• Anonym

cellprovtagning - torra instrument?

gjorde min första cellprovtagning idag och blev överraskad att de inte hade nått glidmedel på "saken" de för in i slidan.. det var obekvämt!!

brukar det vara så? 

• Svar på tråden cellprovtagning - torra instrument?
  • Anonym
    Alby skrev 2013-04-13 03:00:57 följande:
    Jag har bara varit med om att de har använt glidmedel. Låter torrt att inte använda det?
    det var precis det de va ;)
    ökade obehaget... 
  • Anonym
    Alby skrev 2013-04-13 11:06:13 följande:
    Av ren nyfikenhet, var det en man eller kvinna som tog provet? Det låter som en man:)
    kvinna, ca 40-45 år. lugn och trevlig, jättestort tålamod och uppmuntran :) och jag var envis med som skulle klara av det :)
  • Anonym

ah! det var lite åt det hållet jag funderade på att om glidmedlet påverkade provet.

nån som har tips på hur man kan försöka slappna av lättare i gynstolen?
     jag höll på att spänna mig om och om igen så det tog ca 5 minuter för henne att få in instrumentet, sen själva provtagnignen gick jättefort :) märkte det inte ens ;) jag var envis och kämpade på med bra uppmuntran och peppning från barnmorskan :) tyckte om henne!

har vart med en om BM som ville göra en gynundersökning på mig pga vissa besvär (enda gången innan jag varit i gynstolen) och hon kunde inte svenska och pratade dålig engelska till och med :/ jag satte mig upp i stolen och hon började osäkert titta utvärtes och sen vägrade jag mer. kände mig inte trygg alls!!
    det är så viktigt med en BM man känner sig trygg med! :) tror det är en stor del för min trygghet så gå på drop-in skulle nog vara väldigt jobbigt för mig... 

• Anonym
    Emiii skrev 2013-04-13 11:29:28 följande:
    Jag ska bara rätta mig själv här :P

Läste på lite nu och tydligen så kan glidslemmet täppa till testutrustningen senare och provvätskan man doppar provet i stelnar.

Hursom, det blir inget korrekt test med glidslem verkar det som.
    ok!
  • Anonym
    Emiii skrev 2013-04-13 11:32:24 följande:
    Tips på att slappna av: Koncentrera dig på att andas och tänk aktivt på att slappna av i underlivet.

Haha det här låter säkert jättekonstigt men jag brukar se till att ha en scarf eller halsduk på mig som jag typ kan andas i :P hjälper för mig att andas nån annan doft än sjukhus samtidigt!
    försökte ha händer på magen och bara tänka på andetagen, så gör jag hos tandläkarnen ;) men det fungerade inte denna första gång ;) kanske går bättre nästa gång :) men förhoppningsvis dröjer det tre år :)
Svar på tråden cellprovtagning - torra instrument?