• Boosse

expanderskruv för gipsvägg

Vi har inga verktyg/maskiner och har tummen mitt i handen bägge två så vi fick tipset att köpa expanderskruv till våra gipsväggar för att sätta upp tavelhyllorna. Lätt som en plätt skulle det vara.

Kalla mig blåst men hur skruvar man i skiten? Måste man borra hål i väggen först för jag fattar inget.

Har liknande dessa....

• Svar på tråden expanderskruv för gipsvägg
  • surfacing

Du borrar ett hål i den dimension skruven är gjord för. Trycker in hela skiten, sen när du skruvar så dras hylsan ihop sig. Blir som ett par "vingar" på baksidan av gipset.

• Boosse
    surfacing skrev 2013-04-12 17:18:22 följande:
    Du borrar ett hål i den dimension skruven är gjord för. Trycker in hela skiten, sen när du skruvar så dras hylsan ihop sig. Blir som ett par "vingar" på baksidan av gipset.
    Tack så mycket för hjälpen! Fick höra att det bara var att köpa expander och skruva in. Inte konstigt att jag inte får ihop det :)
  • surfacing

Dom flesta som säljer sånt förutsätter att man vet hur det skall användas.. tyvärr. Jag anser att det är bättre att dom förklarar en gång för mycket än en för lite. :)

• Nyfikna72

Kom ihåg att man inte ska dra dem så hårt, bara tills man känner att de bottnar, vingarna som fläker it sig på baksidan ger så mycket yta ändå

• Grande Rock

Det finns plugg för gipsväggar där du inte behöver borra, den är petsig i framkant så man slår i den på plats med hammare.

• Boosse
    surfacing skrev 2013-04-12 17:55:59 följande:
    Dom flesta som säljer sånt förutsätter att man vet hur det skall användas.. tyvärr. Jag anser att det är bättre att dom förklarar en gång för mycket än en för lite. :)

surfacing skrev 2013-04-12 17:55:59 följande:

Håller med!
  • Boosse
    Nyfikna72 skrev 2013-04-12 18:32:17 följande:
    Kom ihåg att man inte ska dra dem så hårt, bara tills man känner att de bottnar, vingarna som fläker it sig på baksidan ger så mycket yta ändå

Nyfikna72 skrev 2013-04-12 18:32:17 följande:

Tack för rådet :)
  • Boosse
    Grande Rock skrev 2013-04-14 13:49:59 följande:
    Det finns plugg för gipsväggar där du inte behöver borra, den är petsig i framkant så man slår i den på plats med hammare.

Grande Rock skrev 2013-04-14 13:49:59 följande:

Låter toppen. Måste kollas upp. Tack!
  • princesspeach

Så länge det inte är en såkallad mollyplugg där du behöver ett särskilt verktyg för att få expandern att vidgas?

• Grande Rock
    Boosse skrev 2013-04-14 15:44:50 följande:

Tack! Vi har jula i stan så det blir perfekt. Så man slår i en sådan plugg och sedan skruvar i en skruv u rätt storlek?
    Du slår i plpuggen, sen kan du antingen ta en specialtång för gipsankare eller använda medföljande skruv för att fälla ut expandern. När väl vingarna är utfällda är det bara att hänga upp dina hyllor.
  • Boosse
    Grande Rock skrev 2013-04-14 16:02:04 följande:
    Du slår i plpuggen, sen kan du antingen ta en specialtång för gipsankare eller använda medföljande skruv för att fälla ut expandern. När väl vingarna är utfällda är det bara att hänga upp dina hyllor.
    Nu kollade jag lite nogrannare och såg att det var visst skruv med i pluggen. Tack så hemskt mycket för hjälpen, nu ska det bannemig bli ordning här hemma. Känns ff inte färdigt när man flyttat såläge det är tomt på väggarna och inga fotografier!
  • Grande Rock
    Boosse skrev 2013-04-14 21:25:43 följande:
    Nu kollade jag lite nogrannare och såg att det var visst skruv med i pluggen. Tack så hemskt mycket för hjälpen, nu ska det bannemig bli ordning här hemma. Känns ff inte färdigt när man flyttat såläge det är tomt på väggarna och inga fotografier!
    Är i samma situation, har spenderat eftermiddagen åt att måla hyllor som ska hängas upp på mina tomma väggar.
Svar på tråden expanderskruv för gipsvägg