cellprovtagning - torra instrument?
gjorde min första cellprovtagning idag och blev överraskad att de inte hade nått glidmedel på "saken" de för in i slidan.. det var obekvämt!!
brukar det vara så?
gjorde min första cellprovtagning idag och blev överraskad att de inte hade nått glidmedel på "saken" de för in i slidan.. det var obekvämt!!
brukar det vara så?
Jag har bara varit med om att de har använt glidmedel. Låter torrt att inte använda det?
Ingen aning, kollar aldrig när dom "fixar" :)
Av ren nyfikenhet, var det en man eller kvinna som tog provet? Det låter som en man:)
Man ska inte använda glidslem vid cellprovstagning. Glidslemmet "späder ut" cellerna man tar prov på och kan således visa felsvar. (Så som jag fattat det iaf). Har själv haft mkt problem med cellförändringar så har gjort många cellprov. Obehagligt som fan men så är det tyvärr.
Har de använt glidslem när du tagit det så skulle jag be att de tog om det då det kan visa fel.
Det visste inte jag heller, ska på cellprovstagning nästa vecka, ska bli intressant och se om de använder glidslem eller inte.
ah! det var lite åt det hållet jag funderade på att om glidmedlet påverkade provet.
nån som har tips på hur man kan försöka slappna av lättare i gynstolen?
jag höll på att spänna mig om och om igen så det tog ca 5 minuter för henne att få in instrumentet, sen själva provtagnignen gick jättefort :) märkte det inte ens ;) jag var envis och kämpade på med bra uppmuntran och peppning från barnmorskan :) tyckte om henne!
har vart med en om BM som ville göra en gynundersökning på mig pga vissa besvär (enda gången innan jag varit i gynstolen) och hon kunde inte svenska och pratade dålig engelska till och med :/ jag satte mig upp i stolen och hon började osäkert titta utvärtes och sen vägrade jag mer. kände mig inte trygg alls!!
det är så viktigt med en BM man känner sig trygg med! :) tror det är en stor del för min trygghet så gå på drop-in skulle nog vara väldigt jobbigt för mig...
Jag ska bara rätta mig själv här :P
Läste på lite nu och tydligen så kan glidslemmet täppa till testutrustningen senare och provvätskan man doppar provet i stelnar.
Hursom, det blir inget korrekt test med glidslem verkar det som.
Tips på att slappna av: Koncentrera dig på att andas och tänk aktivt på att slappna av i underlivet.
Haha det här låter säkert jättekonstigt men jag brukar se till att ha en scarf eller halsduk på mig som jag typ kan andas i :P hjälper för mig att andas nån annan doft än sjukhus samtidigt!