• Anonym (Kan inte räkna)

Hjälp mig räkna ut nya lönen

Om jag har en tjänst idag 95% och tjänar 22300:-, hur mycket skulle den lönen bli om jag går ner till 75%?

Verkar visst inte kunna räkna ut det sjävl.... :)

Tack för hjälpen...

• Svar på tråden Hjälp mig räkna ut nya lönen
  • Kerubmamman

Ca 17600 kr/mån

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Vinterankan

Så här räknar du: [heltidslön]*0,95 = 22 300 vilket ger att [heltidslön] = 22 300/0,95 Och sedan tar du den uträknade heltidslönen * 0,75. Så vet du till nästa gång

• Anonym (Kan inte räkna)

Tack.
    Då har jag lärt mig det...
    men hur räknar man ut hur många arbetsdagar / vecka en 75% tjänst blir...om man ens kan räkna ut det...?

• Guapa
    Anonym (Kan inte räkna) skrev 2013-04-12 20:54:17 följande:
    Tack.
    Då har jag lärt mig det...
    men hur räknar man ut hur många arbetsdagar / vecka en 75% tjänst blir...om man ens kan räkna ut det...?
    Om du jobbar 40 timmar/vecka motsvarar 75% 30 timmar/vecka. Du kan alltså exempelvis jobba 7,5 timme 4 dagar i veckan och vara ledig den femte dagen :)
  • Vinterankan

Och arbetstiden blir såklart då 40*0,75. Det vanligaste om man jobbar 75% är att man jobbar 6 timmar om dagen. Om man vill vara ledig en dag kan man arbeta 80% så jobbar man heldag 4 dagar och är ledig en dag. Och om du vill räkna ut hur mycket du vill jobba för att få vara ledig ett visst antal timmar till procent så gör du så här (i exemplet räknar jag med att man vill jobba 7 timmar om dagen, alltså 35 timmar i veckan): 35/40*100= [arbetsprocent] Vilket i det här fallet blir 87,5%. Tänk på att mitt svar och svaret ovan baseras på att heltid är 40 timmar, ibland är heltid mindre.

Svar på tråden Hjälp mig räkna ut nya lönen