolan stenhårda. Om hon inte ville leka med den tjejen så fick min dotter gå iväg och leka själv istället. De andra barnen lyssnade på lärarens tillsägelse så de kunde leka med tjejen. Sedan så började jag prata mycket med tjejens mamma och så började vi umgås vi mammor med barnen så att de lärde känna varandra bättre. I början var min dotter väldigt negativ till allt men det lossnade och nu är de bra vänner och leker efter dagis varje vecka.
    gillar detta...

    om en hel by fördömer ett beteende så slutar man med det + att det är ju en kanon ide att låta barnen umgås mera samt att föräldrarna umgås (hade tänkt att föreslå det) 

    Mycket bra lösning!!!! 
  • PolyPond

    Skulle jag jobba på förskolan så skulle jag minimera den fria leken till förmån för uppstyrda aktiviteter i vuxens närvaro. Som förälder är det ju skitsvårt att göra något åt det annat än att prata, prata, prata med sina barn.

Svar på tråden Mitt barn stöter ut annan flicka på förskolan